Boekenjuf Jesse | Creatief met verhalen op een boekenpodium
Jesse Van de Kerckhove is de Beste Boekenjuf van 2014: 'Kinderboeken zijn kleine kunstwerkjes. Kunstwerkjes die je op verschillende manieren kan integreren in de lessen. Ze kunnen dienen als ondersteuning bij een les, maar kunnen even goed gebruikt worden als stokpoppen of bouwstenen voor een gevangenis.' Met die ingesteldheid probeert boekenjuf Jesse uit Holsbeek haar leerlingen zo veel mogelijk in een boekenbad te dompelen.
Ze wist al op jonge leeftijd dat ze boekenjuf wilde worden, besteedde haar eindwerk zelfs aan het concept boekenjuf en zit maandelijks met medeboekenjuffen samen om ideeën uit te wisselen. Valt het op dat het woord boekenjuf wel heel veel voorkomt in de vorige zin? Dat is omdat boekenjuf zijn een heel groot deel uitmaakt van het leven van juf Jesse.
Ze zit niet voor niets jaarlijks in de boekenwerkgroep van de leerkrachten van VBS De Plein in Holsbeek, waarmee ze steeds weer nieuwe activiteiten op poten zet. Bovendien is zij is hét aanspreekpunt als het op boeken aankomt. ‘Ik ken in de loop van het schooljaar de smaak van mijn leerlingen. Ik word dan ook regelmatig aangesproken door ouders. Ze vragen mij dan suggesties voor hun kinderen of willen weten hoe ze hun leesgedrag het best aanpakken. Het is natuurlijk een luxe als je je volledig op een aspect kan focussen’, vertelt Jesse.
Wie is Jesse Van de Kerckhove?
School: Vrije Basisschool De Plein in Holsbeek.
Favoriete kinderboek: Spinder van Simon van der Geest.
Geeft de boekenmicrobe door omdat … Jesse heeft altijd graag gelezen en wist in het vierde middelbaar al dat ze juf wou worden. Meer nog, ze wou boekenjuf worden. Een van haar vriendinnen vertelde altijd over wat haar mama als boekenjuf allemaal deed.
Top- en flopdozen
Omdat de bibliotheek niet op wandelafstand van de school ligt, haalt Jesse er zelf de boeken voor de leerlingen. ‘Ze kunnen die boeken op school lezen, maar mogen ze ook mee naar huis nemen’, licht Jesse toe. Wanneer ze een boek uit hebben, moeten ze dat in de top- of flopdoos leggen. ‘Ik kreeg die tip van een andere leerkracht en vind het echt een fantastisch systeem. Het is een manier van evalueren. Ik krijg zo een beter zicht op welke boeken in de smaak vallen en welke niet.’ Maar het systeem zorgt er ook voor dat er gediscussieerd wordt over de boeken. Wanneer Jesse de dozen komt leegmaken, zegt ze steeds: ‘Kijk eens welke boeken er hier in de flopdoos zitten!’ De leerlingen leggen dan uit waarom ze het boek niet goed vonden, maar er zijn dan anderen, die het boek ook gelezen hebben, die in de verdediging gaan.
‘Mijn taak als boekenjuf is om mezelf overbodig te maken. Ik wil de leerlingen zo veel mogelijk in een boekenbad brengen zodat ze zelfstandige kritische lezers worden’
Lezen met je oren
Als boekenjuf werkt Jesse zowel met hele goede lezers als met leerlingen die iets meer problemen hebben. Ze zorgt er voor dat ook de leerlingen met dyslexie zich kunnen uitleven met verhalen. ‘Ik heb verschillende luisterboeken aangekocht en vertel die leerlingen dan dat zij mogen lezen met hun oren.
Zo waren de klassen een bepaalde periode helemaal in de ban van de boekenreeks Het leven van een loser. Iedereen was de boeken aan het lezen en praatte erover. Er was een jongen die, met alle moeite van de wereld, zo’n boek niet gelezen kreeg door zijn dyslexie. Toen ik hem dan het luisterboek bezorgde, was hij superblij. Hij kon zo ook genieten van het verhaal en kon meepraten met zijn klasgenoten.’
De Beste Boekenjuf/meester van het jaar
De prijs voor de Beste Boekenjuf/Boekenmeester beloont leerkrachten (kleuterschool en basisschool) die een concrete en dagelijkse inzet tonen voor leesbevordering en het werken met kinderboeken in de klas. In het magazine brengen de kandidaten hun verhalen en je vindt er massa's tips en tricks rond lezen en leesplezier in de klas.
