Je ziet dat iemand gepest wordt, je hoort discriminerende uitspraken, je ontmoet mensen in nood... Je wil wel ingrijpen, maar iets houdt je tegen. Tijdens deze workshop maken leerlingen kennis met het beruchte ‘bystander-effect’.
Een lesgever neemt kinderen mee via (één of meer) duurzame ontwikkelingsdoelen SDG's en leert hen hun mening te verfilmen. Hoe maken ze van hun mening een verhaal? Hoe gaan ze praktisch aan de slag om te filmen, met smartphone of ander toestel?
Deze workshop confronteert leerlingen uit het 5e en 6e leerjaar met hindernissen die vrede in de weg staan. In groepjes voeren ze opdrachten uit en gaan ze op zoek naar materialen om de weg naar vrede aan te leggen.
In deze nieuwe interactieve workshop kruipen de leerlingen in de huid van gemeenteraadsleden en maken beslissingen over hoe hun ideale stad eruit ziet.
Van bij het ontstaan van de stad was de Coudenberg een woonplek voor de rijksten. Rond het paleis van de Bourgondische hertogen bouwden adellijke families hun residenties: Egmont, Arenberg, Nassau...
Begeleide uitstap of rondleiding | Elsene (Brussel)
Net om de hoek van het Koninklijk Paleis ligt de Europese wijk. We kuieren langs de gebouwen van dit Europees bolwerk. We vertellen de geschiedenis, het ontstaan van de Europese gedachte en de evolutie van Europa.
Wandel met ons doorheen het verhaal van het koninkrijk België. We vertellen over gevechten, onafhankelijkheid, koningen en koninginnen, machten en vrijheden, koetsen en kanonkogels. Geschiedenis is nog nooit zo levendig geweest.
Max 20 leerlingen per gids
De gids ontdekt samen met de leerlingen het leven achter de schermen van een 17de -eeuwse patriciërswoning.
Door aandachtig kijken, onderzoeken, filosoferen en discussiëren vormen de leerlingen zich een beeld van de maatschappij, de kunst en het dagelijk...
Ssst! De tijger slaapt!’ Kom jij samen met je peuters luisteren naar dit interactieve verhaal van Britta Teckentrup? Zal het jouw peuters lukken om Tijger te laten slapen? En wat gebeurt er als tijger toch wakker wordt?
2024 wordt voor heel wat jongeren het jaar van 'hun eerste keer' naar de stembus. Een nieuwe stap voor een grote groep zestien- tot achttienjarigen (voor de Europese verkiezingen).
Binnenkort zijn het verkiezingen en wij merken een grote vraag naar relevant aanbod dat scholen kan helpen om les te geven over burgerschap en democratische waarden.
Wereldwijd zijn er bijna 90 miljoen mensen op de vlucht. In deze interactieve workshop krijgen leerlingen enkele basisbegrippen en feiten over de hedendaagse vluchtelingenproblematiek.
Jij zegt dit, ik wil dat en toch moeten we samen de stad uitbouwen en besturen. In groepjes vormen jouw leerlingen eigen politieke partijen. Hun maatschappelijke prioriteiten gieten ze in programma's en dat kan het getouwtrek met argumenten beginnen.
Het inleefparcours Doetertoe belicht op een interactieve manier verschillende thema's die leerlingen uit de 3e graad secundair onderwijs meer inzicht geven in het leven met een verstandelijke beperking.
Een lesgever van Equator stelt lagere schoolleerlingen de vraag "Stel dat je de burgemeester van de wereld was, wat zou je dan veranderen?" en gaat samen met de leerlingen daarnaar op zoek via een interactieve wandeling langs de 17 SDG's van de VN.