FM 200.8/TAKE 1. Radio Sijs
Onder de naam FM 200.8/Take 1. Radio Sijs gingen de leerlingen van opleidingsvorm 2 van Buso De Beemden een jaar lang muzisch-creatief aan de slag met diverse mediavormen. FM 200.8 verwijst naar de radio en het jaartal van hun project, Take 1 verwijst naar de film die ze maakten en Radio Sijs is de roepnaam van de schoolradio die een hoofdrol speelt in het project.
‘Levende kunsten doen vormend denken.’ Dat is de vaste overtuiging van leraar en leerlingbegeleider Karel Clinckemalie, die met dit project niet aan zijn proefstuk toe is. ‘We hebben hier een traditie van toneelspelen en brengen tweejaarlijks iets anders: normaal groeit het één uit het ander. Doordat wij hier een vaste percussiegroep, een schoolradio en een schoolkrant hebben, groeide het idee van een film - een soort bendeoorlog tussen de Radio’s en de Djembés - bijna vanzelf.’
Het zelfvertrouwen zien groeien
De langdurige ondersteuning van dynamoPROJECTEN werpt ook ditmaal zijn vruchten af. ‘In al die jaren hebben we een groep bekwame kunstenaars kunnen engageren, waarop we geregeld een beroep doen. Die professionele samenwerking geeft een enorme meerwaarde aan ons project. Zo stimuleren we de communicatieve en sociale vaardigheden van onze mentaal gehandicapte leerlingen. Het is heel belangrijk dat je hen vormen kan aanbieden om zich te uiten, aangezien veel van onze jongeren juist daarmee moeite hebben. Als je dan hun zelfvertrouwen ziet groeien omdat ze merken dat ze ook iets kunnen, heb je je doel bereikt.’
Dat treedt hoofdrolspeler Matthias Piroux bij: ‘Ik heb veel bijgeleerd. Je voelt je echt een acteur. Ik ben blij dat ik tot het einde ben doorgegaan, want ik vond het wel moeilijk om de teksten van buiten te leren. We leerden elkaar ook veel beter kennen. Het was echt plezant!’
Vak- en groepsoverschrijdend samenwerken
Dankzij een langdurige vak- en groepsoverschrijdende samenwerking met het hele begeleidingsteam van leerkrachten, paramedici en opvoeders kreeg het project concreet vorm. In een eerste fase werkte een kerngroep van leerlingen het verhaal uit. Een bitsige strijd, via sabotage en geweld, tussen de Radio’s en de Djembé’s, die uiteindelijk ontaardt in een ongeval, waarna een verbroedering volgt.
In een tweede fase stonden verschillende workshops centraal. Met grafisch kunstenaar Lou Gils werden achtergrondmaterialen en figuurtjes voor de animatiefilmpjes gecreëerd, en met KIDSCAM gingen andere leerlingen met camera en PC aan de slag. Ondertussen maakte de percussiegroep in een workshop met Jan Van Dijck van Doedèskadèn kennis met verschillende nieuwe ritmes en manieren van spelen. De buitenopnames bleken heel leerrijk: ‘Voor sommige leerlingen was het zeer moeilijk om zich te beheersen, fictie werd soms bijna realiteit! Maar we konden er nadien wel goed mee aan de slag om te praten over verdraagzaamheid, geweld, respect en diversiteit.’
Een ander hoogtepunt was de opname van een hilarische kookscène in echte Charlie Chaplinstijl. Ook de leerlingen van opleidingsvorm 1, waarvan de helft autistisch is, maakten een knappe scène rond De Toverschool.
Glimmen van trots
Midden april ging de film - een 50 minuten durende originele mix van speelfilm en animatie - in première. In de namiddag was dat voor scholen en instellingen, ‘s avonds voor een bomvolle zaal van het cultuurcentrum Mechelen. Een tweede ‘toonmoment’ volgde begin juni voor de stageleerlingen ‘Bijzondere Jeugdzorg’ van het GO! Busleyden Atheneum. ‘Zo’n toonmoment is een echte succeservaring voor onze gasten. Je ziet alle 99 deelnemers glimmen van trots, en dat is toch één van onze belangrijkste doelen’, besluit Karel.
Tips van meester Karel
- Maak een spannend én grappig verhaal rond iets uit de school, bijvoorbeeld de schoolradio. De scènes spelen zich af op en rond de school en zo kom je makkelijk tot een scenario.
- Verzin een tekst op een bestaande melodie en breng dit live, zowel in de film als op het podium. Dat is de manier waarop ons radiolied ontstond.
- Bouw in de hoek van het crea-lokaal een echt ogende radiostudio voor de film.
- Steek een kort showprogramma (met elementen uit de film) ineen met het koor, de dans- en de djembégroep en breng dit live tijdens het toonmoment.