De dansende babysmurf
De leerlingen van het zesde jaar van GO! Basisschool Dr. Jozef Weyns wonnen de nationale Robocup Junior wedstrijd. Maandenlang bouwden en programmeerden ze aan hun dansende smurfrobot. Ze stapten in smurfenoutfit samen met hun robot de dansvloer van Technopolis op, deden er hun ding en wonnen de wedstrijd!
De Robocup Junior wedstrijd stimuleert de uitwisseling van kennis, communicatie en teamwerk. Schoolteams bouwen en programmeren robots en nemen het op tegen andere teams in één van de drie robotuitdagingen: dansen, redden of voetbal.
De wedstrijd werd in het leven geroepen in navolging van het Robocup-project van de afdeling Robotica van de VUB. Het project wil de jeugd stimuleren haar steentje bij te dragen aan de verdere ontwikkeling van de technologie en een middel zijn om meer ingenieurs robotica te werven. Het zesde leerjaar van GO! Basisschool Dr. Jozef Weyns was helemaal voor het idee gewonnen.
Uitdaging aanvaard!
Een artikeltje in Klasse over het Robocup-project trok de aandacht vanleerkracht Gunther De Vries. ‘Toen ik het aan de leerlingen voorlegde, waren ze direct enthousiast. Maar er waren nog andere redenen om in het project te stappen. Met dit project wilden we aan de buitenwereld en de ouders tonen dat er in het secundair onderwijs nog andere richtingen bestaan dan Latijn.’ De dansende robot krijgt vorm
Allan (leerling) schetst hun aanpak. ‘Begin januari brainstormden we met de klas over wat een robot nu eigenlijk is. Daarna deelden we ons in groepjes. Eén groepje maakte een website en een blog over het project, een tweede groepje moest de robot programmeren en een derde groepje bedacht een dansje voor de leerlingen en de robot. Tenslotte was er nog een PR-groepje dat T-shirts ontwierp en op zoek ging naar sponsors.’
Laurens (leerling) was één van de programmeurs. ‘We werkten eerst met een e-robot om alles uit testen. Daarna staken we onze robot in elkaar en testten we de software uit. Het kwam er op aan voldoende sensoren te installeren en ze goed af te stellen. Die sensoren waren de zintuigen van de robot.’
De robot wordt een dansende Babysmurf
‘Omdat de robot uiteindelijk toch wel erg klein uitviel, maakten we er een smurf van: Babysmurf’, vertelt Antje, leerling. ‘We spraken af welk materiaal we nodig hadden en brachten kippendraad, ballonnen, behangerslijm en krantenpapier mee naar school. Met papier-maché boetseerden we een smurfenkop, maar dat werd te zwaar. Het onderstel van de robot kantelde telkens. Uiteindelijk kozen we voor een kleinere, plastic versie.’
Daarna werd het programmeren en het dansen op elkaar afgestemd. De robot moest immers met de klas meedansen.
Een klasrobot als prijsbeest
Tijdens de finalewedstrijd in Technopolis wonnen de leerlingen in de categorie dansen. Gunther leest het juryverslag voor: ‘Tijdens de interviewronde met de jury bleek duidelijk dat dit team werkelijk alles zelf heeft gedaan: het programmeren, het bouwen van de robot, het uitdenken van de choreografie, de marketing en communicatie rond het project. De kostuums waren origineel en niet alleen de robot en de dansers op het podium waren verkleed, maar de hele entourage stond als smurf aan de zijlijn. En ze hebben gewerkt met sensoren op de robot, wat ook extra punten opleverde.’
Op naar het wereldkampioenschap
De robotbouwers kregen een cheque ter waarde van €1200, een meet & greet met robot Honda-Asimo en een selectie voor het wereldkampioenschap in Oostenrijk. Eind juni vertrokken de zesdejaars naar Oostenrijk om tussen veertig deelnemende landen op het WK Robocup Junior de eer van hun land te verdedigen.
Tips van Gunther
- Confronteer de leerlingen met hun eigen capaciteiten en talenten. Deel ze op in verschillende groepjes zodat ze elkaar motiveren en vooruit helpen.
- Durf te werken met trial and error. Hou je doel en tijdsschema voor ogen, maar maak ruimte en tijd om te experimenteren.
- Laat de leerlingen op verschillende manieren en met verschillende opdrachten aan een gezamenlijk doel werken. Zo ervaren ze dat technologie boeiend en leerrijk kan zijn. Het geeft hen inzicht dat een dergelijk project heel wat denkwerk en overleg vraagt.
- Geef de leerlingen een uitdagende opdracht. Het leek voor de leerlingen een op het eerste gezicht onmogelijke opdracht, in enkele maanden tijd met de klas een dansende robot bouwen en ermee in Technopolis voor een jury en een ruim publiek optreden, maar het slagen ervan geeft des te meer voldoening.