De gevleugelde muur
Als opstartende school wilden we het thema van onze nieuwe naam De Kleine Icarus met de leerlingen op een creatieve manier uitdiepen. Twee schooljaren lang diepten we het thema uit. Op de speelplaats gebruikten we een 80 meter lange muur als canvas om 2D en 3D werken op uit te voeren.
Tijdens het eerste schooljaar vond de voorbereidende fase van het project plaats. Er werden gesprekken gevoerd met kunstenaars, leden van het oudercomité, het schoolteam en de schoolraad. De muur waarop het kunstwerk uiteindelijk moet prijken, kreeg een grondlaag.
Ondertussen ging kunstenaar Emilie Lauwers met de leerlingen aan de slag. We vertrokken vanuit de droomwereld van de kinderen. Tijdens praatrondes probeerden leerlingen, leerkrachten en de kunstenaar een beeld te krijgen van de kleine Icarus. Dit leidde tot een eerste ontwerp van een reeks beelden die door Emilie en de leerlingen op de muur geschilderd werden.
Vier projectweken
In het tweede schooljaar volgde dan het grote werk voor leerkrachten en kinderen. De Vlinders en de Libellen (K1, K2, K3) maakten vlieg- en zweefobjecten om aan de muur te bevestigen. Ze schilderden een reusachtige bloementuin op de muur, maakten met paletten een tuinhekje na, en zorgden met kippendraad en papier maché voor reusachtige insecten. De Pinguïns (L1, L2) maakten het dorp van Icarus na. Het dorp kreeg de vorm van een boom vol kleine huisjes. De leerlingen timmerden of renoveerden daarvoor mooie vogelhuisjes.
De Flamingo’s (L3, L4) zetten het labyrint van de Minotaurus om in een 3D-kunstwerk in hout, inclusief het paleis! De Torenvalken (L5, L6) schreven een gedicht in de dadaïstische stijl van Paul Van Ostaijen en brachten dit op een creatieve manier aan op de muur. Voor dit alles trokken we vier projectweken uit, waar naast het schoolteam ook de ouders aan deelnamen.
Speuren naar nieuwe elementen
Omdat het project over meerdere schooljaren liep, leefde het echt op school. Het werken in fases zorgde bovendien regelmatig voor verrassingen. Collega’s, ouders en leerlingen waren steeds benieuwd naar wat er veranderd was en speuren de muur af op zoek naar nieuwe elementen. Tijdens de opendeurdag heeft de muur uiteraard heel wat nieuwsgierige blikken getrokken.
Tips van de leerkrachten
- Wees ambitieus, durf dromen en ga ervoor!
- Ga op zoek naar helpende handen. Organiseer een klusdag op school en zorg voor een hapje en een drankje.
- Schrijf per twee een 'absurd' gedicht. Elk om beurt verzin je een regel. Je let er wel op dat er een soort rijm in zit. Teken of schilder dit gedicht op een groot blad zoals je denkt dat Paul Van Ostaijen het zou gedaan hebben.
- Ontwerp een doolhof (labyrint van de Minotaurus) in karton. Maak dit zo dat, als je het verticaal houdt, het kan dienen als knikkerbaan.
- Ontwerp 2-dimensionaal een reuzekasteel door op voorhand vele losse onderdelen te ontwerpen (torens, kantelenrijen, ophaalbrug, daken, bogen, steunberen enz.) en deze dan in elkaar te puzzelen tot een prachtig geheel.
- Maak reuze-insecten in kippengaas (samen met jullie papa's) en bekleed ze met behangerslijm en krantenpapier. Schilder ze in lakverf in vrolijke kleuren. Maak nu samen met de mama's een reuzeschilderij van een bloementuin (bv. op de schoolmuur) en bevestig de insecten hierin.