Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweken
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

DynamoOPWEG, de ondersteuning voor gratis vervoer naar culturele bestemmingen met De Lijn, blijft bestaan en kan op elk moment van het schooljaar worden aangevraagd. Meer info 

Kruimelpad

  1. Home
  2. Agenda
  3. Kunst Op School - Vlaams-Brabant

Kunst Op School - Vlaams-Brabant


Cursus of workshop

Deel deze pagina


Als tweetalig platform voor kunstenaars brengt MUS-E Belgium actieve kunstbeleving binnen bereik van kinderen en jongeren ongeacht hun afkomst of achtergrond. Deelnemers worden uitgenodigd in de rol van kunstenaar te stappen tijdens co-creatie trajecten waarbinnen verbeelding en dialoog centraal staan.

LANGDURIGE ARTISTIEKE TRAJECTEN OP SCHOOL

MUS-E Belgium realiseert langdurige trajecten van actieve kunstbeleving en co-creatie en gaat een duurzame verbinding aan met de leerlingen. MUS-E gebeurt tijdens de lesuren op school en wordt geïntegreerd in het lessenpakket. Een MUS-E traject telt minimum 9 sessies van 2u, verspreid over een korte (projectweek) of langere periode (wekelijkse sessies).

CO-CREATIE EN DIALOOG

Een MUS-E traject is een verlengde van de kunstenpraktijk van de kunstenaar. Samen met de leefwereld van de leerlingen in de klas vormt zijn of haar artistieke werk het uitgangspunt. Zo ontstaat er een wisselwerking. Tijdens de artistieke processen van actieve kunstbeleving smelt de expertise van de kunstenaar samen met de dagelijkse ervaringen van de leerlingen.

SAMENWERKING KUNSTENAARS

Het uitgebreide netwerk van MUS-E kunstenaars maakt een zeer brede waaier aan kunstdisciplines mogelijk: hedendaagse dans, beeldende kunsten, theater, video, muziek, fotografie, ... Voorbeelden van projecten zijn te vinden op de MUS-E website.

Voor een samenwerking met kunstenaars staan een aantal specifieke criteria voorop:
– de kwaliteit van de eigen kunstpraktijk
– de potentie om hun artistieke knowhow te delen met de participanten en hen artistieke uitdrukkingsmogelijkheden aan te reiken op een horizontaal niveau
– het beschikken over een groot improvisatie- en aanpassingsvermogen om in te spelen op de ideeën van deelnemers en de context waarin gewerkt wordt
– auteurschap durven opgeven door ruimte te maken voor de gelijkwaardige inbreng van participanten
– open staan voor het multi-directionele verloop van het traject, mee richting gegeven door de deelnemers

DOELSTELLING

MUS-E wil de kracht van kunst ten volle benutten en actieve kunstbeleving plaatsen binnen een brede maatschappelijke context. Binnen de artistieke processen bevorderen we de groepsdynamiek door dialoog en samenwerking en zoeken we naar een common ground, een nieuwe, gedeelde cultuur. Aan alle MUS-E creaties wordt een betekenisvolle plaats gegeven. Dit gebeurt op intieme wijze voor een klein publiek of in de vorm van publieke presentaties in kunst- en cultuurhuizen. Zo geeft MUS-E aan deze vorm van artistieke co-creatie een volwaardige plaats binnen het kunstenlandschap.

METHODIEK

MUS-E heeft geen eigen ‘huis’ of atelier. De kunstenaars werken altijd op locatie. Dit ‘in situ – gegeven’ bepaalt mee de artistieke uitwerking van een traject. Daarnaast bepaalt de authenticiteit van de kunstenaar hoe de trajecten vorm krijgen. De regie ligt bij de kunstenaar die de deelnemers inleidt in een creatieproces waarbij weinig voorkennis vereist is. De kunstenaar creëert een kader waar verbeelding, dialoog en creativiteit op een vrije manier ontstaan.

CAT-MODEL

Een van de belangrijkste karakteristieken van MUS-E trajecten in het onderwijs is de langdurige relatie tussen leerkracht, kind en kunstenaar: het CAT model (children/artists/teachers) vertaalt de verbinding tussen deze actoren die een specifieke interactie toelaat omtrent creatie, experiment en welbevinden. Het CAT model vertrekt van een horizontale structuur: ieder bevindt zich op hetzelfde niveau en kan vanuit de eigen ervaring en kennis denken, creëren en de ander informeren.

Organisatie
MUS-E Belgium
Waar
In uw school (provincie Vlaams-Brabant)
Adres van uw school (provincie Vlaams-Brabant)
3000 Leuven

Met dynamoOPWEG reis je volgens de bestaande dienstregeling van De Lijn gratis met de bus of tram naar deze culturele bestemming. Meer info.

Wanneer

Tijdstip in overleg

Prijs
Prijs op aanvraag
Geschikt voor
17 onderwijsniveau's
  • Gewoon basisonderwijs (kleuter- en lager)
    • Gewoon kleuteronderwijs
      • Kleuter (2-3 jaar)
      • Kleuter (3-4 jaar)
      • Kleuter (4-5 jaar)
    • Gewoon lager onderwijs
      • Eerste graad
      • Tweede graad
      • Derde graad
  • Buitengewoon basisonderwijs
    • Buitengewoon lager onderwijs
  • Gewoon secundair onderwijs
    • Tweede graad
      • Finaliteit doorstroom
      • Finaliteit arbeidsmarkt
      • Dubbele finaliteit
  • Buitengewoon secundair onderwijs

Ontdek meer

  • › Lessenreeks

Nieuws in de kijker

Cultuurkuur campagne beeld

Verbeterde gebruikerservaring

Op basis van jullie feedback in onze gebruikersbevraging hebben we enkele optimalisaties doorgevoerd aan het platform...

Lees meer
netwerkmoment Kunstkuur 17 maart

Netwerk Kunstkuur

Ieder jaar starten in september heel wat scholen en academies aan een 3-jarige samenwerking. Tijdens de netwerkdagen...

Lees meer

Vooruitkijken naar een cultuurrijk schooljaar

Zin om je schoolagenda en lessen voor volgend jaar al te plannen?

Lees meer
download dynamoproject

Stopzetting dynamoPROJECT – Belangrijke informatie voor scholen

De Vlaamse minister van Onderwijs heeft beslist om de subsidie dynamoPROJECT stop te zetten. Het is daarom niet langer...

Lees meer

Aanbod voor scholen: kies het juiste onderwijsniveau

Twijfel je over het juiste onderwijsniveau? Wil je extra uitleg over de verschillende onderwijsniveaus?

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief elke drie weken in je mailbox verwachten.

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs