Liv - De Mannschaft
"Liv is 15 jaar, heeft ros haar en sproeten, heeft nog nooit gekust, heeft nog nooit seks gehad, heeft kanker en vijftig procent kans om te overleven en is verliefd op Bart.
Bart is 17 jaar, heeft al veel gekust, heeft al drie keer seks gehad en is verliefd op Ruby.
Ruby is 16 jaar, is de zus van Liv en weet niet of ze verliefd is op Bart, weet niet of ze Überhaubt ooit wil kussen. Laat staan seks hebben, want dat is vies."
‘LIV’ is het verhaal van drie zoekende pubers: Liv, Bart en Ruby. Hun wereld wordt helemaal op zijn kop gezet door de ziekte van Liv, maar gek genoeg helpt het hen ook te vinden wie ze zijn. Het is een verhaal over Guns ‘N Roses, over New Yorkers van den Aldi, over luchtgitaar en lipsync, over die van wiskunde en over gênante ouders. Maar bovenal is het een verhaal over angst en verdriet. Over keihard leven, tegen 120 kilometer per uur tot de stukken er vanaf vliegen.
Kortom, LIV gaat over een tiener met terminale kanker. En dat zorgt voor emoties bij haar zus Ruby en haar buurjongen Bart, op wie ze (stiekem) verliefd is. Zware materie dus, maar het stuk zelf is dat verrassend genoeg allerminst door de grote dosis humor.
LIV is een wervelende, grappige, maar met momenten ook gevoelige voorstelling over opgroeien in een grote wereld, het zoeken van je weg en het vinden van je bestemming.
Na het succes van ‘Timothy’ vorig seizoen gaan Stijn Van de Wiel en Michai Geyzen, ofwel De Mannschaft, in ‘LIV’ opnieuw op zoek naar de absurditeit van onze maatschappij. Naar dat wat schuurt en wringt, maar wat we niet willen zien. De Mannschaft tracht de vinger in de wonde te steken en zo diep te duwen dat de absurditeit wordt geraakt. En dan wil De Mannschaft vragen stellen en niet pretenderen het antwoord te weten.
De Mannschaft wil met de theatervoorstelling LIV kanker bij jongeren bespreekbaar maken.
Credits:
concept, tekst, regie: Michai Geyzen en Stijn Van de Wiel
spel: Verona Verbakel, Ine Bettens en Bert Dobbelaere
decor en kostuums: Laura Wallrafen
coproductie HETGEVOLG, Arenbergschouwburg, ViaZuid (NL)
i.s.m. De Mannschaft
Inspiratiebron van de makers:
Kanker is bij iedereen amper een handdruk verwijderd en is nog steeds een veelal dodelijke en altijd desastreuze ziekte met een heel grote impact op ons dagelijks leven en waar wij bijgevolg een ongelooflijke angst voor hebben. Een doemwoord, een beladen term waar wij maar heel slecht mee om weten te gaan ook al kennen we het allemaal zo goed. Volgens de laatste statistieken heeft één op drie vroeg of laat met deze verschrikkelijk ziekte te maken. Vaak haalt kanker de natuurlijke pikorde van de dood overhoop en veel vaker dan vroeger komt kanker ook voor bij kinderen en jongeren. Michai en Stijn zijn beide als puber geconfronteerd geweest met een aantal sterfgevallen van leeftijdsgenoten die een grote indruk op hen hebben nagelaten. De abstractie van de dood, de relativiteit van het leven, het verwerkingsproces, hoe praat je daar over, de tranen in je bed, het er niet over hebben, … En net dit willen zij bespreekbaar maken voor pubers. De taboesfeer moet doorbroken worden. We moeten er mee leren omgaan en er over kunnen praten zonder te verkrampen. Hoe kan iets, dat zo erg aanwezig is in onze maatschappij, zo moeilijk bespreekbaar zijn... Daar willen Stijn, Michai en de acteurs met deze voorstelling een voorzet voor geven.
