De samenwerkingen met Artforum en de kunstenaars verliepen vlot. Artforum heeft zich steeds zeer betrokken en participatief opgesteld zowel qua uitvoering als qua voorbereidingen. Zij waren voor de leerlingen ook een zichtbaar aanwezige (Karolien) en ondersteunende, een heel fijne partner. Het vroeg van de leerlingen een beetje geduld om de werkwijze van de kunstenares (via Artforum) te leren kennen en de manier van werken van de kunstenaar te aanvaarden. De leerlingen vonden het soms moeilijk om op een ‘improvisatieve’ manier te werken en om mee in het activistisch, politiek dicours en parcours van de betrokken kunstenares te treden en zagen dit soms ten nadelen van eigen ideeën maar uiteindelijk is er een gezamenlijk traject gevonden. De dynamiek tussen de kunstenaar en de leerlingen zijn nooit op voorhand te voorspellen, het klikte niet met alle leerlingen maar dit is uiteindelijk ook een leerproces. Na de voorstelling werd er zowel met de mensen van de Factorij, de kunstenares Evelyne, Karolien van Artforum, de coördinatie van Zavo als de organiserende leerkracht informeel nagepraat over het project en zelfs toekomstige projecten. De plus- en werkpunten van de samenwerking zijn zowel van Artforum als Zavo informeel aan bod gekomen.
Review geschreven op 4 juni 2024
Professionele organisatie die volledig geslaagd zijn in hun concept: ALS OOIT- Educatie. Ze boden ons: Een samenwerking met een externe kunstenaar, werkmateriaal, tentoonstellingsruimte, promotie, kijk achter de schermen van cultuurhuizen. Contact en ondersteuning met de leerkrachten verliep zeer vlot, volledig en correct.
Review geschreven op 4 juni 2024
EVALUATIE van de KUNSTENAAR Elke Cuppens - verbonden aan Artforum / Thrill
° Het doel om met twee klassen samen te werken en te verbinden verliep meestal vlot en heeft tot een mooi resultaat geleid, maar was praktisch gezien soms toch wat moeilijk. Het zijn twee grote klassen en niet heel veel tijd. Samen bouwen is toch wel intens met veel tegelijk, waardoor differentiatie soms moeilijker was toe te passen. Zonder de extra hulp van Stef was het niet zo goed gelukt, dit ook wel omdat we met gevaarlijkere tools werkten en werkten aan een gesamtkunstwerk. Maar dit is iets kleins in verhouding met het mooie proces van de leerlingen, ze hebben zich geamuseerd, terwijl ze nieuwe tools leerde kennen en iets groots bouwde met z'n allen. Misschien voor een opdracht als deze interessanter om er twee dagen van te maken ipv verspreid in korte momenten? Maar begrijpelijk dat dit moeilijk past binnen een lessenrooster.
° Ik was wel enorm verrast van de aangename sfeer op de school, een mooie balans tussen vrijheid en structuur, theorie en praktijk. Deze opdracht leek op de juiste plek te zijn :) en heeft volgens mij veel indruk achtergelaten bij de kinderen.
Review geschreven op 15 maart 2022