Jazz (in) Bilzen
Met Jazz (in) Bilzen wilden de leraars en de laatstejaars humane wetenschappen van het Heilig-Grafinstituut de herinneringen aan het bloeiende festival Jazz Bilzen van de jaren ’60 en ’70 levend houden.
Doel van dit klas- en vakoverschrijdend project was de leerlingen kennis te laten maken met de kanteljaren ’67 en ’68, die in Bilzen gekleurd werden door het festival Jazz Bilzen. De leraars legden alle verantwoordelijkheid bij de leerlingen en lieten hen de ruimte om, met vallen en opstaan, een inspirerende voorstelling te maken over de befaamde jazzgeschiedenis van Bilzen.
Meer Jazz in Bilzen!
De zesdejaars humane wetenschappen van het Heilig-Grafinstituut ronden hun schoolcarrière steeds af met een groot project voor het vak cultuurwetenschappen. De concrete invulling, organisatie en uitwerking van het toonmoment ligt steeds volledig in hun handen. Toen Koenraad Nijssen, leraar humane wetenschappen en historicus, gevraagd werd door de stad Bilzen een boek te schrijven over het jazzfestival, stelde hij dit voor als thema voor het project.
Tijdens een reeks inleidende lessen geschiedenis, esthetica, cultuur- en gedragswetenschappen kregen de laatstejaars een beeld van de tijdsgeest van zo’n veertig jaar geleden en van de oorsprong van de jazz. Daarin werd de link met hun eigen leefwereld zoveel mogelijk gelegd. Ze trokken de straat op en praatten met mensen die de bloeiende jaren van Jazz Bilzen meemaakten. Langzaam maar zeker kregen ze de smaak te pakken en smeten ze zich voor meer Jazz (in) Bilzen.
Leerlingen bouwen zelfstandig een eigen voorstelling
Vanaf dan lag alles in de handen van zo’n dertigtal leerlingen. Ze richtten zelf klasoverschrijdende werkgroepen op voor publiciteit, kledij, script, financiën ... Om tot een afwisselende voorstelling te komen, schakelde Koenraad een professionele regisseur in. Een reeks improvisatiesessies resulteerde in toffe sketches. De contacten met Bilzenaren die ze eerder ontmoetten, hielpen hen om reportages te maken waarin oude herinneringen weer tot leven kwamen. Voor het derde luik van de voorstelling werd een muziekgroepje opgericht dat, onder begeleiding van de leraar esthetica, tijdens de voorstelling liedjes speelde.
Twee leerlingen Mohammed en Sander blikken terug op hun ervaring. ‘Het samenwerken met twee klassen was niet evident. De communicatie liep vaak stroef, zodat we op twee sporen en snelheden werkten. Het is belangrijk één online forum te hebben waarop iedereen alles bespreekt.’
De leerlingen vonden het heel motiverend zo’n grootschalig project op poten te zetten zonder hulp van leraars. ‘Zelfs de financiën moesten we zelf beheren. Het gaf voldoening als je dan ziet dat de voorstelling vlot loopt!’
Tips van Koenraad
- Werk rond een - voor de leerlingen - onbekend maar aantrekkelijk thema. Wanneer ze zelf op zoek moeten gaan naar informatie over het onderwerp, is hun betrokkenheid veel sterker.
- Laat werkelijk alles over aan de leerlingen. Tot twee minuten voor de zaal openging, waren ze nog aan het werk. Maar zo leren ze plannen en taken verdelen.
- Geef ook de financiën uit handen. Veel leerlingen hebben al ervaring met het organiseren van bijvoorbeeld fuiven, dus ook dat luik kunnen ze zelf in handen nemen.
- Werk met een professionele regisseur. Hij/zij legt de lat hoog en kan daardoor wel eens in conflict komen met de leerlingen, maar achteraf blijkt dat alleen maar positief!
- Duid per werkgroep 1 eindverantwoordelijke aan. Die rapporteert aan de leraars en de andere werkgroepen.