U bent hier:

Gepimpte boomhut met supercreatief weerstation

Op de Stedelijke Basisschool Prins Dries staat een boomhut. Daarvoor ontwierpen en bouwden de leerlingen een creatief weerstation met de hulp van een productontwikkelaar en een grafisch vormgever. Het weerstation wordt nu gebruikt in het dagelijkse schoolleven en voor de lessen!

‘Het was de bedoeling om de boomhut van enkele werkinstrumenten te voorzien waardoor het niet zomaar meer een boomhut was’, vertelt lerares Annelies Vanoost. ‘Ik wilde er een educatief element aan toevoegen. Zo kunnen de leerlingen in de lessen van wereldoriëntatie nu gegevens komen opmeten. Ze kunnen vaststellingen doen op zowel een analoge thermometer als op een digitaal toestelletje. Ook werken we met een bijzondere pluviometer: hoeveel vangt echt één vierkante meter water op? Dat kunnen we linken aan de wiskundelessen.’

Ontwerpen à la Panamarenko

‘Het zijn de leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar die samen aan het weerstation hebben gebouwd’, vervolgt Annelies. ‘Daarvoor nodigden we een productontwikkelaar en een grafisch vormgever uit in de klas. Samen introduceerden we de kunstwerken van Panamarenko. Op basis daarvan maakten we schetsen en zochten we naar technieken om die te realiseren. Wat is mogelijk? Welke materialen zijn het meest geschikt? We legden de schetsen en plannen naast de materialen en experimenteerden er op los. Daar kwam heel wat techniek bij kijken.’

‘Na de realisatie hebben we heel wat fijne reacties gekregen. Ook de leerlingen van de lagere klassen zijn nieuwsgierig naar de elementen die zichtbaar zijn. Wat nog niet op punt staat is de plaatsing; Er is op die hoogte onvoldoende wind voor de windmeter, dus we moeten het weerstation wat hoger zetten. Ook het katrolsysteem met de thermometer werkt nog niet helemaal zoals het hoort, maar daar werken we aan. We zijn zeer gelukkig met het resultaat!

Tips voor leerkrachten

  • Ga aan de slag met de gevonden ideeën en werk daarvan de realiseerbare uit.
  • Werk samen met de leerlingen af: schilder de onderdelen en laat de digitale elementen van het weerstationnetje door handige ouders aanbrengen, altijd samen met de leerlingen.
  • Gebruik het weerstation in het dagelijkse schoolleven.

Dien je eigen subsidieproject in


Schooljaar: 
2013-2014


Projectverantwoordelijke: 
Annelies Vanoost