Hoe verleidt propaganda kiezers?
Zwarte Zondag in 1991 was de dag waarop het Vlaams Blok (nu Belang) een verkiezingsoverwinning boekte. Met populistische en uitgekiende campagnes kon de partij drie keer meer kiezers verleiden. Heb je je ooit al eens afgevraagd welke strategieën de partij hiervoor gebruikte? Als je de propaganda van het Vlaams Blok naderbij bekijkt, kom je tot enkele merkwaardige vaststellingen. In deze workshop gaan we aan de slag met verkiezingsmateriaal (origineel filmmateriaal, pamfletten en verkiezingsaffiches) van de jaren '70, '80, '90 en 2000.
Leerlingen denken na over de vraag ‘Hoe propaganda de kiezer kan verleiden en overtuigen’. Het lespakket vertrekt vanuit een specifieke politieke historische context en leert leerlingen inzicht krijgen in de gevaren die schuilen in diverse propagandavormen en -technieken.
Organisatie: ADVN - archief voor nationale bewegingen. Bijkomende informatie bij locatie: De activiteit kan plaatsvinden in de klas. Regio's: provincie Antwerpen en Oost-Vlaanderen, liefst eenvoudig met openbaar vervoer te bereiken.. In onderling overleg kan de wokshop gedurende het volledige schooljaar worden geboekt.
---
0000 ---
Wij komen op verplaatsing in deze regio's:
- Provincie Oost-Vlaanderen
- Provincie Antwerpen
FARO. - Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed vzw
sophie.gyselinck@advn.be