Ontdekkingstocht met Fonske
In Museum Sincfala neemt de juf haar kleuters mee op ontdekkingstocht! Centraal staat het verhaal van Fonske, de vissersjongen die in het museum woont en er opgroeide. Ondertussen is hij een oude visser en vertelt hij zijn verhaal.
Als de jassen aan de kapstok hangen, doen de jongens een sjaaltje en de meisjes een klakkermutsje om. Met een handpop leidt de juf de kleuters rond in het museum. In elke kamer vertelt ze het verhaal van de oude visser. Tussendoor antwoorden de kleuters op vragen. Zo worden ze actief betrokken bij het verhaal.
In elke kamer krijgen de kleuters een groot puzzelstuk. Aan het eind van de tocht zijn er dat negen. Op de hoogzolder maken ze de puzzel, een plattegrond van de route die ze hebben afgelegd. Zo kan er in het kort nog worden nagepraat.
Praktisch:
- Leeftijd: derde kleuterklas en eerste leerjaar (eerste trimester)
- Duur: verhaal en puzzel 1 lesuur - spelletjes na het verhaal 0,5 tot 1 lesuur
- Kostprijs: 0-6 jaar: gratis - vanaf 7 jaar: €1/leerling - scholen uit Knokke-Heist gratis - begeleiding gratis
- Reservatie: via mail
Ontwikkelingsdoelen:
Nederlands (luisteren)
De kleuters kunnen:
1.2 voor hen bestemde vragen in concrete situaties begrijpen.
1.5 een beluisterd verhaal, bestemd voor hun leeftijdsgroep, begrijpen.
1.6 de bereidheid vertonen om naar elkaar te luisteren en om zich in te leven in een boodschap.
Nederlands (spreken)
De kleuters kunnen:
2.2 kunnen spreken over ervaringen of gebeurtenissen uit de eigen omgeving of over wat ze van anderen vernamen.
2.4 kunnen uitleggen hoe zij in een activiteit van plan zijn te werken of hoe zij werkten.
2.6 kunnen antwoorden op gerichte vragen in verband met betekenis, inhoud, bedoeling, mening in concrete situaties.
Nederlands (taalbeschouwing)
De kleuters kunnen:
5.4 Zij beseffen dat bepaalde symbolen (pictogrammen, lettertekens, ...) dienen om boodschappen over te dragen.
Mens en maatschappij (mens)
De kleuters kunnen:
1.5 De kleuters kunnen bij anderen gevoelens van bang, blij, boos en verdrietig zijn herkennen en kunnen meeleven in dit gevoel.
1.10 kunnen in concrete situaties met de hulp van een volwassene afspraken maken.
Mens en maatschappij (maatschappij)
De kleuters kunnen:
2.1 kunnen beroepen en bezigheden van volwassenen die ze kennen op een eenvoudige wijze beschrijven.
2.5 beseffen dat sommige mensen een andere levenswijze hebben dan zijzelf, als ze geconfronteerd worden met beelden, informatie of mensen uit een andere cultuur.
Mens en maatschappij (ruimte)
De kleuters kunnen:
4.5 kennen de betekenis van volgende pictogrammen:
- de pijl
- de uitgang
- het toilet
4.11 beseffen dat het verkeer risico's inhoudt.
4.12 kunnen onder begeleiding elementaire verkeersregels toepassen.
Natuur
De kleuters kunnen:
1.1 kunnen verschillen onderscheiden in geluid, geur, kleur, smaak en voelen;
1.2 tonen een explorerende en experimenterende aanpak om meer te weten te komen over de natuur;
Wiskunde (meten)
De kleuters kunnen:
2.1 handelend en verwoordend twee dingen op hun kwalitatieve eigenschap vergelijken.
2.2 dingen kwalitatief vergelijken en samenbrengen op basis van één of twee gemeenschappelijke kenmerken.
Wiskunde (ruimte)
3.1 handelend, in concrete situaties de begrippen "in, op, boven, onder, naast, voor, achter, eerste, laatste, tussen, schuin, op elkaar, ver weg, dicht bij, binnen, buiten, omhoog en omlaag" in hun juiste betekenis gebruiken. Zij kunnen pictogrammen in verband met "richtingen" als symbolen hanteren.
Toon kaart
Museum Sincfala
Pannenstraat 140
8300 Knokke-Heist
- Maandag 10:00 12:00 14:00 17:30
- Dinsdag 10:00 12:00 14:00 17:30
- Woensdag 10:00 12:00 14:00 17:30
- Donderdag 10:00 12:00 14:00 17:30
- Vrijdag 10:00 12:00 14:00 17:30
- Zaterdag 10:00 12:00 14:00 17:30
- Zondag 10:00 12:00 14:00 17:30
- Basisonderwijs (lager en kleuter)
- Gewoon kleuteronderwijs
Ontdek meer
- › Lessenreeks
- › Erfgoed