Los - Ultima Thule
Max is een jongen van acht zonder superkracht.
Zijn ouders zijn net uit-één.
Weg van de plaats waar alles één is.
Nu woont hij twee keer in de stad.
Twee keer in een appartementsblok.
Twee keer op de tweeëntwintigste verdieping.
Eén keer in het noorden.
Eén keer in het zuiden.
Alles is anders nu.
Zijn vader kan niet meer schrijven.
In zijn oud huis wonen enkel nog de muizen.
Zijn moeder koopt een nieuw kleed.
Hij moet zich aanpassen.
En alles zit LOS.
Maar los blijft niet los.
Niet voor altijd.
Zonder dat Max het doorheeft
wordt los gewoon...
minder los.
‘Los’ is een frisse, intieme, grappige en poëtische voorstelling over vasthouden en loslaten. Over hoe, wanneer je ouders scheiden, alles anders wordt. Maar ook over hoe los, mettertijd, minder los wordt. Sven Ronsijn, die de voorstelling schreef, koos bewust voor een thema waarmee veel kinderen vandaag in aanraking komen, rechtstreeks of onrechtstreeks. Niettemin wordt de voorstelling nooit moraliserend of triest, maar belicht ze de evolutie van de gevoelens van het kind op een realistische manier.
Omdat de voorstelling vaak heel wat losmaakt bij kinderen, zal er na de voorstelling een korte nabespreking van 10 min plaatsvinden.
Van/met:
Tekst: Sven Ronsijn
Spel: Griet Van Damme & Sven Ronsijn
Muziek: Pablo Casella Dos Santos
Coaching: Wim De Wulf
Poppen: Evelyne Meersschaut & Katinka Heremans (stage)
Kostuums: Chris Snik
Scenografie & techniek: Rupert Defossez
Prikkelmoment:
Op basis van bovenstaande tekst wordt de thematiek van de voorstelling, echtscheiding, toegelicht. Een redelijk beladen thema dat we graag zo positief mogelijk willen benaderen. In een tweede deel willen we focussen op het laatste deel van de tekst: ‘Maar los blijft niet los. Niet voor altijd. Zonder dat Max het doorheeft wordt los gewoon...minder los.’
Ook kinderen komen al eens in een moeilijke situatie terecht: iemand verliezen, gepest worden, ouders die scheiden,… Dat zorgt voor muizenissen in hun hoofd. Op zo’n moment is het fijn om terug te kunnen vallen op iets waar je troost in vindt, iets waar je je gedachten in kwijt kan. De kinderen zullen tijdens het prikkelmoment een troostdoosje knutselen
Soms kan je met muziek beter gevoelens uitdrukken. Woorden zijn soms zeer moeilijk te vinden terwijl we toch onze gevoelens willen laten zien. In het derde deel van het prikkelmoment maakt de klas een eigen soundtrack met voorwerpen uit de klas.
Aantal: Per klasgroep
Timing: Enkele dagen voordat de klas naar de voorstelling komt kijken.
Duur: 1 à 2 lesuren
Locatie: In de klas
Workshop:
Aan het begin van de workshop wordt er eerst even kort teruggekoppeld naar de voorstelling. De thematiek, inhoud van het verhaal, de vormgeving en de theatercode’s komen ter sprake. Tijdens dit gesprek zal ook geduid worden aan de kinderen wat er volgens de maker van het stuk belangrijk is.
Vervolgens gaan ze praktisch aan de slag. ‘Los’ is een theatervoorstelling met poppen. De kinderen gaan zelf aan de slag met de poppen van Ultima Thule. Ze mogen de poppen bekijken, vasthouden en tot leven brengen door middel van kleine opdrachtjes. Ze krijgen een introductie in de technieken van poppentheater.
Aantal: Per klasgroep
Timing: Tijdens één van de dagen volgend op de voorstelling
Duur: 2 lesuren (100 minuten)
Locatie: Op school
Toon kaart
Gemeenteplein
1853 Strombeek-Bever
Originele datum: