U bent hier:

Hoe leefden de kinderen hier vroeger?

Het project Buurten met erfgoed neemt basisscholen mee op zoektocht naar het verhaal achter hun eigen omgeving. Want erfgoed vind je overal: landschappen, natuur, gebouwen, opschriften, straatnamen, verhalen, recepten, gebruiksvoorwerpen ... Buurten met Erfgoed haalt de banden aan tussen scholen en al dit lokale erfgoed. Leraren (en (groot)ouders) werken hiervoor samen met lokale en regionale erfgoed-, cultuur- en natuurmedewerkers.

In basisschool De Zonnebloem hadden de kinderen van het derde en vierde leerjaar net na de paasvakantie hun Buurten met Erfgoed-project. Ze bogen zich over volgende vragen: hoe leefden de kinderen in Beernem tussen 1900 en 1950? Wat deden de kinderen toen? Hoe leerden en speelden ze? Hadden ze het beter of slechter dan wij? In zijn verwerkingsboekje verwoordde Mathieu Claeys uit het vierde leerjaar zijn ervaringen als volgt:

Dag 1: Zelfgemaakte knapzak

Vanmorgen trokken we de oude kledij aan die de juffen hadden bijeengezocht. Met een zelfgemaakte knapzak stapten we naar de oude cinemazaal van Beernem: de Rio, nu The Nooddles. Met spanning keek ik naar de dia’s over de vroegere Berenfeesten. Hierbij zagen we hoe de mensen in grote groep de stoet met communietaferelen bekeken. We zagen trouwpartijen, historische gebeurtenissen, oude ambachten … Door de oude kledij, het cinematicket van 1 fr. en door naar het leven van de mensen begin 20ste eeuw te kijken, is de projectweek goed gestart. Ik heb veel geleerd over het dagelijkse leven van vroeger op school en thuis. De kinderen haalden toen ook veel streken uit, moesten veel straf schrijven, werden soms in het kolenhok opgesloten en werden zelfs geslagen.

Dag 2: Creatief aan de slag

Door de projectweek begon de dag anders dan een gewone schooldag. In onze kledij van anno 1900 speelden we oude gezelschapsspelletjes, zegden gedichtjes met gebaren op en leerden we oude ambachten zoals kantklossen, manden vlechten, naaien en breien. Hierbij kwamen heel wat grootouders helpen. Met mooie stukjes stof, gekleurde draden en naalden konden wij een hartje of beertje kantklossen, een stuk van een sjaal breien of een ketting haken. Carlos en Nicole, de cinema-uitbaters van gisteren, leerden ons oude liederen en gedichten van Ivo Strobbe aan, waaruit wij veel van het leven van vroeger konden leren. Vroeger werd er bij het schrijven ook een andere spelling gebruikt. Het werd alweer een plezierige dag.

Dag 3: Een bol met een krul erin

Was er vroeger ook tijd voor sport en ontspanning? Wij ontdekten daarover alles in het Patershof. We keken verwonderd en bewonderend naar de prachtige bordeaux oldtimer van Carlos en Nicole. Wauw, zagen de auto’s er vroeger zo uit? Eén groep mocht samen met bewoners uit Patershof krulbollen. Je moest krachtig en zo dicht mogelijk met de bol naar een bepaalde plaats gooien. De bol had een schuine kant en daardoor zag je de krul bij het rollen. Een andere groep maakte samen met de bewoners koffie zoals men dat vroeger deed … Wauw… wat een verschil met onze koffiezet! De koffie werd dan gepresenteerd in mooie porseleinen kopjes uit grootmoeders tijd … Het was prachtig weer, dus nog even tijd om allemaal samen op het grasplein vol spanning te luisteren naar Carlos die spannende, echtgebeurde Beernemse verhalen vertelde. We hingen aan zijn lippen. Zo zat de projectweek erop. Ik vond het geweldig om zoveel dingen over vroeger bij te leren.

Hulp uit verschillende hoeken

De leerkrachten van De Zonnebloem werkten nauw samen met de Heemkundige kring Bos en Beverveld: ‘We hebben de reacties van de kinderen verwerkt in een artikel voor ons jaarboek. Ze waren heel enthousiast. Het project zorgde ervoor dat we een veel nauwer contact met de scholen kregen. We hebben elkaar echt gevonden. We zijn daarom heel opgetogen over dit project.’

Juf Christine van vierde leerjaar: ‘We kijken met warme gevoelens terug op de geslaagde projectweek en de gesmaakte medewerking van Carlos Croene en zijn echtgenote van de Heemkundige kring Bos en Beverveld, verschillende grootouders, de verantwoordelijke van het rusthuis, mensen bij wie we kleren konden ronselen en de uitstekende samenwerking met mijn collega's. Er kwamen heel wat voorbereiding, afspraken en organisatie bij kijken, maar als je dat afweegt tegen het enthousiasme van de leerlingen was het een voltreffer. De kinderen zullen het hun verdere leven blijven onthouden. We gaan hier zeker nog een vervolg aan breien.’

Bekijk hier de foto's van de projectweek. Of bekijk de telenovelle in oude stijl.

 

Buurten met erfgoed is een project van het agentschap Onroerend Erfgoed i.s.m. FaroCANON CultuurcelEducatie voor Duurzame OntwikkelingHeemkunde VlaanderenHeritaDe Bardijnen en de regionale erfgoedcellenMooss vzw zorgt voor de creatieve begeleiding.

Wil je een eigen erfgoedproject opzetten in jouw gemeente? download dan het draaiboek voor trekkers!

Op zoek naar inspiratie? Ontdek onze tips voor meer erfgoed in de klas.