CANON Cultuurcel en de Groep Kinderboekenuitgevers zoeken een juf of meester, zorgleraar of -coördinator uit het basisonderwijs (kleuter- en lager) die zich inzet voor leesbevordering en werken met kinderboeken aanmoedigt.
Nomineer jouw kandidaat
Wie besmet jou met zijn of haar passie voor (voor)lezen? Wie vult de boekenhoeken op school met een rijk en recent aanbod? En wie wakkert in jouw team het leesvuur aan? Kortom, welke juf of meester heeft op jouw school het grootste hart voor boeken? Ken jij zo iemand? Nomineer je kandidaat via boekenjuf.be.
Boekenaandelen
Op het einde van de Voorleesweek organiseerde de boekenwerkgroep in samenwerking met de ouderraad en boekhandel Duimelot dit jaar een grote boekenbeurs. Ze haalden daarmee zelfs een record van het aantal verkochte boeken binnen. ‘De leerlingen mochten zelf affiches knutselen en ik heb alle klassen vooraf een rondleiding gegeven. Ze mochten dan een verlanglijstje opstellen’, vertelt Jesse, ‘Als ze dan ’s avonds naar de boekenbeurs kwamen en niet meer wisten welke boeken ze leuk vonden, konden ze hun lijstje raadplegen. Maar ook als de ouders alleen kwamen, hadden die zo een idee met welke boeken ze hun kind een plezier konden doen.’
De boekenbeurs was een groot succes en viel, niet geheel toevallig, op dezelfde dag als het oudercontact. ‘Toen de leerlingen op de boekenbeurs kwamen, vlogen ze op de boeken alsof het snoep was. Zes uur lang bleef er volg toestromen’, herinnert Jesse zich. De ouders konden naast boeken ook aandelen van boeken kopen, zodat die een plaatsje kregen in de klasbibliotheken. Zo kochten ze dan eigenlijk met verschillende ouders samen een boek voor de klas.
Een boekenpodium
Naast haar job als boekenjuf is Jesse ook deeltijds actief bij Theater Spoor 6. Deze theatergroep trekt door Vlaanderen met kindertheatervoorstellingen, mobiele animatie en workshops drama. Die workshops geeft Jesse ook in haar klassen. ‘De leerlingen zijn dol op die dramamomenten en het is weer eens een andere manier om met boeken en verhalen om te gaan.
Zo werk ik bijvoorbeeld rond de boeken van Agent en Boef, waarin een agent elke keer weer achter een boef aangaat. Met de klas analyseer ik dan het verhaal: de opbouw, de karakters … en dan gaan we zelf aan de slag met een eigen versie’, vertelt Jesse, ‘Ik breng dan bakken vol hele oude boeken mee. Daarmee bouwen de leerlingen, in dit geval, een gevangenis zodat ze een decor hebben om hun verhaal te brengen. Als je de boeken van Agent en Boef maanden later nog eens in de klas legt en ze vliegen daarop én je ziet ze agent en boef spelen op de speelplaats, dan weet je dat het werkt.’
Haar hele oude boeken hebben ook al als bouwmateriaal gediend voor andere bouwsels. Zo maken de leerlingen en alle anderen die de workshops volgen er regelmatig een podium van. Dan komen er ook heel wat planken aan te pas. ‘We hebben ook al een wc gebouwd. We werkten toen rond een boek waarin vier mensen op toilet hun meest schaamtevolle moment vertelden. En dat hebben wij ook nagespeeld, maar dan met onze eigen momenten’, lacht Jesse.
Zichzelf overbodig maken
Voorlezen, een aantrekkelijk boekenaanbod, vrij lezen, top- en flopdozen en een boekenbabbel waarin je de leerlingen boeken laat bespreken. Boekenjuf Jesse zweert bij deze vijf peilers om aan leesbevordering te doen. ‘Dit zijn eigenlijk vijf gemakkelijk te verwezenlijken dingen waar je heel ver mee komt’, vertelt juf Jesse aan iedereen die het horen wil. Haar systeem werkt. Daarom vroegen andere scholen haar ook al om tips.
‘Mijn taak als boekenjuf is om mezelf overbodig te maken. Ik wil de leerlingen zo veel mogelijk in een boekenbad brengen zodat ze zelfstandige kritische lezers worden’, besluit Jesse.
8 tips van boekenjuf Jesse
Boekenposters, top- en flopdozen en zelfs een heuse boekenbeurs. Ontdek 8 werkvormen die voor Boekenjuf Jesse werken!