Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweken
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Ontdek de vernieuwde zoekpagina's waar je activiteiten en cultuurpartners vindt voor je school. Opgelet: de prijsnotatie van activiteiten is veranderd en nog niet overal correct. Pas deze aan via UiTdatabank.

Kruimelpad

  1. Home
  2. Cultuurpartners
  3. De Figuranten

De Figuranten

Deel deze pagina
  • Contact
  • Praktijkvoorbeelden
  • Ondersteuningsmogelijkheden
  • Reviews

Over ons

Type
Kunsteducatief
Wat doen we?

De Figuranten is een kunstenorganisatie met Menen als uitvalsbasis. In dialoog met de meest kwetsbaren van de maatschappij onderzoekt, maakt en presenteert De Figuranten artistiek werk.

Op maat van je (doel)groep kunnen wij proevers van die trajecten organiseren. Kom gerust langs voor een verkennend gesprek, of teken in als publiek op een van onze voorstellingen en festivals.

Op maat
Wij werken projecten uit op maat van scholen
Adres

Wervikstraat 209
8930 Menen

Op verplaatsing

Wij komen naar scholen in deze regio's:

  • Brussels Hoofdstedelijk Gewest
  • Provincie Oost-Vlaanderen
  • Provincie West-Vlaanderen
Meer info

0470073183
Info@defiguranten.be
http://www.defiguranten.be (opent in een nieuw tabblad)

De Figuranten

Onze praktijkvoorbeelden

Er staan 3 leerlingen in een cirkel, met de rug naar mekaar. Hun armen zijn op een welbepaalde manier verstrengeld met elkaar.

Grenzen opzoeken (en overschrijden) met Cultuur in de Spiegel

 Cultuur in de Spiegel, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Gewoon secundair onderwijs

Twee scholen op een zucht van elkaar, gescheiden door een landsgrens. Twee leerlingen van hetzelfde jaar met een heel andere culturele achtergrond. Grenzen en verschillen zijn overal. Daarom bouwde de GO! Futurascholen Campus Menen er een Cultuur-in-de-spiegel-project rond. Samen met een Franse...

Lytha, Maxim en Niels gingen op zoek naar hun eigen taal en maken een poëzieboek

 inclusie, literatuur en leesmotivatie, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Buitengewoon secundair onderwijs, Gewoon secundair onderwijs

Leerlingen Lytha (18), Maxim (14) en Niels (16) van Buso De Pinker uit Poperinge hebben een poëzieboek geschreven. De kwetsbare jongeren gingen op poëtisch avontuur met Maarten Inghels, schrijver en voormalig stadsdichter van Antwerpen.

Ondersteuningsmogelijkheden

dynamoOPWEG

Ga dankzij dynamoOPWEG gratis met De Lijn op klasuitstap naar een culturele bestemming.
Meld je aan om een aanvraag te doen
Aanmelden Ontdek bestemmingen

Kunstkuur

Versterk kunst en cultuur binnen je school door een samenwerking met de academie dankzij Kunstkuur.


Meld je aan om een aanvraag te doen
Aanmelden Bekijk voorbeelden

Reviews

dynamoPROJECT

In het kader van een dynamoPROJECT werkte CLW Kortrijk-vzw Damast, samen met De Figuranten:

We werkten reeds het derde jaar samen met 'De Figuranten' en ook over deze samenwerking zijn we tevreden. De mensen van de figuranten gaan op een heel respectvolle manier om met onze leerlingen en tonen zo ook hun flexibiliteit. Ze zijn streng, maar rechtvaardig. Ze verwachten van de leerlingen dat ze aanwezig zijn, meewerken, samenwerken en inbreng leveren. Onverwachte gebeurtenissen worden samen besproken. Kleine incidenten worden opgenomen, leerlingen mogen zichzelf zijn en hebben inbreng over wat ze wel of niet willen brengen. Je merkt dat ze een goeie band opbouwen met de leerlingen en dit doen ze ook door kleine attenties zoals samen lunchen tijdens de laatste repetities, leerlingen krijgen een toi-toi voor de voorstelling, ze doen samen 'energizers' voordat ze beginnen aan de serieuze repetitie, enz... Samenwerken vraagt veel overleg. Na deze 3e samenwerking, zijn we terug dichter naar elkaar toe gegroeid en weten we wat we van elkaar mogen en kunnen verwachten. Globaal gezien kunnen we het artistiek proces opdelen in drie fasen: Eerste fase: via opwarming en training werken we aan het acteren op zich. Tweede fase: exploreren en verkennen van het artistiek materiaal (improvisatie en repertoire). Derde fase: script maken samen met de lln., instuderen en presenteren aan het publiek.

