#makedo
Van design zien tot zelf ontwerpen en dat vervolgens ook realiseren… Met Makedo konden de leerlingen hun wildste dromen omzetten in realiteit. Wat gemaakt werd, werd uiteindelijk niet alleen tentoon gesteld, maar ook echt gebruikt tot het helemaal versleten was.
‘Cultuur vinden we als methodeschool heel belangrijk, daarmee proberen we elk jaar vanuit de interesses van de kinderen een project op te zetten’, zegt juf Trui Detavernier. ‘Dit jaar besloten we dat rond design te laten draaien aangezien Kortrijk en design hand in hand gaan. Tweejaarlijks loopt hier de Biënnale Interieur. Veel ouders bezoeken de beurs en dus pikken de kinderen dat op en brengen ze dat mee naar de klas.’
Makedo
We werkten in ons project rond het materiaal Makedo. ‘Dat is een soort hechtingssysteem dat ik vorig jaar op een beurs van onderwijsmiddelen heb ontdekt’, zegt Trui. ‘Ik vond het leuk omdat je er kosteloos materiaal zoals karton en plastiek aan elkaar kan vastmaken. Zo kunnen de leerlingen vanalles zelf maken. Geknipt om zelf iets mee te doen, vond ik, en dat vonden mijn collega's ook. Vandaar dat we met de hele school een project hebben opgezet, gelinkt aan design.’
Een pop-up designmuseum
Alles begon op een weekend. ‘Toen heb ik op mijn eentje in onze sporthal pop-up designmuseum gemaakt met tal van spulletjes die ik van thuis had meegebracht’, zegt Trui. ‘Nadien mochten alle klassen van de tweede kleuterklas tot het zesde leerjaar bij mij op bezoek komen en liet ik hen allerlei opdrachten uitvoeren en vraagjes beantwoorden. Met de hulp van ouders heb ik vervolgens één klas kunnen meenemen naar de Biënnale Interieur, met een andere klas bezocht ik het Buda-eiland waar allerlei activiteiten in dat kader plaatsvonden.’
Aan de slag met designers
‘Daarna gingen de leerlingen aan het uitvinden en ontwerpen; dingen om te eten, te spelen ... om het even wat. Zo was er een klas die een machine bedacht om leerkrachten te vangen. Hun fantasie kreeg de vrije loop en al die ideeën zetten ze op papier. Om eerlijk te zijn hadden sommige leerkrachten het daar wat moeilijk mee; ze zagen niet onmiddellijk hoe dat kon omgezet worden in echte 3D-installaties. Die fase gebeurde onder begeleiding van drie designers van het Kortrijkse bureau Elevenfeet die zijn langsgekomen op school om de groepen te helpen en bij te sturen. Toen gingen de kinderen aan de slag met Makedo.’
‘Voor dat scheppen hebben we de leerlingen verdeeld in gemengde groepen naargelang het soort ontwerp dat ze wilden maken: speelgoed, voertuigen, robotachtige hulptoestellen, dieren met een nuttige functie... Zo kregen we veertien groepjes van tien. We merkten daarbij dat Makedo voor de jongste kinderen van vijf-zes jaar een nog wat moeilijk materiaal was. Ze hadden veel begeleiding nodig. Maar vanaf de middengroepen was het een groot succes! De kinderen hadden het werken met Makedo veel sneller in de vingers dan de leerkrachten. Je zag de kinderen hun creatieve mogelijkheden ten volle benutten. Vooral bij de al iets oudere jongens zag je hoe hun technisch inzicht om iets ruimtelijk uit te werken tot bloei kwam. Alles resulteerde uiteindelijk in een tentoonstelling die de ouders konden bezoeken. Veel voorwerpen werden uiteindelijk ook gebruikt tot het karton versleten was.’
Tips van juf Trui
- Nodig de leerlingen uit op interactief bezoek in een pop-up designmuseum.
- Laat je fantasie de vrije loop bij het ontwerpen en laat je ondersteunen door professionals bij de uitwerking er van.
- Trek er op uit: bezoek een (design)beurs, creatieve ateliers, een tentoonstelling of een galerij. Overal valt inspiratie te rapen!
- Stel de voorwerpen niet alleen tentoon. Gebruik ze ook en laat ze leven!