Verhalenp(r)ixels
Van workshop tot tentoonstelling. Na een fotografie workshop gingen leerlingen zelf met hun foto aan de slag. Ze bewerkten deze met Photoshop, verzonnen er zelf een verhaal rond, maakten er luisterverhalen van en stelden deze tentoon.
Leerkrachten Sigrid, Leen en Katrien sloegen de handen ineen om een project te realiseren waar beeld en woordkunst centraal stonden. Hun leerlingen volgden daarom een fotografieworkshop begeleid door een professionele fotograaf waar ze de kennis maakten met de basisbeginselen van fotografie. Hierna gingen ze zelf aan het werk met beweging, lichtinval, close-up en portretfotografie in een van de drie tijdelijk ingerichte fotostudio’s op hun school. Met deze foto’s werkten ze vervolgens in hun verschillende vakken.
Vakoverschrijdend werken
Tijdens de lessen informatica bewerkten de leerlingen een foto met het basispakket van Photoshop. In de lessen Nederlands en PAV plakte de leerkracht een foto in het midden van het bord en vertelde hier een bijpassend verhaal bij. Zo gingen de leerlingen met hun eigen foto aan de slag en schreven hierrond een verhaal, een elfje, een recensie, een sportverslag of een gedicht. Door hun verzonnen verhaal werden de foto’s tot leven gebracht. Hierbij kregen ze hulp van een woordkunstenaar en een theaterhuis in de vorm van dramaworkshops.
De leerlingen van het zesde jaar spraken hun eigen verhaal in om zo een luisterverhaal te maken. Achtergrondgeluiden voorzagen ze met het programma Audacity. De verhalen waren tijdens de tentoonstelling te beluisteren naast de opgehangen foto’s. Zo kwamen het fotoproject en het verhalenproject mooi samen in één tentoonstelling waar leerlingen, ouders en familieleden naar kwamen kijken.
Met zijn allen geëngageerd
De leerkrachten zijn enthousiast over het project. ‘Wat we vooral hebben ervaren tijdens dit project is het enthousiasme waarmee onze medecollega's aan ons project hebben deelgenomen. Het was heel bijzonder te zien dat zowel collega's Frans, Nederlands, informatica, decoratie, PO en PAV zich hebben geëngageerd om tijdens hun eigen lessen een onderdeel van het project te realiseren.’ Bovendien slaagden de leerkrachten er met dit project ook in om zowel de leerlingen uit het tso als uit het bso te betrekken bij de voorbereiding en de realisatie van de tentoonstelling.
In elk van hen een kleine kunstenaar
Ook de studenten zelf waren trots op het resultaat. ‘Eens de tentoonstelling was opgesteld, hebben we gemerkt dat ontzettend veel leerlingen een kijkje kwamen nemen (wat niet evident is voor leerlingen uit het tso en bso). Ze stonden met veel trots te kijken naar hun realisaties. Veel leerlingen waren ervan overtuigd dat kunst iets ontoegankelijk en moeilijk was, maar ze hebben ook gezien dat er in elk van hen een kleine kunstenaar schuilt. Prachtig!’.
Tips van de Sigrid, Leen en Katrien
- Zorg dat de leerlingen én leerkrachten betrokken worden. Ga na wat de programma’s van de verschillende richtingen zijn zodat elke klas evenveel betrokken kan worden en hou rekening met eventuele stages in deze periode.
- Voorzie voldoende ruimte voor je tentoonstelling. Je kan er eventueel de opendeurdag aan koppelen.
- Betrek leerkrachten van minder voor de hand liggende vakken. Die samenwerken kan leiden tot nieuwe inzichten en boeiende ervaringen!