Een thuistalenbib op school
Roemeens, Turks, Duits, Pools, Pular en Pashtu… zijn slechts enkele van de vele thuistalen van de leerlingen op Stedelijke Basisschool De Wereldreiziger. Om deze rijkdom aan talen te integreren in hun werking maakten ze met hun leerlingen een thuistalenbibliotheek. Pluto vzw, een kunsteducatieve vereniging die cultuur dichter bij kinderen en ouders wil brengen, begeleidde het participatietraject.
‘Ongeveer 70 % van de kinderen op De Wereldreiziger spreekt thuis een andere taal dan het Nederlands’, zegt Joyce Loir, projectverantwoordelijke. ‘Als de kinderen onze school binnenkomen, willen we dat ze dit stuk van hun identiteit niet zomaar achterlaten aan de schoolpoort. Integendeel, we willen deze diversiteit aan talen ook aan bod laten komen in onze school om zo het welbevinden en de integratie van de kinderen op de school te verbeteren. Onze kinderen komen ook zelden in contact met boeken. Met de bouw van een wereldbibliotheek willen we boeken in de klas brengen en een thuistalenplek op school creëren.’
Leerlingen en leerkrachten ontwerpen
Participatie van leerlingen en leerkrachten was heel belangrijk tijdens het project. In een eerste fase hielpen zij mee de bibliotheek ontwerpen. In een latere fase kregen ze inspraak in het bedenken van spelen en de decoratie met als thema ‘boek’. Mirjam de Wit en Brechtje Van Bel van vzw Pluto zorgden voor creatieve ontwerpopdrachten, lesopdrachten op maat en de organisatie van het startmoment. Ze waren ook betrokken bij de bouw en decoratie van de bib. Iedereen wist wie Brechtje en Miriam waren. Ze werkten niet achter de schermen, maar speelden mee in het Wereldreizigersverhaal. Af en toe springen ze nog eens binnen om te kijken hoe het loopt.
Elke dag naar de bib
Participatie van leerlingen en leerkrachten was één van de grootste pluspunten van het project. ‘Alle leerlingen waren enthousiast en hebben elke stap bewust meegemaakt. Dit heeft er ook voor gezorgd dat ze zorgzamer zijn naar de boeken en de rest van het materiaal. Er gaat geen dag voorbij of er wordt gebruik gemaakt van de bibliotheek’, zegt Joyce. De grote climax in het hele verhaal was ook de aanwezigheid van Karrewiet tijdens het openingsfeest. Bekijk hier het filmpje.
‘Een volgend project? Jazeker! We denken aan een thuistalig liedjesboek. Want we blijven dromen … en realiseren.’