Hoe verleidt propaganda kiezers?
Zwarte Zondag in 1991 was de dag waarop het Vlaams Blok (nu Belang) een verkiezingsoverwinning boekte. Met populistische en uitgekiende campagnes kon de partij drie keer meer kiezers verleiden. Heb je je ooit al eens afgevraagd welke strategieën de partij hiervoor gebruikte? Als je de propaganda van het Vlaams Blok naderbij bekijkt, kom je tot enkele merkwaardige vaststellingen.
In een interactieve workshop met origineel erfgoedmateriaal gaan we op zoek naar propagandatechnieken die worden gehanteerd door politieke partijen in binnen- en buitenland. De workshop leert de leerlingen politieke propaganda kritisch te benaderen. In 2024 zullen heel wat jonge mensen voor de eerste keer richting de stembus trekken.
De workshop is bestemd voor leerlingen van de tweede en derde graad in het secundair onderwijs (ASO/TSO/BSO) en past onder meer in de lessen geschiedenis, burgerzin, zedenleer of project algemene vakken (PAV).
Geen specifieke voorkennis vereist.
Workshop in onderling overleg, in de school: regio Gent, Antwerpen, Waasland.
Wij komen op verplaatsing in deze regio's:
- Provincie Limburg
Tijdstip in overleg