Dorp gezonken!
De leerlingen van Basisschool De Triangel gingen creatief aan de slag rond het thema klimaatverandering en de mogelijke gevolgen daarvan. Dat werd voor de kinderen aanschouwelijk gemaakt aan de hand van het verzonken Zeelandse dorp Rilland.
‘Het was één van mijn collega's die al langer op kleine schaal met cultuurparticipatieprojecten bezig is, die me wees op 'Dorp Gezonken'‘, zegt juf Kim Vandierendonck. ‘Ik was meteen verkocht, want het sloot goed aan bij wat ik in de les Wereld Oriëntatie wilde vertellen.’
Kennismaking in een bootje
En zo stapte Basisschool De Triangel in het project van MUS-E Belgium. Samen met een Brugse school en één uit het Nederlandse Zeeland begon een door twee kunstenaars begeleid proces dat de leerlingen maandenlang in de ban hield. We hebben de kunstenaars, Marieke De Marée en Anneleen De Causmaecker, vervolgens geïntroduceerd door hen tijdens een klasuitstap door Gent als onderzoekers met een bootje voorbij te laten varen. Op die manier raakten ze met de kinderen aan de praat en nodigde ik ze uit’, vertelt de juf.
Wat als?
‘Marieke en Anneleen zijn vervolgens in de klas komen spreken en vanuit die interactie groeide het project pas verder. Samen met de kinderen zijn ze toen dingen gaan maken, zowel beeldend als op vlak van drama, woord, en ga zo maar door. Vijf weken lang zijn ze zo bij mij in de klas gekomen, en hebben ze de kinderen op een leuke manier doen nadenken over de klimaatverandering: 'wat als onze stad onder water zou lopen?', 'Wat en wie zou je dan willen redden en waarom?', 'Hoe zou je dat kunnen doen?'.
'De leerlingen vonden het fantastisch. Het was dan ook mooi om te zien hoe naarmate ze almaar verder werkten rond het thema hun inzicht in de problematiek groeide.'
Ideeën sprokkelen
'Van daar uit zijn heel wat ideeën gegroeid, zoals een plan om de stad op stelten te zetten, of alles met een grote luchtballon de lucht in te laten vliegen naar een hoger gelegen project. Heel fantasievol dus. Vervolgens is Anneleen tien weken lang hetzelfde gaan doen in het vijfde leerjaar. Al dat werk leidde uiteindelijk tot een tentoonstelling die eerst in Brugge en dan in Gent liep, en deze zomer naar het Watersnoodmuseum in Zeeland trekt.’
Bezoek aan de slikken van Rilland
‘Uiteindelijk is het project geculmineerd in een dag in maart waarop de twee Belgische en de Zeelandse klas de slikken in het Nederlandse Rilland bezocht, waar ze de leerlingen de overblijfselen van een gezonken dorp konden bezoeken en zien wat er effectief gebeurt als een dorp wordt overspoeld. We hebben ook het Watersnoodmuseum bezocht, wat voor de kinderen echt een oogopener was. Zo beseften ze hoe groot het klimaatprobleem kon worden.'
Mensen leren kennen
‘Alle betrokken partijen waren razend enthousiast’, besluit Kim. ‘De kinderen vonden het eveneens fantastisch. Het was dan ook mooi om te zien hoe naarmate ze almaar verder werkten rond het thema hun inzicht in de problematiek groeide. Door de samenwerking met andere scholen zat er ook een interessant sociaal aspect aan, want zo werden ze gedwongen andere mensen te leren kennen, wat niet onbelangrijk was. Ik denk dat ze momenten hebben beleefd die ze nooit meer zullen vergeten.’
Meer informatie over het project vind je hier. Bekijk ook zeker de teaser en het promotiefilmpje.
Tips van de leerkrachten
- Zoek contact met de organisator van het project.
- Breng de kinderen in contact met de kunstenaars, introduceer het project.
- Werk samen met de kunstenaars en de klas rond het project.
- Trek naar Nederland, bezoek het Watersnoodmuseum en het gezonken dorp.
- Besluit met een tentoonstelling van de gemaakte werken.