Recensie:
‘Als je kan, ga dan zeker kijken. Ik was erg onder de indruk over de match die ze krijgen met het jongerenpubliek. De 170 scholieren (tussen 14 en 16 jaar) hingen werkelijk aan hun lippen: de juiste vibe, juiste humor, juiste taal, stevige dynamiek, zwaar onderwerp dat vanuit vele hoeken wordt aangegaan. Je merkt dat de ervaring van Stijn, met zijn vroegere jongerenproducties nu heel mooi geïntegreerd is en dat zijn samenwerking met zijn compagnon Michai echt een gouden drive geeft.
De jongeren waren niet alleen geboeid, ze reageerden ook heel mooi en open. Er werd veel gelachen, maar tegelijk kwam dit moeilijke thema ook wel aan dankzij de coole en geloofwaardige benadering.’ (An Joseph - programmator jeugd in De Warande Turnhout)
Thema’s:
- opgroeien en je eigen weg zoeken
- levensbedreigende ziekte en de impact ervan
- kanker en de dood bespreekbaar maken
- afscheid
- humor
- vriendschap
- puberteit
- relativiteit van het leven
- waarden en normen
- troost(en)
- de abstractie van de dood
Omkadering:
1. Lesmateriaal en aansluiting bij verschillende vakken
Het gezelschap biedt een beknopte lesmap aan bij de voorstelling LIV die dieper ingaat op de thematiek uit de voorstelling. Het geeft achtergrondinformatie over het waarom deze voorstelling gecreëerd werd door de makers en wie deze makers precies zijn.
Verder geeft de lesmap tips over een inleidend gesprek met de leerlingen voorafgaand aan de voorstelling alsook enkele mogelijke schrijfopdrachten.
De energieke teksttheatervoorstelling en de omkadering van LIV past perfect binnen:
De vakken: Nederlands, biologie, maatschappelijke vorming, cultuur- en gedragswetenschappen, muzisch- creatieve vorming
De eindtermen / sleutelcompetenties: communicatief vermogen, creativiteit, doorzettingsvermogen, empathie, esthetische bekwaamheid, exploreren, flexibiliteit, kritisch denken, een open en constructieve houding, respect, verantwoordelijkheid, zorgzaamheid
De vakoverschrijdende eindtermen: lichamelijke gezondheid en veiligheid, mentale gezondheid, sociorelationele ontwikkeling en socioculturele samenleving
2. Aansluitende theatersessie
In deze naverwerkende theatersessie gaan we met docente Els Bruynseels theatraal aan de slag rond de heftige thematiek van LIV.
Stel: je bent jong en je wil de wereld, je wil je dromen leven.
Er zijn zoveel eerste keren als je 15 bent en alles ligt open.
Nu is het aan jou: jij krijgt de macht om te worden wat jij wil.
Totdat je lichaam er anders over beslist en de eerste keer ook wel eens de laatste keer zou kunnen zijn.
Welke 'eerste keren' moeten dan zeker van je bucket-list geschrapt worden voor je tijd op is?
Tijdens deze workshop, na de voorstelling, gaan we samen met docente Els Bruynseels op zoek naar welke sporen jij zou willen achterlaten als je verhaal plots gedaan zou zijn.
Els Bruynseels studeerde af aan de Toneelacademie van Maastricht als theatermaker & docent en werkt momenteel aan de Academie voor Woord & Muziek te Sint-Agatha-Berchem.
Els geeft workshops in het kader van De Brede School en in partnership met Vaartkapoen, CC Dilbeek, CC Asse en Cc Strombeek. Verder is zij ook verbonden aan Theater Tartaar & Wisper.
Deze sessie duurt 2 aaneensluitende lesuren en vindt enkele dagen aansluitend op de voorstelling en op school plaats. De data worden in overleg met de school bepaald (de precieze data kunnen reeds in september afgesproken worden).
3. Nagesprek met de acteurs
Meteen na afloop van de voorstelling vindt er een nagesprek met de drie acteurs plaats.
De leerlingen krijgen de ruimte om vragen te stellen die de voorstelling en de zware thematiek bij hen heeft opgeroepen. Bovendien wordt hen wat meer info gegeven over het ontstaan van deze voorstelling. Door het nagesprek en de eventuele vragen krijgen ze bovendien een betere kijk op de (jonge) mensen achter de acteurs
Toon kaart
Gemeenteplein
1853 Strombeek-Bever
Originele datum: