Acties uit het Leesoffensief -transcriptie
Aha...
- Dag, Maud.
Minister Ben Weyts...
Ik heb een paar vragen voor u.
- Shoot.
Er is een duidelijk voelbare tendens van ontlezing in de maatschappij.
Er zijn steeds minder jongeren die lezen. Waarom is dat lezen nu zo belangrijk?
Nederlands is het vak dat alle andere vakken mogelijk maakt, het kader waarbinnen je
andere kennis verwerft. En als het fout zit met dat kader, al het ook wel fout zitten met het verwerven van al die andere kennis. We willen dat oppikken met een Leesoffensief waarbij we de krachten bundelen en proberen iets steviger een deuk in dat pak boter te slaan.
Het Leesoffensief is een initiatief van de ministers van Onderwijs, Cultuur en Welzijn.
Het is een grootschalige actieagenda die gedurende 10 jaar zal lopen.
Er zijn 50 acties, en één daarvan is een piloottraject dat zich afspeelt vooral naar de jonge lezers toe. Naar het kleuteronderwijs en het eerste leerjaar.
De bedoeling is daar om te werken rond interactief voorlezen. En hoe kan je dat als bouwsteen gebruiken voor een sterker lees- en taalbeleid op je school?
Interactief voorlezen neemt een grote plaats in bij ons omdat wij co-teaching doen. Wij vullen elkaar eigenlijk constant aan.
Het is ook gewoon rijk. Ik stel luidop een vraag, Annelies tekent de vraag al uit, we zoeken
samen het antwoord, er is altijd interactie.
En ook met de kleuters. We denken met de kleuters na.
En daar gaan wij dan zelf heel veel lichaamstaal bij gebruiken, de kinderen gebruiken,
illustraties, materiaal... We gaan er van alles bij gebruiken om te maken dat de inhoud van het boek meer wordt dan enkel gewoon de prenten en de tekst die bij het boek staat.
Het is wel heel belangrijk dat leerkrachten ook doordrongen zijn van boeken en ook heel sterk willen inzetten op leesplezier. Door het aanbieden van vormingen krijgen we
leerkrachten die heel sterk geloven in een talige context aanbieden.
Je komt dingen tegen in boeken waar je zelf niet zou over nadenken, waardoor het zo rijk is.
Je daagt jezelf ook uit. En elkaar.
Je gaat creatief denken en zet de kinderen aan tot creatief denken. Taaldenken.
En zo raak je veel verder dan als je gewoon thema's zou uitwerken puur uit de realiteit.
Literatuur Vlaanderen is betrokken in het Leesoffensief.
Een van die acties is de auteursresidentiewerking, waar Literatuur Vlaanderen met steun
van het ministerie van Onderwijs eigenlijk met auteurs in de scholen, en dan specifiek de scholen secundair onderwijs, technisch en beroepsonderwijs, aan de slag gaat.
We hebben een project gedaan met Fikry El Azzouzi rond taal,
omdat wij dat enorm belangrijk vinden. We leggen veel linken tussen cultuur en taal omdat we daar heel bewust mee willen bezig zijn.
Het kwam op ons pad en we zijn er vrij snel in gesprongen om het te testen en om te kijken of het een meerwaarde is voor onze school.
Ik zag het wel zitten maar wist ook dat het moeilijk ging worden.
Een boek lezen... Het is een inspanning, je de hele tijd zo in één ding verdiepen,
terwijl we nu in een YouTube-, socialmediasamenleving zitten waar alles heel kort is en gebald.
Maar na elke les dat ik met de leerlingen heb gewerkt, ging het steeds beter.
Ik kreeg er meer plezier in, maar de leerlingen ook, in het schrijven van verhalen.
Ik geloof heel hard in rolmodellen. Voorbeelden van: Kijk, je kan ook dit, als je je er maar gewoon toe engageert.
Fikry is natuurlijk een fantastisch voorbeeld voor onze jongeren.
Hij komt zelf uit dezelfde opleidingen, hij kan echt wel linken leggen naar hun leefwereld.
Dat was voor ons uiteraard een heel grote meerwaarde.
Je moest creatief zijn en beseffen: jij als persoon, als leerling, hebt iets te vertellen.
Je verhaal is heel interessant en ik wil dat weten.
En de lezers willen ook allemaal weten wat jij te vertellen hebt.
Jouw verhaal is nog niet verteld geweest. Jij bent uniek.
Zodra ze dat geloofden, waren ze vertrokken.
Dan waren ze echt bezig. Niet meer op hun gsm, maar aan het schrijven.
Dit is een afgerond project, enerzijds. Anderzijds helemaal niet, want het heeft een heel concreet resultaat.
Er is het boek.
En daarnaast heeft het verhaal bij heel veel collega's en leerlingen het belang van taal nog eens getriggerd.
Wij hebben daardoor een aantal andere trajecten aangegaan rond taalvaardigheid en we willen ook heel graag intekenen op de volgende ronde rond deze auteursresidentie, want de meerwaarde is echt wel enorm.