Oproep: muzikale ontdekkingen in de klas
Uniek aanbod: tijdens de schooljaren 2018-19 en 2019-20 organiseren MATRIX en Cera een gratis gastles of workshop op maat voor een veertigtal klassen.
Als we spreken over componisten, denken we vaak aan mannen met pruiken of een woeste romantische haardos, wiens werken ons verbinden met de rijke geschiedenis van de klassieke muziek. Maar ook vandaag zijn er componisten (m/v/x) aan het werk. Net zoals hun illustere voorgangers maken zij dankbaar gebruik van alles wat de wereld hen te bieden heeft. Zo veroverden lichtontwerp en scenografie het concertpodium en het begrip ‘muziektheater’ wordt vandaag veel ruimer ingevuld dan de klassieke opera. Ook technologie is overal: computerprogramma’s, video en zelfs sociale media behoren tot het artistieke arsenaal van componisten.
MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek] is gepassioneerd door de muziek die vandaag gecomponeerd wordt. Vanuit onze werking als documentatiecentrum en muziek-educatieve organisatie, willen we een breed publiek laten kennismaken met een bruisend, maar vaak weinig gekend deeltje van het muziekleven. We werken daarvoor samen met componisten en musici. Per slot van rekening kunnen zij als geen ander een authentieke kennismaking met hun muziek bieden.
Tijdens de schooljaren 2018-19 en 2019-20 organiseren MATRIX en Cera een gratis gastles of workshop op maat voor een veertigtal klassen.
Wat bieden we aan?
- Een gastles of interactieve workshop op school, op maat van de voorkennis en interesse van jouw klasgroep, gegeven door een componist of muzikant van internationaal formaat.
- Elk half jaar komt er een nieuw thema aan bod: in het najaar van 2018 bieden we workshops en gastlessen aan rond het thema ‘Nieuwe muziek en video’. Hier vind je het concrete aanbod.
Vanaf 2019 komen ook deze thema’s aan bod: ‘Muziek voor tablets, smartphones en Facebook: interactiviteit en nieuwe media’, ‘Theater, beweging, regie en scenografie veroveren het concertpodium’ en ‘De virtuele concertzaal. Over muziek die je nooit live kan horen.’.
- Duur: min. 1u, max. een halve dag (af te spreken)
- Helemaal gratis
Voor wie?
- Klassen uit de tweede en derde graad van het secundair onderwijs (alle geledingen)
- Klassen uit alle geledingen van het Deeltijds Kunstonderwijs (jongeren vanaf 14 jaar en volwassenen)
- Klassen uit alle geledingen van het hoger onderwijs
We streven ernaar een zo divers mogelijk publiek aan te spreken. Wanneer de vraag het aanbod overstijgt, geven we prioriteit aan klassen uit het secundair onderwijs.
Geïnteresseerd? Stuur zo snel mogelijk, en bij voorkeur voor 8 juni 2018 een mailtje naar Melissa Portaels met een beschrijving van je klas, een korte motivatie en een indicatie van welke activiteit(en) je aanspreken. We bekijken dan samen welke gastles of workshop het meest geschikt is en zoeken een passende datum.
Over het thema 'Nieuwe muziek en video'
Vanuit dit thema leggen we linken tussen muziek en tal van andere domeinen: videokunst, documentaire, cultuurgeschiedenis of esthetica, maar ook digitale technologie, filosofie of sociologie. Sinds de opkomst van de videoclip heeft de combinatie tussen muziek en video een vaste plek veroverd binnen heel wat domeinen, ook binnen de hedendaagse muziek. Componisten werken steeds vaker samen met regisseurs. Ze brengen doortastende videomontages en livemuziek samen tot een begeesterend totaal waarin beeld, geluid en podiumgebeuren onlosmakelijk verweven zijn. Een mooi voorbeeld is de trilogie Ökonomien des Handels van het Duitse duo Hannes Seidl en Daniel Kötter. In drie avondvullende voorstellingen verkennen ze evenveel drijfveren van het menselijke handelen: KREDIT (met de kredietcrisis van 2008 in de hoofdrol), RECHT (waarvoor ze een groep juristen en filosofen 24 uur opsloten op een eiland om na te denken over de grondvesten van een nieuwe wereldorde) en ten slotte LIEBE (over de liefde, uiteraard). Componist Michael Beil maakte zijn handelsmerk van een ongezien virtuoos samenspel tussen muziek en (live) video. Doorheen een hele werkreeks zette hij een procedé op punt waarin de live acties van muzikanten op het podium gecombineerd worden met opnames van diezelfde musici in één ingenieuze regie, als een soort Tik-Tak voor volwassenen.
Hier vind je een overzicht van de aangeboden workshops/gastlessen.
Meer informatie over het project is hier te vinden.
Een samenwerking van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek] en Cera
MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek] houdt zich bezig met ‘klassieke’ muziek van na 1950. De werking bestaat uit twee luiken: een documentatiecentrum met een ruime collectie aan partituren, opnames en boeken over muziek sinds 1950, en een eigen educatieve werking. We ontwikkelen projecten op maat van het concertleven, het DKO en het dagonderwijs en (we) organiseren stages voor jongeren en volwassenen.
MATRIX geniet de steun van de Vlaamse Gemeenschap, Stad Leuven, de KU Leuven en Cera
www.matrix-new-music.be
Met zo’n 400.000 vennoten is Cera de grootste coöperatie van België. Cera brengt mensen, middelen en organisaties samen, bundelt krachten, neemt initiatieven en realiseert waardevolle projecten met een duidelijk doel: samen investeren in welvaart en welzijn. Ook jij kunt deel uitmaken van Cera! Check www.cera.coop
Toon kaart
Minderbroedersstraat 48
3000 Leuven
Originele datums: