Popcorn - fabuleus en Randi De Vlieghe
Popcorn heeft alles in huis om aansluiting te vinden bij een jong publiek: een stoere mannenploeg met drie virtuoze dansers, een veelzijdige drummer, stuwende ritmische muziek, duidelijke invloeden van urban dance, humor,…
‘Popcorn is een amusant kat- en muisspel waarbij dansers en muzikant elkaar uitdagen en het beste en meest spectaculaire uit elkaars lijf prutsen. De vier laten elkaar ontpoppen als, welja, een maïskorreltje.’ (Els Van Steenberghe – Knack Focus)
POPCORN is een dansvoorstelling met de impact van een popconcert. Een intense krachtmeting tussen drie mannenlijven en een live drummer. Een visuele en muzikale trip. Alles draait om de onweerstaanbare kracht van de beat. Maar ook van de stilte.
Voor POPCORN ging choreograaf Randi De Vlieghe (van o.m. Blauwe Storm, ZOO doen ze de dingen) op zoek naar de essentie van ritme. Hij liet zich daarvoor inspireren door de oneindige variatie van percussie in alle tijden en culturen: van het stampen in krijgersdansen, over flamenco en breakdance, tot megatechnofestivals als Tomorrowland.
POPCORN is een visuele en muzikale trip waarin de beleving van dans op de spits wordt gedreven. Tot het moment waarop niet alleen de dansers in beweging zijn, maar misschien ook het publiek.
fABULEUS (Leuven) is een uniek productiehuis voor dans en theater. Centraal staat de artistieke samenwerking tussen jong talent en ervaren makers. fABULEUS biedt jongeren en jongprofessionelen artistieke omkadering om hun passie en talent als speler, danser of maker te ontwikkelen en heeft op dat vlak ook een internationale voorbeeldfunctie.
fABULEUS bereikt met zijn producties een breed publiek van alle leeftijden, met speciale aandacht voor jongeren en kinderen. Sinds zijn ontstaan heeft fABULEUS consequent dans voor een jong publiek op de agenda gezet. Sinds het seizoen 15-16 werkt fABULEUS voor zijn dansproducties samen met STUK, waar het huisgezelschap is voor de Werking Jong Publiek.
Trailer Popcorn: https://vimeo.com/165539740
Credits:
Concept en choreografie: Randi De Vlieghe
Dans: Javier Ojeda Hernández, Samuel Minguillón en Jonas Garrido Verwerft
Compositie en live drums: Ephraïm Cielen
Kostuums: Maartje van Bourgognie en Elise Goedgezelschap
Scenografie: Jan De Brabander
Productie: fABULEUS & Moldavië
Coproductie: STUK
Bio:
Randi De Vlieghe (°Brugge, 1974) volgde een dansopleiding in Brugge en werkte daarna als choreograaf, danser en theatermaker; voornamelijk in het jeugdtheater waarin al meer dan een decennium een unieke positie inneemt. Getuige daarvan enkele prijzen die hij tussen 2001 en 2015 in ontvangst mocht nemen: in 2015 ontving hij samen met Jef Van gestel de Nederlandse VSCD (Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties) Mimeprijs voor Voetbal op hoge hakken (Kopergietery), in 2008 kreeg hij de Vlaamse CultuurPrijs voor zijn eigenzinnige en veelzijdige bijdrage aan het jeugdtheater en in 2001 won hij samen met Pascale Platel de 1000 Watt-prijs voor Ola Pola Potloodgat (BRONKS).Hij maakte, danste of speelde bij onder meer BRONKS, Kopergietery, HETPALEIS, Studio Orka, Hans Hof Ensemble, Tuning People en fABULEUS. In 2011 richtte hij zijn eigen productiestructuur Moldavië op, waarmee hij samen met fABULEUS Blauwe Storm maakte.
Persrecensies:
Stop, Smile & Go!
‘Elk tikje met de drumstok evoceert kleine schokkerige bewegingen die bovendien aanstekelijk werken. De dansers zijn als dominoblokjes: door elkaar aan te raken, lokken ze bewegingen uit van de ander, met de drum als kloppend hart. …
De synchrone dansstukken zijn nooit perfect synchroon, maar dat maakt Popcorn net zo leuk: alles knettert wat meer, de glimlach op hun gezichten is er één die je gelooft.’ (Magali Degrande – Nieuwsblad)
Componeren met handen en voeten
… Hun lijf is als vloeibare was, atletisch gekneed door circus, urban en breakdance. .. Maar waar zet Popcorn op in? Op stilte, op ‘het spel tussen het niets en het iets’. Bij aanvang hoest de drum als een luie klok, terwijl de dansers ze telkens weer stil zetten in plotse poses, op het randje van poseren.
…
De Vlieghe hakt zijn dans in schijfjes, als snapshots uit een film. …
Het levert de meest uitgepuurde dansvoorstelling op die De Vlieghe ooit heeft gemaakt, drijvend op een veelzijdige battle tussen dans en percussie. In de ene scène leidt Cielen de dans, als een manipulator zijn poppen. In de volgende componeren de dansers de muziek, louter met handen en voeten. …
Popcorn barst open in flitsende finesse, in pompende duo’s en trio’s, in een knappe solo. (Wouter Hillaert – De Standaard)
Popcorn popt
Popcorn toont dans die zich in de coulissen, op de straat maar nog te zelden op de scène laat zien. .. het lijkt haast een voorstelling die dansers ‘dansen’ om zich op te warmen voor het ernstigere, meer doordachte werk. Hier wordt die opwarming, met gulle geuten urban dance en breakdance opgetild tot “the real stuff”.
Randi De Vlieghe toont zich hier meer dan ooit een choreograaf die de dans als een vibrerend portret van levensvreugde ziet. Dansen is plezier maken en tot het virtuoze uiterste gaan, opgezweept door de live muziek.
Popcorn is een aanstekelijk en indrukwekkend gedanste en gespeelde conversatie tussen vier ijdele kunstenaars. (Els Van Steenberghe – Knack Focus)
Artistiek entertainment waarvan je net niet uit je stoel springt.
De Vlieghes fantasie popt alle kanten uit. Moeiteloos flitsen de drie heren van oorlogsdans naar acrobatie, streetdance tot de bezeten spasmen van rocksterren. Allemaal gedreven door of in contrast met Ephraïm Cielens composities. …
Popcorn zweept je op met zijn flitsende dans en gedreven muziek, en kegelt je tegelijkertijd verward in je stoel. Voortdurend zoekt de voorstelling de spanning op tussen harmonie en dissonantie. ..
Het is een explosieve ode aan dans zelf, pure overgave aan het ritme dat ons allen bindt. (Maarten Luyten – Cutting Edge)
Thema’s:
- dans in diverse stijlen en uitingen (acrobatie, urban, breakdance, hedendaagse dans, capoeira,,..)
- muziek vs. stilte
- kracht van de verbeelding
- ritme
- musiceren
- een universele en onweerstaanbare kracht van de beat
- harmonie vs. dissonantie
- poëzie
- spanning, wrijving, verwondering,..
Omkadering:
Lesmateriaal en aansluiting bij verschillende vakken
We bieden een lesmap aan bij de voorstelling Popcorn die dieper ingaat op elementen en thematieken uit de voorstelling. Het geeft een brede waaier van achtergrondinformatie over hoe de voorstelling ontstaan is en over de principes ‘dans’, ‘ritme’, ‘stilte’.
Verder kan je er een interview met choreograaf Randi De Vlieghe terugvinden alsook enkele volledige recensies van de voorstelling
De dans(-theater)voorstelling en de omkadering van Popcorn past perfect binnen:
De vakken: Nederlands, maatschappelijke vorming, cultuur- en gedragswetenschappen, muzisch- creatieve vorming
De eindtermen / sleutelcompetenties: communicatief vermogen, creativiteit, empathie, esthetische bekwaamheid, flexibiliteit, kritisch denken en een open en constructieve houding
De vakoverschrijdende eindtermen: mentale gezondheid en sociorelationele ontwikkeling
2. Aansluitende bewegingsworkshop
Deze bewegingsworkshop o.l.v. kunsteducatieve organisatie Mooss vzw werd op maat ontwikkeld voor de voorstelling Popcorn en toert langs meerdere scholen en culturele centra.
Docente Dafne Maes gaat in deze workshop met de leerlingen op zoek naar de essentie van ritme. Welke soorten bewegingen horen bij welke ritmes? Is stampen in Afrikaanse dans hetzelfde als bij Flamenco of op Tomorrowland? We onderzoeken het onweerstaanbare en opzwepende van de beat en focussen op het plezier van het dansen.
Dafne Maes studeerde af als bachelor Dans en specifieke lerarenopleiding Dans aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen. Ze behaalde tevens een Master Culturele Agogiek aan de Vrije Universiteit Brussel. Ze danst(e) in verschillende dansprojecten van o.a. Ann Van den Broek, Filip Van Huffel, Randi De Vlieghe, Goele Van Dijck, Alexandra Meijer, etc. Als choreograaf ontwierp ze in 2016 via haar eigen vzw LAP de artistiek/educatieve voorstelling 'Choco of kaas?' Als educatief medewerker/docent is ze aan de slag bij de kunsteducatieve organisatie Mooss, HET PALEIS, het Koninklijk Conservatorium Antwerpen en de gerenommeerde hedendaagse dansgezelschappen Ultima Vez/ Wim Vandekeybus en Rosas/ Anne Teresa De Keersmaeker. In het kader van haar onderzoek naar danseducatie ontwierp ze de danseducatieve website www.dansendansen.be.
Deze sessie duurt 2 aaneensluitende lesuren en vindt enkele dagen aansluitend op de voorstelling en in een ruime zaal op school (of desgewenst in Cc Strombeek) plaats.
De data worden in overleg met de school bepaald (de precieze data kunnen, indien gewenst, reeds in september afgesproken worden).
3. Nagesprek met de dansers of regisseur:
Meteen na afloop van de voorstelling vindt er een nagesprek met de dansers / muzikant en / of choreograaf Randi De Vlieghe plaats.
De leerlingen krijgen de ruimte om vragen te stellen die de voorstelling bij hen heeft opgeroepen. Bovendien wordt hen wat meer info gegeven over het ontstaan van deze voorstelling. Door het nagesprek en de eventuele vragen krijgen ze bovendien een betere kijk op de mensen achter de dansers/muzikant.
Toon kaart
Gemeenteplein
1853 Strombeek-Bever
Originele datums: