Studenten lerarenopleiding vormen voorleesboeken voor kleuters om tot voorstellingen
Docenten van de lerarenopleiding kleuteronderwijs aan Odisee Brussel koppelen de invulling van het opleidingsonderdeel muzische vaardigheden aan het Brussels voorleesproject Boekenbende Aan Huis waar de studenten al enkele jaren aan deelnemen.
Het project ‘Bilbiotheek volgeboekt’ is ontstaan vanuit een simpele maar geniale ingeving. Door voorleesboeken voor kleuters te vertalen in korte muzische toonmomenten, zien studenten dat voorlezen ook anders kan. De kansarme kinderen herkennen elementen uit het verhaal, zijn benieuwd naar meer en trekken hun ouders mee naar de bibliotheek. Wat wil je nog meer?
Twee worden één
Alle tweedejaarsstudenten kleuteronderwijs hebben het vak ‘muzische vaardigheden’ in hun lessenpakket. Tijdens die lessen wordt hun expressie en creatief gedrag in de vijf muzische domeinen uitgedaagd. Ze werken rond beeld, drama, muziek, beweging en media.
Onafhankelijk van de hogeschool bestaat het voorlees-aan-huis-project Boekenbende Aan Huis. Vrijwilligers én studenten kleuteronderwijs gaan elk academiejaar vijf keer aan huis voorlezen bij kinderen uit het Brussels Nederlandstalig onderwijs, bij wie thuis niet de gewoonte bestaat om voor te lezen. De studenten maken tijdens een gezamenlijk startmoment in de bibliotheek van Jette kennis met hun voorleesgezin en staan vanaf dan zelf in voor de afspraken en de organisatie van hun vijf voorleesmomenten.
Een voorleesboek als basis
‘We koppelden het voorleesproject aan de lessen muzische vaardigheden’, vertelt docente Dominique Temmerman. ‘De voorleesboeken die door de kinderen enthousiast onthaald werden, vormden het uitgangspunt. Ondersteund door professionele gastdocenten gingen de studenten aan de slag met een boek en legden ze de basis van een toonmoment, waarin het voorleesboek op een andere manier verteld werd. Na de aanzet van de gastdocent moesten de studenten alleen verder, zonder professionele coaching. Met zo weinig mogelijk middelen en zonder decor zetten de studenten het voorleesboek om in een toonmomentje waarmee ze naar buiten traden.
Het geheel is meer dan de som van de delen
Het eindfeest van Boekenbende Aan Huis werd dit jaar voor de eerste keer ingevuld door de vijf voorstellingen van de studenten. De bibliotheek zit afgeladen vol met medestudenten, leraars van de voorleeskinderen en natuurlijk de kinderen en hun ouders zelf.
Door intensief en van nabij kennis te maken met allochtone gezinnen en hun cultuur, vallen heel wat angsten en vooroordelen weg. Ook het vertrekken vanuit voorleesboeken in de muzische werking was een eyeopener. Studenten nemen deze ervaring mee naar hun stages en hun latere lespraktijk. Kortom, het geheel is meer dan de som van de delen!
Tips van Dominique
- Zoek je doelgroep op. Studenten hebben het vaak moeilijk met het contact met (allochtone) ouders. Wanneer ze dan aan huis komen en daar warm onthaald worden, vallen alle angsten en vooroordelen weg.
- Je hebt niet altijd veel nodig. Met weinig middelen en veel fantasie kan je een prachtig decor maken. Tien paar benen met groene laarzen in de lucht worden zo een veld waar het gras erg hoog staat en de wind vrij spel heeft ...
- Laat de studenten los na een aanzet die ondersteund is door een professioneel gastmedewerker. Zo kunnen ze zich elk verder verdiepen in het muzische domein waar ze zich het best bij voelen. Een tweede coaching naar het einde toe zal zorgen voor een mooi eindproduct.