Review geschreven op 4 juni 2024

dynamoPROJECT

In het kader van een dynamoPROJECT werkte Buso De Pinker, samen met De Figuranten:

De keuze om met de Figuranten te werken was weloverwogen. De Figuranten hebben al jaren ervaring in het werken met kwetsbare jongeren. Met hun ervaring van een open schrijfatelier konden ze ook goed inschatten wat onze leerlingen nodig hebben. Zo waren het de Figuranten die op het idee kwamen om rond ‘reizen’ te werken en bleek dit inderdaad wat onze jongeren nodig hadden. De keuze om auteur Maarten Inghels in te zetten in dit project was super, het bleek een perfecte match. De Figuranten investeerden veel tijd en middelen in het project (meer dan wat de subsidie voorzag) . Zo konden wij beroep doen op hun huisfotograaf en vormgever waardoor het boek op een hoger echelon geheven werd. Ook in dit proces waren veel leermomenten voor zowel de leerlingen als de leerkrachten aangezien we de kans kregen om bij de vormgever op kantoor te gaan en samen met hem het boek ineen te steken. Naast ondersteuning door de schrijver, de fotograaf en de vormgever konden we ook voor veel praktische zaken bij hen terecht. Zo schreven de Figuranten ook de perstekst en bezorgden deze aan de lokale pers. De communicatie verliep vooral via mail en telefoon maar een medewerker van de Figuranten kwam ook een aantal keren ter plekke om mee te volgen. De leerkracht was ook welkom bij de Figuranten om halfweg het proces de stand van zaken aan te geven. Ook bij de boekvoorstelling waren ze aanwezig en konden ze het netwerk met de leerlingen en de school versterken. Wij zijn zeker vragende partij om in de toekomst verder met de Figuranten te kunnen samen werken."

Review geschreven op 30 juni 2021

dynamoPROJECT

In het kader van een dynamoPROJECT werkte CLW Kortrijk-vzw Damast, samen met De Figuranten:

De voorbereiding verliep vlot op school waarbij de leerlingen de kans kregen kennis te maken met het begrip ‘theater’. Nadien bleven telkens 2 groepen over van leerlingen die binnen hun uren PAV/BGV deelnamen. Door ‘De Figuranten’ werd een locatie gezocht. De leerlingen werden door een begeleidende leerkracht telkens naar de locatie gebracht. Door persoonlijke problemen dreigden enkele leerlingen af te haken. De regisseur maakte tijd voor individuele gesprekken. Uit deze gesprekken werd er constructief naar een oplossing gezocht, o.a. een andere repetitieruimte. Er werd rekening gehouden met de leefwereld van de leerlingen. De laatste weken gingen de repetities door op de locatie van ‘De Figuranten’ te Menen. De leerlingen werden door de organisatie telkens opgehaald aan school en teruggebracht. Enkel bij het samen repeteren (van de 2 groepen) werd een leerkracht van school ingeschakeld. De voorstellingen met beide groepen samen was een succes en ging door in de theaterzaal van ‘De Figuranten’. Na de voorstelling werd de catering verzorgd door de afdeling Voeding van de school. Deze voorstellingen gingen door op dinsdag- en donderdagavond, voor leerlingen, ouders, leerkrachten en sympathisanten. Voor de leerlingen van het CLW werden 2 voorstellingen voorzien op vrijdag voor- en namiddag.

Review geschreven op 2 mei 2019

Nieuws in de kijker

Cultuurkuur campagne beeld

Verbeterde gebruikerservaring

Op basis van jullie feedback in onze gebruikersbevraging hebben we enkele optimalisaties doorgevoerd aan het platform...

Lees meer

Aanbod voor scholen: kies het juiste onderwijsniveau

Twijfel je over het juiste onderwijsniveau? Wil je extra uitleg over de verschillende onderwijsniveaus?

Lees meer
animatie De mens Sebastiaan

Poëziesterren voor secundair onderwijs

Gaea Schoeters en Rian Visser winnen de Poëziesterren 2025!

arrow leftpoëzie
Lees meer

Vragen over je lopende dynamoPROJECT

Scholen met lopende dynamoPROJECTen dienen uiterlijk 30 dagen na de in de aanvraag opgegeven einddatum een inhoudelijk...

Lees meer
Erfgoedcel Mechelen - klanken tappen

Erfgoedweken 2025

Tussen 22 april en 2 mei 2025 organiseerde FARO al voor de 4de keer de Erfgoedweken in samenwerking met de erfgoedsector...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief elke drie weken in je mailbox verwachten.

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs