Schoonheid kent geen beperkingen
De studenten PKV (project kunstvakken) van de hogeschool Odisee in Sint-Niklaas zullen binnenkort zelf als leerkracht voor de klas staan. Daarom maakten ze in samenwerking met SBSO Baken, een school voor buitengewoon onderwijs, en filmmaker Steven Janssens een documentaire. Hierin worden vier portretten geschetst over de persoonlijke zoektocht en talenten van deze leerlingen. Aansluitend daarop organiseerden ze een filmvertoning met debat voor een breed publiek, wat leidde tot een hartverwarmende dialoog.
Een artistieke uitdaging
In SBSO Baken zetten ze in op het ontdekken van talenten van de individuele leerling. Ze ontdekken de taal die bij hen past, de taal van de dans, theater, film, beeld, mode, erfgoed, muziek en poëzie. Vanuit deze ontdekking ervaren ze de schoonheid in zichzelf en in de ander. De leerlingen worden daarom gestimuleerd om hun passie zelfstandig verder te ontwikkelen.
Vorig schooljaar kwam het idee in SBSO Baken om een artistieke documentaire te maken over het leven van hun leerlingen en de schoonheid daarin. De studenten PKV van de hogeschool Odisee staken hun schouders onder dit project. Ze hielpen de leerlingen met het schrijven van scenario’s, interviews afnemen, filmen en monteren. Zo maakten ze kennis met leerlingen met autisme, ADHD, Gilles De La Tourette, verstandelijke beperkingen ...
De ervaringsgerichtheid van het project zorgde bij de studenten voor een grote motivatie. Het opleiding-, functie- en school overschrijdende karakter van dit project was een groot pluspunt. Ook de inbedding in het curriculum was een meerwaarde. Zo zorgde de vak module ‘identiteit en diversiteit’ voor een inleiding op de praktijkervaring en bij het opleidingsonderdeel ‘kunstbeschouwing’ hebben de studenten hun kennis uit het project verwerkt in een multimediale opdracht.
Nieuwe media en ontmoetingen
De studenten werden begeleid en ondersteund door professionele filmmaker Steven Janssens van Stijlhard. ‘Steven was van bij het begin enorm enthousiast om zich in te zetten voor dit project’, vertelt docente Alexia. ‘Ter voorbereiding gaf de filmmaker twee workshops aan de studenten samen met de leerlingen. Ze maakten kennis met basis cameratechnieken, deden workshops montage, kregen basis geluidstechnieken aangeleerd en maakten kennis met story-telling.
De studenten volgden de leerlingen op tijdens de workshops, repetities en gingen met hen zelfstandig op stap om camerabeelden te maken. Het was en boeiend leerproces omdat studenten de kans kregen om in dialoog te treden met leerlingen uit BSBO Baken, experts en ervaringsdeskundigen (Muzo-Team).
Iedere student kreeg het peter- of meterschap over een leerling toegewezen. De studenten en de leerlingen ontmoeten elkaar, experimenteren in de omgangsvormen, werken samen en ontdekken elkaar in het project ‘Schoonheid kent geen beperkingen’. Door deze ervaringen leren ze zichzelf beter kennen. Ook maakten de studenten kennis met nieuwe media. Ze kunnen hun verworven kennis en inzichten inzetten in hun latere professionele loopbaan.
Volledig in handen van de studenten
Naast het creatieve luik met filmmaker Steven was er ook het organisatorische luik. Dit werd helemaal uitgevoerd door de studenten: ze stonden in voor de communicatie zowel naar leerkrachten en ouders, maar ook voor het maken van draaiboeken, subsidieaanvragen opstellen, de synopsis schrijven, PowerPointpresentaties maken voor vergaderingen, kalenders opstellen voor de leerlingen, het bijwonen van MUZO-vergaderingen en interviews afnemen met de leerlingen. De studenten werden dus breed uitgedaagd.
De Muzo-vakgroep van SBSO Baken ondersteunde de studenten zowel op organisatorisch als op artistiek vlak. De studenten werden volwaardige teamleden van de school.
Nadenken en reflecteren
De documentaire schetst vier portretten van leerlingen waarin ze op zoek gaan naar zichzelf en hun talenten. De documentaire werd een eerste keer getoond aan het brede publiek tijdens het toonmoment. Aansluitend daarop organiseerden de studenten een debat voor het brede publiek: studenten (van de module 'Identiteit en Diversiteit'), de leerlingen en leerkrachten van SBSO Baken, lectoren, directieleden, pedagogen en ouders traden met elkaar in dialoog via diverse werkvormen zoals Plickers en rondetafelgesprekken. Samen konden ze nadenken en reflecteren over het thema. Het debat was hartverwarmend.
Toekomstperspectieven
Op de 'Dag van Cultuur en Diversiteit' werd de documentaire opnieuw getoond en aansluitend werd een tweede debat gevoerd voor de studenten en lectoren die de vorige bijeenkomst misten. Het werd duidelijk dat bij alle betrokken partners de idee leeft om het project verder te zetten volgend jaar.
Voor de studenten was het een echte meerwaarde dat ze konden samenwerken met leerlingen uit het buitengewoon onderwijs. Voor hen was dit een stage met een unieke kans in een bijzondere omgeving.
Tips van de docent
- Leer je studenten de basis van het opstarten van een creatief project door hen zelf het draaiboek te laten maken, vergaderingen te organiseren en contacten te leggen. Zo leren ze organiseren en samenwerken.
- Een goede organisatie is de sleutel naar succes. Overlappende lessenroosters en stageroosters zijn niet evident. Maak dus goede afspraken met de verschillende partners.
- Geef studenten naast een gewone stage ook de kans aan om een eigen project op te zetten met een specifieke doelgroep. Zo leren ze nieuwe doelgroepen kennen.
- Werk met peter- en meterschap, daarmee bouw je een vertrouwensband op. Ook wordt de wederzijdse betrokkenheid tussen de leerlingen van de school en de studenten verhoogd.