U bent hier:

Gepimpte boomhut met supercreatief weerstation

Installatie van een weerstation in de boomhut van de school.

Samen met de kinderen werd een eigen weerstation ontworpen en gerealiseerd, dat later in het dagelijkse schoolleven werd ingezet in de lessen.

"Op school staat cultuur hoog aangeschreven. We zijn een lagere balletschool maar ook de leerlingen die geen ballet doen krijgen tijdens de dansuren muzische vakken", vertelt lerares Annelies Vanoost. "Wij maken veel uitstappen naar musea, kunstworkshops, theaterstukken, enz. Iedere maand sluiten wij op school af met optredens. Hier worden de meeste takken van muzische vorming benut (dans, drama, muziek, beeld, ...). Ook ons publiek is cultuurminnend. Daarom kiezen vele ouders voor onze school. Zelf wilde ik dit jaar een meerwaarde geven aan de boomhut op school, en daarom trokken we naar CANON Cultuurcel."

"Het was de bedoeling om de boomhut van enkele werkinstrumenten te voorzien waardoor dat niet zomaar meer een boomhut was. We hadden al kippen onder de boom, met wiens eieren de kinderen eenvoudige gerechtjes maken. Met het weerstation wilde ik een educatief element toevoegen. Zo konden de kinderen in de lessen van wereldoriëntatie gegevens komen opmeten. Ze konden vaststellingen doen op zowel een analoge thermometer als op een digitaal toestelletje. Ook werken we met een bijzondere pluviometer: hoeveel vangt echt één vierkante meter water op? Dat kunnen we linken aan de wiskundelessen."

"Het zijn bovendien de kinderen van de hoogste klassen die samen aan het weerstation hebben gebouwd. Ze maakten een schets, een plan, en zochten technieken uit om die te realiseren. Daarvoor hadden we een productontwikkelaar naar de klas gebracht  en een grafisch vormgever die mee het creatieve proces op gang zette, bij de kinderen. Via de kunstenaar Panamarenko startten we de aanzet."

"We hebben na de realisatie al heel wat fijne reacties gekregen van verschillende leerkrachten, ook de kinderen van de lagere klassen zijn nieuwsgierig naar de elementen die zichtbaar zijn. Wat nog niet op punt staat is de plaatsing, we zullen waarschijnlijk het geheel wat moeten verplaatsen om een optimaal effect te bekomen. Er is op die hoogte immers onvoldoende wind voor de windmeter, dus we moeten het weerstation wat hoger zetten. Ook het katrolsysteem met de thermometer werkt nog niet helemaal zoals het hoort, hier komen nog handige papa's mee aan klussen. Maar we zijn zeer gelukkig met het resultaat: het wekt de nieuwsgierig van de kinderen op en ze zijn actief betrokken bij het dagelijkse gebruik van het station. Het was een werkje van lange adem, maar het resultaat mag er zeker zijn!"

Tips voor leerkrachten

  • Hou een workshop met de kinderen van het vijfde en zesde jaar en introduceer het werk van Panamarenko. Maak op basis daarvan schetsen voor het weerstation.
  • Hou een tweede workshop met hen en link de schetsen van de vorige workshop nu linken aan materialen, wat is mogelijk? Laat een productontwikkelaar materialen voorstellen en laat hem aan de slag gaan met de kinderen. Leg de schetsen en plannen naast de materialen en experimenteer. Probeer techniekjes uit.
  • Ga aan de slag met de gevonden ideeën en werk de realiseerbare uit.
  • Installeer het weerstation op de speelplaats aan de boomhut.
  • Werk af samen met de kinderen: schilder de onderdelen en laat de digitale elementen van het weerstationnetje door handige papa's aanbrengen, samen met de kinderen.
  • Gebruik het weerstation in het dagelijkse schoolleven.