Transcriptie Cultuur in de Spiegel
Hoofdmenu
Cultuur is meer dan het schilderij aan de muur of een dansvoorstelling. Het gaat ook om hoe jij en anderen met behulp van het schilderij of die dansvoorstelling betekenis geven. Neem bijvoorbeeld wiskunde. Het feit dat we met tien cijfers rekenen van nul tot negen is cultureel bepaald. We geven met dit getallenstelsel betekenis aan de wereld die ons omringt, cultuur dus.
Doe de quiz
Onderscheid tussen natuur en cultuur aan de hand van een foto van bomen, een vogel, een schilderij van klaprozen, een foto van een weerstation en een foto van een soldatenkerkhof:
"een rij bomen op zich is geen cultuur, dat de mens ze in een rij heeft geplant is wel een vorm van cultuur"
"een vogel op zich is natuur, de manier waarop hij in beeld wordt gebracht is cultuur"
"een schilderij is louter cultuur"
"De mens maakt een analyse van weersverschijnselen. Hierbij plaatsen we omgevingsfactoren zoals temperatuur en windrichting onder één noemer. Een hond houdt zich niet bezig met het weer. Dat mensen erover berichten is dus cultureel bepaald"
"met herdenkingstekens als bloemen, bidprentjes of kaarsen herdenken we overledenen. Dit valt dus onder de noemer cultuur"
Cultuur is dus zeer breed. Het is de manier waarop jij vorm en betekenis geeft aan de omgeving. Maar cultuur is niet alleen persoonlijk, je deelt cultuur ook met anderen. Cultuur is deels individueel, maar grotendeels collectief.
Cultuur in jouw les
Vraag een aan je leerlingen: "hoe heeft internet de samenleving beïnvloed?", "is zwart overal te wereld de kleur van rouw?" of "zou jij willen leven in een wereld zonder geld?". Door deze open vragen worden je leerlingen geprikkeld om stil te staan bij uiteenlopende vormen van cultuur. Reflecteren over cultuur leidt tot een sterker cultureel bewustzijn. "Hoe sta ik in de wereld?", "wat zijn kenmerken van een bepaalde sameleving?". Je leert dat er verschillen zijn en dat zorgt voor een open blik.
Aan de slag
Meer info via het Archief voor Ondrrwijs, cultuurkuur en Mijn Cultuurspiegel.