Sport en spel in oorlogstijd WO II
Via raakvlakken met de eigen vrijetijdsbeleving van spel en sport op school en thuis leggen we de link naar het dagelijks leven in oorlogstijd. Het is de bedoeling om een dialoog tot stand te brengen over de situering van de Tweede Wereldoorlog in plaats en tijd. Specifiek benoemen we dan krijgsgevangenschap en peilen naar wat dit betekent voor een individu en een groep. Aan de hand van geselecteerde tekeningen en grafiek van krijgsgevangen Belgische militairen stellen we vragen over de thematiek en de wijze waarop sport en spel wordt afgebeeld en welke rol deze spelen. De term iconografie wordt in dit verband ook uitgelegd. De leerlingen zullen tevens iets bijleren over het behoud en het beheer van dit roerend oorlogserfgoed en waarom het belangrijk is dit te bewaren voor de volgende generaties. Het is mogelijk een empathische link te maken naar wat het betekent om deel uit te maken van een land in oorlog en dit naar woord of beeld te vertalen. (lesactiviteit: ongeveer 2 lesuren) Organisatie: War Heritage Institute .
Wij komen op verplaatsing in deze regio's:
- Gent + deelgemeenten
-
Basisonderwijs (lager en kleuter)
-
Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
- Gewoon lager onderwijs
-
Buitengewoon basisonderwijs
- Buitengewoon lager onderwijs
-
Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
-
Deeltijds kunstonderwijs (DKO)
- Beeldende en audiovisuele kunst
