Ik ben zoals jij
30 leerlingen van GO! basisschool 3master uit Kasterlee maken de theatervoorstelling 1000 stukjes met Stefan Perceval van HETGEVOLG. De leerlingen met een matig verstandelijke beperking kunnen via de expressievormen die Stefan aanreikt, spelenderwijs hun taal- en communicatievermogen vergroten en iedereen tonen wat ze kunnen. Een boost voor het zelfvertrouwen!
Stefan geeft acht workshops in de sportzaal nabij de school. Hij vertrekt vanuit de ervaringen en de leefwereld van de leerlingen. De leerlingen vertellen over hun ochtendrituelen: tanden poetsen, douchen, afdrogen, boterham met choco eten … Of Cecilia, één van de leerlingen, roept naar Stefan ‘Ik ben zoals jij’. Die uitspraak en de ochtendrituelen gebruikt Stefan om de voorstelling op te bouwen. Leerlingen moeten vrij zijn, leerlingen die graag dansen krijgen een podium en mogen schitteren. ‘Ik vind het belangrijk dat deze leerlingen een krachtig verhaal hebben dat ze kunnen vertellen en dat ze kunnen zijn wie ze zijn straks op dat podium. Puur en echt.’
Inspiratie à volonté
De aanpak van Stefan van HETGEVOLG is niet alleen gericht op leerlingen sterker en vaardiger maken in het communiceren met elkaar en anderen, maar ook om leerkrachten en begeleiders te prikkelen om creatief en expressief te werken met hun leerlingen in de klas.
Tijdens de repetities lopen er zestien begeleiders rond in de zaal. Leerkrachten, logopedisten, kinesisten, ergotherapeuten … Dus kansen genoeg voor expertiseoverdracht.
‘Ik zie zulke projecten als investeren in mensen’, zegt Stefan. ‘Ik zie het als mijn taak om mensen te leren participeren en te inspireren en hen te laten kennis maken met wat kunst kan zijn.’
Een diepe indruk
‘Als ik nu de naam Stefan uitspreek in de klas, weten de leerlingen direct dat de focus er moet zijn zoals tijdens de theaterworkshops’, vertelt leerkracht Annick De Houwer. ‘De leerlingen die vorig jaar meededen met het theaterproject op school, brengen regelmatig een bezoekje aan Stefan. Hij laat steeds een diepe indruk na.’
‘De voorstelling was super.’ Schrijft Annick ons achteraf nog. ‘Alleen maar blije en ontroerende ouders gezien. We zetten onze samenwerking met Stefan verder.’
Tips van Annick
- Bij deze kwetsbare leerlingen is het belangrijk dat je vertrekt met een open blik en de voorstelling opbouwt met en vanuit hen. Heb dus geen uitgewerkt plan op voorhand. Start liever met niks.
- Leef en speel in het hier en nu. Pak het moment. Een les is vaak helemaal uitgedacht en heeft een duidelijk begin en einde. Een kunstenaar leert je dat het ook anders kan. Leerkrachten moeten soms leren loslaten.
- Een kunstenaar komt vaak zonder verwachtingen een groep binnen en ziet minder beperkingen en meer kansen. Een beperking is vaak een kracht. Er van uitgaan dat een kind iets niet kan, dat doet een kunstenaar niet.
- Voor de school is het samenwerken met een theatermaker die de doelgroep kent, een verademing. Ga dus op zoek naar een partner die geknipt is voor jouw leerlingen.