U bent hier:

In dialoog met een graffitikunstenaar

Er sieren niet alleen penissen en vagina’s, maar nu ook taferelen met ingewanden de muren van Brussel. De academie voor beeldende kunsten in Anderlecht nodigde graffitikunstenaar Pieterjan Boone uit om een muurschildering te maken. Hij gaf workshops over graffiti aan de leerlingen van de secundaire graad die zelf ook aan de slag gingen op een lege muur van de academie. 

Alien Christiaens, leerkracht op de academie en bezielster van het project, vertelt: ‘Ik ken Pieterjan al heel lang, we hebben nog samen in de klas gezeten. Toen ik over dynamoPROJECT hoorde dacht ik meteen aan hem. Hij heeft vroeger meegewerkt aan een ander project en onlangs verhuisde hij naar Brussel. Het was dus het ideale ogenblik voor een samenwerking. Omdat we elkaar goed kennen en aanvoelen, verliep de communicatie ook heel vlot’.

We mochten er echt ons eigen ding mee doen

De secundaire graad is één grote klas met leerlingen van 12 tot 17 jaar. ‘In de klas maakten we kennis met het werk van Pieterjan via foto’s en internet’, vertelt een leerling van 14 jaar. ‘Zijn werk zit vol ingewanden zoals darmen, maag, lever en hart. We moesten de foto’s niet natekenen, maar we mochten er onze inspiratie tussen smijten. We mochten er echt ons eigen ding mee doen’.

Leerkracht Alien vertelt: ‘We hebben met de leerlingen voldoende tijd genomen om het werk van Pieterjan te leren kennen. Op basis van de voorontwerpen die de leerlingen in de klas ontwierpen, maken de leerlingen vandaag een groot graffitikunstwerk op de muur van de binnenkoer van de academie. Ze verbinden elkaars ontwerpen tot een groot geheel’.

De muur staat verrassend snel vol

Pieterjan is enthousiast over de week: ‘Graffiti is een jonge en vrije vorm van kunst. Bovendien hangt het gewoon op straat en zit het niet verstopt in musea. Eerst heb ik de techniek goed uitgelegd. Je moet voldoende schudden om de verf los te maken en je moet een mondmasker dragen om de verf niet in te ademen. Je mag niet te dicht of niet te ver van de muur spuiten, maar ook niet te traag of te snel. Ook leerden we de verschillende caps (spuitventielen) kennen, daarmee kan je dikke of dunne lijnen spuiten.

De leerlingen mochten eerst op een muur om de hoek hun techniek oefenen, daarna begonnen we aan het echte werk. De muur staat verrassend snel vol! Het is ook de eerste keer dat een school aan de slag gaat rond mijn eigen werk, dat motiveert’!

In contact met een kunstenaar

‘Ik vind het waardevol dat je een beroep kan doen op de expertise van kunstenaars’, vertelt Alien. ‘Jongeren proeven heel graag van diverse materialen/ technieken en nieuwe kunstvormen. Als leerkracht is het dus interessant om er een externe partner bij te betrekken. 

Door beroep te doen op deze graffitikunstenaar konden we veel dieper ingaan op zijn werk, vooral omdat we hem live bezig zagen.

Het is mooi om de jongeren in contact te brengen met jonge kunstenaars. De leerlingen zien dat de kunstenaars net zoals zijzelf steeds groeien in hun werk. Dat zorgt voor een verbinding met de kunstenaar. Enerzijds kunnen de leerlingen zichzelf herkennen en anderzijds kunnen ze opkijken naar wat hij allemaal verwezenlijkt heeft, wat op zich heel inspirerend kan zijn. Bovendien is dit project een manier om de buurt te verbinden met de academie’.

 

Tips van de leerkracht

  • Een dynamoPROJECT is ideaal om eens iets nieuws te proberen. Ons budget per leerling is beperkt en dankzij de financiële ondersteuning kunnen we nu bijvoorbeeld met spuitbussen aan de slag.
  • Zorg voor een degelijke voorbereiding met de leerlingen in de klas. Doe uitvoerig aan kunstbeschouwing en laat de leerlingen een eigen interpretatie van het werk maken.
  • Laat de kunstenaar meewerken aan het werk. Zo zien de leerlingen de kunstenaar aan het werk. Dat werkt heel inspirerend.
  • Zoek een kunstenaar die je al kent, dit bevordert de samenwerking.

Dien je eigen subsidieproject in


Schooljaar: 
2016-2017
Thema:


Projectverantwoordelijke: 
Alien Christiaens