Hoe pak ik het aan?
De theorie Cultuur in de Spiegel kan je gebruiken
- Om even stil te staan bij hoe je zelf cultuur ziet
- Als een leidraad voor de voorbereiding van projecten en lessen rond cultuur
- Om een plan voor cultuur op school op te stellen
- Om een leerlijn Cultuur op je school uit te werken
- Als een gemeenschappelijke taal om te praten over kunst en cultuur met je collega's of met culturele partners
- ...
Hieronder vind je enkele tools die je daarbij kunnen helpen.
Mijn cultuurspiegel
Wat is jouw persoonlijke visie en aanpak als leerkracht in cultuuronderwijs? Hoe zie jij cultuur? Welke vaardigheden ontwikkel je bij je leerlingen? Welke cultuurdragers gebruik je?
Doe de test op Mijn cultuurspiegel
De cultuurspiegel, jouw gids voor cultuur op school
Brochure met suggesties voor iedereen die actief is in het onderwijs en cultuur een plaats wil geven in de klas of op school. Het is geen methodeboek of handboek. Het is een leidraad die moet helpen de visie van de betrokkenen op cultuur in het onderwijs helder en scherp te krijgen. Met vragen, antwoorden, tips, suggesties en voorbeelden zet de bundel hen op weg.
Culturele vaardigheden en cultuurdragers
De theorie Cultuur in de Spiegel omschrijft 4 culturele vaardigheden en 4 cultuurdragers. Leerlingen moeten deze culturele vaardigheden en cultuurdragers kunnen ontwikkelen om zich bewust te worden van de eigen cultuur en die van anderen. Ze gebruiken dus de vaardigheden en dragers om te reflecteren op cultuur.
Ontdek de culturele basisvaardigheden en cultuurdragers in een handig schema.