Qu’ARTier
De jongeren van CDV groep Intro werden uit hun comfortzone gehaald. De quartier van de jongeren vormde daarbij de insteek. Ze reflecteerden over hun persoonlijke relatie met hun wijk en werkten zo aan hun zelfbeeld. Met Killerbee vzw werden deze ideeën gegoten in een kortfilm, in beatbox en in graffiti.
Hoe is mijn quartier?
CDV groep Intro begeleidt jongeren die moeilijk aansluiting vinden in het schoolaanbod. Ze volgen er een POT traject. Dit is een persoonlijk ontwikkelingstraject voor jongeren binnen een systeem van leren en werken in het DBSO.
‘Onze jongeren komen uit verschillende buurten en hebben verschillende achtergronden’, vertelt begeleider Dimitri Vingerhoets. ‘Dat was het vertrekpunt van ons project Qu’ARTier. We wilden de dialoog tussen de jongeren vergoten en werken aan hun zelfbeeld en beeldvorming. We wilden dat onze jongeren zichzelf positief in beeld kunnen brengen in een taal die ze zelf herkennen en begrijpen.’
In onze lessen organiseerden we inleidende sessies. Daarin reflecteerden we over onze quartiers. Wat doen jongeren in hun buurt en hoe kunnen ze daarover vertellen aan anderen? Dit was de basis van ons project.’
Samenwerking met Killerbee
‘Om in te spelen op de leefwereld van onze jongeren deden we een beroep op Killerbee vzw. In samenspraak voorzagen we drie workshops (van meerdere sessies) die de leerlingen achter elkaar doorliepen: kortfilm, beat box en graffiti. Wij, de begeleiders, waren actief betrokken tijdens de sessies. Zo konden we vlot inspelen op onze jongeren en terugkoppelen naar de inleidende sessies.
Kortfilm
‘We startten met het maken van een kortfilm’, vertelt Dimitri. De jongeren schreven een eigen script, maakten een materiaallijst en planning, verdeelden de rollen … in opeenvolgende sessies onder de begeleiding van Killerbee. Ze kozen voor een zombie maffia komedie. Tijdens het filmen werd er rekening gehouden met elkaars mogelijkheden. Wanneer iemand het moeilijk had met acteren, ondersteunden de anderen hem. Ook het decor namen de jongeren voor hun rekening. Ze zijn heel inventief geweest.’
Beatbox
Na de kortfilm kwam het beatboxen. ‘Omdat de techniek van beatboxen enige tijd en oefening vergt, werd er veel herhaling voorzien. De nadruk lag op de basisklanken en improvisatie. De begeleider daagde de jongeren uit om battles met elkaar aan te gaan. De sessies waren kort en krachtig, en dat loonde. Enkele jongeren oefenden de basisklanken van het beatboxen na school verder in. Een andere jongen die de basis van het beatboxen al beheerste, heeft door deze sessies de draad van het beatboxen weer opgepikt.
Graffiti
De laatste workshop was een sessie rond graffiti. De begeleider ging op een heel laagdrempelige manier om met de jongeren. De workshop begon met het uitleggen van de regels omtrent graffiti. Er waren verschillende fases die de jongeren doorliepen zoals schetsen en ontwerpen, maar het liefst van al wilden ze starten met spuiten op de zwarte krimpfolie die gespannen hing tussen twee palen van de kelderverdieping. We toonden zo dat graffiti ook op die manier gebruikt kan worden.
Een positieve terugblik
‘Onze jongeren hebben vaak te kampen met faalangst, mede door de negatieve ervaringen op schoolgebied. Daarom willen we hen stimuleren in hun creativiteit. Hoewel er werd ingespeeld op hun leefwereld, werden ze uit hun comfortzone gehaald. De resultaten mogen er zijn, maar het proces dat de jongeren doorliepen was het belangrijkste. Ze hebben elk op hun eigen manier kunnen schitteren.‘
Iedereen kijkt positief terug op het project. ‘Wat ons project heeft doen slagen was de combinatie van creativiteit met de belevingswereld van de jongeren. De manier waarop de begeleiders met de jongeren omgingen, was heel laagdrempelig en no-nonsens. Net wat onze jongeren nodig hadden’, vertelt Dimitri. ‘We staan zeker open voor een nieuwe samenwerking!’
Tips van de begeleiders
- Koppel je project aan je lessen zodat je er met je jongeren voldoende over kan brainstormen. Zo kan je beter in de diepte werken.
- Doe mee tijdens de workshops. Je kent je jongeren immers het best. Je kan hen begeleiden en je leert hen op nieuwe manieren kennen. Daarop kan je later terugkomen.
- Daag je jongeren uit door hen uit hun comfortzone te halen. Zo leren ze hun talenten ontdekken.
- Speel in op de leefwereld van de jongeren. Betrek daarbij een sterke externe partner die een project op maat van je jongeren kan uitwerken.