U bent hier:

Een cadeau én een vraag

Waarschuwingsbericht

cultuurkuur.be maakt gebruik van cookies. Meer weten.

De kunstenacademie van Asse ijvert voor een grotere uitwisseling tussen hun vier kunstvormen.  ‘Ik droom van meer ruimte voor spontane creativiteit en van meer crossover-denken tussen de disciplines in de dagelijkse werking’, vertelt coördinator Dries Martens. En daarom legt hij een cadeau én een vraag op tafel.

‘Sinds twee jaar hebben we hier een volledige academie met muziek, dans, woord én beeld. Dat is een unieke kans om kruisbestuiving te veroorzaken, maar dat blijkt gemakkelijker gezegd dan gedaan’, steekt Dries van wal. ‘Dit instituut bestaat al sinds 1947. Het heeft een stevige structuur wat ervoor zorgt dat de visie meer traditioneel is.

De grote klassieke optredens en concerten die we organiseren zijn echt een kracht en die behouden we natuurlijk, maar ik hoop ook een dynamiek op gang te brengen waarin leraren nieuwe paden durven bewandelen zonder dat dat gekoppeld moet zijn aan een groot toonmoment.’

Ik geef je een cadeau

Geef iets als je wilt dat leraren zich ook inzetten voor iets, dacht Dries. Daarom kregen de leraren en leerlingen tijdens de Week van de Amateurkunsten een cadeau. Voor elke studierichting was er een aangepaste workshop voorzien. Zo nam Seckou Ouologuem de leraren en leerlingen van de hogere graad Woord mee in de wereld van poetry slam. ‘Dat was vernieuwend omdat het meer focuste op het impulsieve, op zelf durven creëren in plaats van op vaste teksten’, verduidelijkt Dries.

Partnertechnieken en striptekenen

Voor de dansers organiseerden we een workshop rond partner- en lifttechnieken onder leiding van Jennifer Regidor. ‘Onze dansers en hun docenten doen wel dingen samen binnen een choreografie, maar de afstemming op elkaar als persoon ontbreekt nog. Ze raken elkaar nauwelijks aan.’

De afdeling Beeld ging in de middelbare graad met striptekenaar Matthias Cruyssaert aan de slag. Dries: ‘Strips leggen meer de link naar de dagelijkse realiteit. Bij kinderen verhoogt dat de herkenning en daardoor ook de motivatie. Nu werken ze vaak abstract.’

Voel die zitbeentjes!

In de balletzaal stond Raf De Groote op het podium mét een skelet! ‘Waar zitten je zitbeenderen? Iedereen die zittend een instrument bespeelt, zou dat moeten weten.’ En dus gingen de handen onder de poep en voelden de 40 deelnemers de harde punten van hun zitbeenderen. Hij legde uit hoe de stand ervan hun ademhaling beïnvloedt. ‘Deze workshop over ademtechnieken bleek een uitstekende gelegenheid om alle leraren en leerlingen Muziek samen te krijgen’, zegt Dries daarover. ‘Ze blijven vaak bij hun eigen instrument en denken niet klasoverschrijdend.’

Kruisbestuiving, aub

Naast het cadeau legde de academie dus ook een vraag voor de leraren op tafel: denk meer cross-over en pas het vaker toe in de dagelijkse context. ‘Om te laten zien wat ik bedoelde, heb ik in de lagere graad een doorschuifsysteem georganiseerd tijdens de gewone lessen. Ik gaf als woordleraar les aan kinderen van beeld, de dansleraar kwam naar mijn klas woord enz. Zo hebben ze deze week allemaal een proevertje gekregen van een andere discipline. Doordat je als leraar eens in elkaars lokaal zit, ben je je gewoon al meer bewust van wat ze daar normaal doen. En ook de leerlingen vonden het fijn.’

Een pad naar verandering

De workshops en de uitwisseling tussen de kunsttakken vond plaats in de Week van de Amateurkunsten. ‘Het gaf deze week meer evenementswaarde en zo pasten de cross-overlessen ook in een groter geheel. Hopelijk doen we dit volgend jaar in meer dan één lesblok. We hopen dat leraren door dit initiatief gecharmeerd zijn zodat ook de ervaren leraren hun vaste stramien eens vaker durven te verlaten.’

Tips van Dries

  • Weet wie je wil bereiken. Hier waren leraren en leerlingen de doelgroep, niet de ouders.
  • Zorg voor nieuwsgierigheid naar één klein ding. Laat alle takken (hier alle afdelingen van de academie) aan bod komen, zodat iedereen het kan doorzeggen op zijn manier.
  • Start je communicatie voldoende op voorhand. Calculeer er genoeg ruimte voor in. Zo wordt het positieve versterkt. Zo voorkom je misverstanden of frustratie.
  • Boek niet zomaar een workshop. Vraag naar werk van de kunstenaar, referenties of volg vooraf een workshop zodat je zeker weet dat je kwaliteit binnenhaalt.
  • Wacht niet met een innoverend idee tot iedereen mee is. Zorg dat 10 procent er echt in gelooft en dat 20 procent er positief tegenover staat. Bouw dan stelselmatig op.

Dien je eigen subsidieproject in


Schooljaar: 
2016-2017


Projectverantwoordelijke: 
coördinator Dries Martens