De samenwerking en de communicatie met Catherine van ART BASICS for CHILDREN verliep vrij vlot. Het is jammer dat een traject met hen zoveel geld kost: we zouden als school in Schaarbeek graag vaker een beroep willen doen op hun expertise/infrastructuur.
Review geschreven op 12 augustus 2024
Het ABC-huis is niet alleen een heerlijk inspirerende plek, de medewerkers van het Huis zijn zo doordrongen van het STEAM-idee waardoor ze je vol inspiratie en goesting projectmatig aan de slag laten gaan. Zoveel ideeën, tips, materiaal,... Een externe partner die je altijd met raad en daad bijstaat en die samen met de collega's een traject afleggen in de begeleiding van de leerlingen waardoor je als leerkracht het volgende jaar zelfstandig aan de slag kunt: een zeer duurzame, verrijkende aanpak met andere woorden.
Review geschreven op 4 juni 2024
Op een voorbereidend overleg zaten we met de collega's van ABC rond de tafel om te kijken hoe we vanuit de achtergrond en interesses van onze leerlingen konden werken rond kamishibai. Het was heel fijn dat ABC vertrok vanuit de kenmerken van onze doelgroep, ons verhaal, onze vraag en dan keek hoe zij ons konden ondersteunen in het verwezenlijken van ons project. Het resultaat van dit voorbereidende overleg was een programma van 3 workshops in het ABC-huis rond illustreren, het schrijven van een verhaal en verteltechnieken. Zowel inhoudelijk als qua sfeer was onze samenwerking met ABC heel erg inspirerend. Het werken in kleine groepjes, de enthousiaste gidsen, de rijkdom aan materiaal en de werk- en experimenteerruimte die tegelijk prikkelend en rustgevend is, zorgen voor een heel aangename, veilige context voor onze anderstaligen om te werken. We konden dingen uitproberen die we op school nooit hadden kunnen doen. En tegelijk kregen we input om met eenvoudig materiaal onze ideeën verder vorm te geven in de klas. Het was ook heel fijn om als leerkracht in het proces betrokken te worden, zowel bij de voorbereiding als tijdens de workshops zelf. Door mee te schilderen, drukken, zagen, boren, vertellen, ... kregen we de kans om de leerlingen op een andere manier te leren kennen. De jongeren werden heel hard aangesproken op hun talenten en kwaliteiten: wie nog niet zo goed Nederland spreekt, kan misschien wel goed tekenen of heel precies een gaatje boren om een blaasinstrument te maken. Deze manier van werken sluit nauw aan bij de visie van onze OKAN-werking. Het was fijn dit nog eens in de praktijk te kunnen zien in een schilders- teken- of houtatelier.
Review geschreven op 13 augustus 2020