Rumor has it
Leerlingen van het 4de tot 6de middelbaar leerden de wereld van de opera kennen door zelf een muziekvoorstelling in elkaar te knutselen. Ze gingen aan de slag met het boek De zoete geur van de dood van Guillermo Arriaga en staken daarmee een muziekvoorstelling van een half uur in elkaar. Die voorstelling vergeleken ze nadien met de opera Rumor van Opera Vlaanderen, die op hetzelfde boek is gebaseerd.
‘Op Freinetatheneum De Wingerd wordt heel wat tijd besteed aan toneel en film, maar opera is toch wat moeilijker bereikbaar voor veel leerlingen’, zegt leerkracht Jean-Pierre Van Alfaene. ‘Het wordt verbonden met ouderwetsheid en saaiheid. Je moet de leerlingen helpen om hen er iets te laten in terugvinden. Daarom lanceerden we het project Rumor Has It.’
‘De leerlingen hebben geleerd dat ze heel veel waardevolle dingen kunnen doen met kostumering, zang en dans, en dat dat niet hoeft terug te gaan naar de 18de eeuw met verouderde verhalen en thematiek. Alles is terug te brengen op vandaag!"
Verplaatsen naar onze tijd
‘We begonnen met het het lezen van het boek De zoete geur van de dood. We bespraken de thematiek en wat ons daarin het meest aansprak. Daarmee gingen we aan de slag om onze eigen versie te maken’, vertelt Jean-Pierre. ‘Het is een verhaal over een leefgemeenschap in Mexico, waar een lijk gevonden wordt en de geruchten de ronde beginnen doen. Dat viel gemakkelijk te verplaatsten naar onze tijd; over hoe achterklap kan leiden tot misverstanden.’
‘Een dramaturg van Opera Vlaanderen kwam vertellen wat opera precies is, hoe hij het boek voor de opera Rumor had geïnterpreteerd en welke accenten hij had gelegd. Daarna werd gebrainstormd om tot een verhaal en een structuur te komen.’
Elkaar inspireren met ideeën
‘Vervolgens gingen verschillende groepjes aan het werk. Iedere groep zocht achtergronden die hen hielpen om iets te creëren. Voor de kledij vonden de leerlingen bijvoorbeeld inspiratie in het werk van Frida Kahlo, terwijl de groep muziek zelf een paar stukken muziek componeerde en er een eigen tekst op schreef. De dansers gingen aan het werk met de emoties in het boek: hoe druk je bijvoorbeeld haat en verdriet uit ... Dag na dag werd het werk van elkaar geëvalueerd, en bevruchtten de verschillende groepen elkaar met hun ideeën, zodat alles samengroeide tot een voorstelling die een mooie samenhang had.’
Kwaliteiten ontdekken
‘Het resultaat is iets waarop de leerlingen erg fier kunnen zijn, en voor sommigen was het ook een oogopener. Zo was er een leerlinge die al langer met mode bezig was, en na het maken van de kostuums was ze helemaal overtuigd dat ze later verder in die richting wil. Dat blijft natuurlijk de eerste taak van een school: leerlingen hun kwaliteiten doen ontdekken.’