Hoe breng ik erfgoed in de klas? Een handleiding.
De nieuwe publicatie 'De wereld begint in de schoolbuurt' van Faro, biedt een handige leidraad om leerrijke én boeiende activiteiten rond lokaal erfgoed op te zetten.
Onder de verzamelnaam ‘Buurten met erfgoed’ organiseerden flink wat klassen de afgelopen jaren heel wat leerrijke én originele activiteiten voor hun leerlingen rondom het lokale erfgoed. Het leren begrijpen van de wereld, start vanuit de eigen leefwereld en (school)buurt. Daarom werkten leerkrachten samen met verscheidene lokale erfgoedpartners.
Een trekker bracht leerkrachten, erfgoedmedewerkers en vrijwilligers op geregelde tijdstippen bijeen en zorgde ervoor dat er telkens samen stappen werden gezet om tot een boeiende activiteit te komen met de leerlingen op de basisschool. Hun ervaringen werden gebundeld in een draaiboek.
Meer informatie over de pilootprojecten, modeldocumenten en interessante links omtrent ‘Buurten met erfgoed’ vindt u ook op www.buurtenmeterfgoed.be.
Foto: Kris Vandevorst, Onroerend Erfgoed, te Beernem, 'De Zonnebloem’