U bent hier:

Wat doen die Canadees en Zwitser hier?

Waarom werd de brug in Beernem enkele meters opgetild en verschillende keren opgeblazen? Wie is die Isidoor Lemahieu van de Isidoor Lemahieustraat? Waarom noemen ze ons dorp ‘het dorp van de lattenklievers’? Het project Buurten met erfgoed landde in Beernem waar de lokale basisscholen samen met lokale en regionale erfgoedpartners ervaringsgericht met het erfgoed aan de slag gingen.

De leerlingen van het derde en vierde leerjaar van de Vrije Basisschool Sint-Joris doken samen met de lokale Cultuurhistorische Kring honderd jaar terug in de tijd, op zoek naar de geheimen van hun dorp.  

Een Canadese majoor gidste de leerlingen door het dorp en liet hen kennis maken met een duivenmelker die geheime boodschappen verstuurt, de behendigheid van een lattenkliever, de rituelen rond de Vrijheidsboom, de verhalen van de strenge ‘Suisse’ en zijn hellebaard, een verborgen kasteel en het geheime recept van de ‘stovekoeke’.

 ‘Ik heb veel bijgeleerd toen de mensen uitleg gaven over het latten klieven.’ (Robbe, 3de leerjaar)

‘Weet je dat ze de brug verschillende keren lieten ontploffen? Boem! Alles in de lucht!’ (Alexi, 3de leerjaar)

‘Het was tof om naar het duivenlokaal Nu of nooit te gaan en te weten wat er op het briefje rond het pootje van de duif stond.’ (Kjorben, 3de leerjaar)

‘We waren verkleed zoals 100 jaar geleden, iedereen zag er mooi uit. Er waren drie heren, ik was geschrokken dat ze er zoveel over wisten. Het was supertof, dit vergeet ik nooit.’ (Laure, 4de leerjaar)

‘Het was fijn om met de vrijwilligers van de Cultuurhistorische Kring te werken. Velen van hen zijn oud-leerlingen van onze school. Bij een kop koffie kwamen hun persoonlijke herinneringen naar boven over de zuster die losstaande melktandjes trok, een andere zuster die harmonium speelde en het kattenkwaad dat ze uithaalden.’ (Juf Nadine, 3de leerjaar)

‘We waren positief verrast dat kinderen zich op zo’n korte tijd konden inleven in het project. Ze luisterden echt heel aandachtig. Ze vertelden het ook thuis merkten we aan de reacties op Facebook. Het was wel druk voor ons, maar we vonden het tof dit voor de schoolkinderen te doen. In return gaat de school ons in november helpen met een activiteit van de kring op 11 november.’ (Cultuurhistorische Kring Sint-Joris)

 

Buurten met erfgoed is een project van het agentschap Onroerend Erfgoed i.s.m. FaroCANON CultuurcelEducatie voor Duurzame OntwikkelingHeemkunde VlaanderenHeritaDe Bardijnen en de regionale erfgoedcellenMooss vzw zorgt voor de creatieve begeleiding.

Wil je een eigen erfgoedproject opzetten in jouw gemeente? download dan het draaiboek voor trekkers!

Op zoek naar inspiratie? Ontdek onze tips voor meer erfgoed in de klas.

Dien je eigen subsidieproject in

Cultuurpartner:


Schooljaar: 
2015-2016
Thema: