Van A tot Zet
Gebaseerd op het boek Van A tot Zet van Wally De Doncker gingen de leerlingen op zoek naar letters in alle vormen en kleuren. Via film, dans, zang en beeld werd er creatief gewerkt met de letters van het alfabet. Zo werd er op een speelse manier aandacht besteed aan de letterherkenning bij de leerlingen van het eerste en tweede leerjaar.
‘Op onze school hebben we al een aantal jaren de gewoonte om dynamoPROJECTEN uit te voeren’, zegt juf Mieke Claes. ‘Het muzische leeft immers heel erg op onze school. Meestal past het project ook in het kader van het jaarthema op de school, maar deze keer stond het muzische project er buiten.’
Een heuse letterwinkel
‘Van A tot Zet was een project voor het eerste en tweede leerjaar, gebaseerd op het gelijknamige boek van Wally De Doncker’, vult Mieke aan. ‘We wilden daarmee eens niet de technische kant van het lezen maar vooral de muzische kant belichten. We begonnen met het verhaal van Wally en bouwden met de kinderen een heuse letterwinkel. Daarvoor moesten de kinderen op zoek naar nieuwe letters. Dat gebeurde via muzische opdrachten en workshops.’
‘Met het subsidiegeld hebben we activiteiten opgezet rond muzische vorming. Voor de vaardigheden die we zelf minder beheersten, schakelden we partners in. De kinderen volgden een workshop dans, film, stempelen … Bij het filmen werden we ondersteund door Mooss vzw, voor dans door Cacao Bleu. Net daarom dienen we steeds een dynamoPROJECT in: om eens op andere manieren te kunnen werken, op vlakken waar wij nog moeten bijleren. We willen immers steeds nieuwe horizonten verkennen.’
Letters waren de rode draad
De leerlingen voerden verschillende opdrachten uit. Met de letters van hun naam maakten ze bijvoorbeeld een gezicht: een n kon een oog zijn, een s de neus ... Dat werd dan door andere kinderen gefilmd. Een grote letter O werd een personage, waar ze een verhaal rond moesten verzinnen. Door te spelen met letters werden de kinderen er mee vertrouwd. ‘Ook bij het dansen waren letters de rode draad. Zo leerden kinderen met hun armen en benen letters schrijven’, zegt Dorien Janssens. ‘Uiteindelijk hebben we de leerlingen ook meegenomen naar het Museum Plantin-Moretus in Antwerpen, waar ze een leuke workshop stempelen volgden. Uiteindelijk sloten we het project af met een toonmoment voor de ouders.’
De evaluatie?
‘Erg positief, zo blijkt’, glundert Mieke. ‘We merken dat het project zijn vruchten afwerpt. Zeker in het eerste leerjaar, waar de letters nog erg nieuw zijn, leven ze bij de kinderen nu helemaal. In het tweede jaar merk je dat het muzische vooral verder leeft. Kinderen blijven de liedjes zingen en zijn fier op wat er gebeurd is.’
Tips van juf Mieke
- Werk muzische activiteiten uit waarmee je de leerlingen een week lang nieuwe letters laat zoeken.
- Laat je inspireren door externe partners. Samen werkten wij dansjes en filmpjes uit rond letters.
- Ga op bezoek bij het lettermuseum bij uitstek: het Museum Plantin-Moretus in Antwerpen. Je kan er gratis heen met de bus en tram met dynamoOPWEG.
- Organiseer een toonmoment voor de ouders en geïnteresseerden.