Mmm … beter dan chocolade
Zeventien leerlingen van het vijfde en het zesde leerjaar van basisschool De Valke in Lichtervelde zorgden samen met choreografe Josiane Maet voor een muzikaal spektakel in OC De Schouw en waagden zich zelfs aan een piramide.
‘We dienden een dynamoPROJECT-aanvraag in bij Cultuurkuur en we waren van de gelukkige scholen die een cultuursubsidie van tweeduizend euro toegekend kregen’, vertelt juf Nele Dockx. ‘Dat geld wordt goed besteed. Het doel was om onze leerkrachten te prikkelen. Daarom zetten we in op beweging omdat dit voor veel leerkrachten een eerder vreemd of onwennige discipline is. Doordat choreografe Josiane Maet gedurende enkele maanden steeds aanwezig was op school, kon zij het volledige proces begeleiden en sturen.
'Josiane ontwikkelde bij de leerlingen vaardigheden als elkaar aanvoelen, initiatief nemen, rekening houden met elkaar, samenwerken, iets uitproberen, iets uitkiezen, creatief gedrag, afwerken, timing én volhouden. Samen leerden we de principes van hedendaagse dans.'
Vertrekken vanuit de leerlingen
Lichterveldse choreografe Josiane van Balancing moves begeleidde de leerlingen samen met hun leerkracht twee uur per week met dansles en bewegingstheater. Dit gebeurde tijdens de lessen muzische vorming. ‘Ik droomde er al langer van om samen met kinderen uit het lager onderwijs een choreografie hedendaagse dans uit te werken’, legt Josiane uit.
‘Eerst was het even zoeken naar hoe we de talenten van elk kind het best naar boven konden brengen, maar daar zijn we mooi in geslaagd. We vertrokken vanuit een thema en we werkten op basis van wat de leerlingen aanbrachten. Het project dat daaruit voortvloeide, kreeg met ‘Mmm… beter dan chocolade!’ meteen ook een naam die aansluit bij de leefwereld van de kinderen.’
Toonmoment
De presentatie was op het schoolfeest. De zeventien leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar waren overigens niet de enige die op het podium stonden in OC De Schouw. Het optreden werd omkaderd door toneel- en dansvoorstellingen van alle klassen van de school. Zij maakten stukjes met hun leerkrachten die aaneengeregen werden door de choreografe.