Buitengewone glaskunst
Om de leerlingen uit hun gewone omgeving te halen en om nieuwe dingen te ontlokken, werden ze in contact gebracht met glaskunstenaar Frederik Rombach. Hij vertelde over zijn fascinerende technieken en samen maakten ze glazen panelen die nu de school sieren.
‘Aangezien wij met kinderen werken die een mentale beperking hebben, gaat cultuurparticipatie er bij ons sowieso iets anders aan toe’, steekt leerkracht kunst en beeldende vorming Joke D'Hollander van wal. ‘We proberen veel bijzondere culturele activiteiten met hen te doen. Zo hebben we vorig schooljaar samengewerkt met Frederik Rombach in het kader van een project van Cultuurcentrum Luchtbal. Dat was erg goed bevallen. Hij wist erg goed hoe hij moest omgaan met onze leerlingen, wat allesbehalve evident is, en dus vroegen we hem om samen met ons opnieuw iets op te zetten. We klopten aan bij cultuurkuur voor de nodige fondsen.’
Glazen panelen
In het project Buitengewone glaskunst ontwerpen de leerlingen verschillende glazen panelen van zo'n dertig op veertig centimeter. ‘Daarnaast werden ook verschillende kleinere paneeltjes gemaakt, die door Frederik op een glasplaat zijn geplakt en met glazen schilfers bestrooid, zodat het één grote mozaïek werd’, zegt Joke. ‘Die plaat siert nu onze school, boven een tussendeur.’
‘Natuurlijk ging dat allemaal niet van de ene dag op de andere. We zijn begonnen door in de klas voorstudies te maken van de ontwerpen, pas daarna zijn we tijdens twee projectdagen de paneeltjes ook effectief gaan maken. Dat deden we met slechts enkele leerlingen, want niet iedereen is in staat om met een gevaarlijk materiaal als glas te werken. We kozen per klas dus één jongere die effectief aan het grote paneel kon werken.’
Erg opwindend
Alles werd uiteindelijk besloten met een bezoek aan het atelier van Rombach, waar de panelen uit de oven werden gehaald. ‘Een spannend moment voor de leerlingen, die in spanning naar dat gebeuren uitkeken, van toen Frederik met de kunstwerken uit de school verdween. Ze wisten dat die ondertussen in de oven zaten, en dat vonden ze erg opwindend.’
‘Het was een geweldig project’, besluit Joke D'Hollander. ‘Iedereen vond het fijn om met een kunstenaar te werken, en om eens buiten de klas minder traditionele technieken te mogen gebruiken. De leerlingen hebben daar heel hard van genoten, en waren ongelofelijk gemotiveerd om actief mee te denken en te werken.’
Tips van juf Joke
- Zoek een kunstenaar die iets kan en wil doen met leerlingen met een handicap.
- Zoek samen met de kunstenaar naar een specifiek en haalbaar project.
- Bezoek de kunstenaar in zijn atelier waar de kunstwerken worden afgewerkt.
- Hang de werken op een mooie plaats op school.