U bent hier:

Klas bouwt Hasselt


10 +

Tentoonstelling



De leerlingen worden uitgedaagd om het stadsplan van Hasselt na te bouwen. Hiervoor moeten de leerlingen in kleine groepjes opdrachten uitvoeren in het museum. Zo leren ze op een leuke manier iets over het ontstaan en de groei van Hasselt door de eeuwen heen. Lees meer

‘Klas bouwt Hasselt’ is een informatief spel over de geschiedenis van Hasselt. Tijdens het spel maken de leerlingen op een actieve en speelse manier kennis met het museum. Het spel werd gerealiseerd door medewerkers van het museum en Centrum Informatieve Spelen vzw. Wij kozen ervoor om het bezoek aan het museum op een speelse manier in te kleden.
Voor de leerlingen moet het museumbezoek leuk en leerrijk zijn.
‘Klas bouwt Hasselt’ sluit bij de volgende eindtermen aan:
• Eindtermen Nederlands: ‘Luisteren’, ‘Spreken’ en ‘Lezen’
• Eindtermen Wereldoriëntatie: ‘Ik en mezelf’, ‘Historische tijd’ en ‘Brongebruik’
• Vakoverschrijdende eindtermen Sociale Vaardigheden: ‘Relatiewijzen’,
‘Gespreksconventies’ en ‘Samenwerking’.
De spelbegeleider verwelkomt de leerlingen in Het Stadsmus. De leerlingen krijgen het etiket met hun naam en worden zo in verschillende teams verdeeld.
Het speelbord is een spiraal die bestaat uit 36 vierkante tegels, met aan de voorzijde een jaartal en een deel van het stadsplan van Hasselt, en aan de achterzijde een afbeelding en 1 of meerdere vragen.
De spiraal vormt een tijdslijn die de geschiedenis van Hasselt weergeeft. De leerlingen worden uitgedaagd om Hasselt te herbouwen, dat wil zeggen, om het ontstaan en de groei van Hasselt nog eens over te doen.
Tijdens het spel bewegen de leerlingen met een grote pion over het speelbord. Ze nemen de tegel waarop ze met de pion zijn terechtgekomen en zoeken een antwoord op de vragen in het museum. Soms gebruiken ze daarvoor een luistergids of een straatnamencomputer van het museum. Vinden ze het juiste antwoord, dan krijgen ze van de spelbegeleider een code. Die code duidt de plaats van de tegel in een groot raster aan. De leerlingen leggen de tegel op de juiste plaats in het raster, met de voorzijde naar boven. Op die manier wordt het stadsplan van Hasselt terug opgebouwd.
In de nabespreking bij het spel proberen de leerlingen met de tegels het ontstaan en de groei van Hasselt te reconstrueren.

Bron: UiTinVlaanderen.be

Het Stadsmus
Toon kaart Guido Gezellestraat 2
3500 Hasselt
Op afspraak
€ 2,5
Maximum 28 deelnemers
  • › BUSO - eerste graad
  • › Buitengewoon lager onderwijs - derde graad
  • › Gewoon lager onderwijs - derde graad

Het Stadsmus

Reservaties
hetstadsmus@hasselt.be
011/23 98 90

Extra info

Bekijk meer details & aanbod van Het Stadsmus

Wat anderen zeggen

Aangeraden door

Schrijf een reactie

Reacties

Heb je samengewerkt met deze organisator?
Deel zeker je ervaring om andere leerkrachten te inspireren.

Schrijf als eerste een reactie


Deel deze pagina

Ontdek meer