Kleuterdansexpressie
Kleuters dansen en bewegen graag. Zet muziek op en elke kleuter begint te dansen op zijn eigen expressieve manier.
De dansjuf houdt ervan de kinderen uit te dagen tot onderzoek en improvisatie vertrekkend vanuit hun eigen belevingswereld. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van verschillende muziekgenres, verhalen en materialen. Het doel is de kleuter nieuwe bewegingen, belevingen en ervaringen aan te reiken zonder het plezier uit het oog te verliezen. Daartoe hanteert ze verschillende werkvormen. Improvisatie en expressie nemen steeds een centrale plaats in.
Wat doen we in de Kleuterdansexpressie?
We lezen een prentenboek en dansen de verschillende figuren uit het verhaal. Of we reizen naar het circus en worden clowns, slangen en leeuwentemmers. Vanuit improvisatie komen we tot korte bewegingsstukjes die op een lied, een versje of muziek worden herhaald. Verder is er plaats voor oude en nieuwe kinderdansen waarbij de kinderen kleine bewegingszinnen aanleren. Ze leren bijvoorbeeld de zevensprong of dansen op ‘Juffrouw, wil je de polka leren?'. In de lessen komen tot slot dansspelletjes aan bod. Via onder andere tikspelen en inlevingsspelen duiken we in bewegingsmateriaal.
Terwijl in de eerste kleuterklas het lied of de muziek heel sterk aangeeft wie of wat we moeten dansen, komt naar de 3e kleuterklas toe steeds meer ruimte voor vrijere opdrachten, leren van en met elkaar en eigen bewegingsmateriaal.
Waarom kiezen voor kleuterdansexpressie?
° Je ontdekt de bewegingsmogelijkheden van je lichaam
° Je fantasie wordt geprikkeld
° Je leert expressief en creatief bewegen
° Je leert alleen dansen en in relatie met elkaar
° Je leert over bewegen in de ruimte en in de tijd
Toon kaart
Locatie in overleg
Originele datums:
-
Gewoon kleuteronderwijs
- Kleuter 2-3 jaar
- Kleuter 3-4 jaar
- Basisonderwijs (lager en kleuter)
-
Deeltijds kunstonderwijs (DKO)
- Dans