We werkten reeds het derde jaar samen met 'De Figuranten' en ook over deze samenwerking zijn we tevreden. De mensen van de figuranten gaan op een heel respectvolle manier om met onze leerlingen en tonen zo ook hun flexibiliteit. Ze zijn streng, maar rechtvaardig. Ze verwachten van de leerlingen dat ze aanwezig zijn, meewerken, samenwerken en inbreng leveren. Onverwachte gebeurtenissen worden samen besproken. Kleine incidenten worden opgenomen, leerlingen mogen zichzelf zijn en hebben inbreng over wat ze wel of niet willen brengen. Je merkt dat ze een goeie band opbouwen met de leerlingen en dit doen ze ook door kleine attenties zoals samen lunchen tijdens de laatste repetities, leerlingen krijgen een toi-toi voor de voorstelling, ze doen samen 'energizers' voordat ze beginnen aan de serieuze repetitie, enz... Samenwerken vraagt veel overleg. Na deze 3e samenwerking, zijn we terug dichter naar elkaar toe gegroeid en weten we wat we van elkaar mogen en kunnen verwachten. Globaal gezien kunnen we het artistiek proces opdelen in drie fasen: Eerste fase: via opwarming en training werken we aan het acteren op zich. Tweede fase: exploreren en verkennen van het artistiek materiaal (improvisatie en repertoire). Derde fase: script maken samen met de lln., instuderen en presenteren aan het publiek.
Review geschreven op 4 juni 2024
De keuze om met de Figuranten te werken was weloverwogen. De Figuranten hebben al jaren ervaring in het werken met kwetsbare jongeren. Met hun ervaring van een open schrijfatelier konden ze ook goed inschatten wat onze leerlingen nodig hebben. Zo waren het de Figuranten die op het idee kwamen om rond ‘reizen’ te werken en bleek dit inderdaad wat onze jongeren nodig hadden. De keuze om auteur Maarten Inghels in te zetten in dit project was super, het bleek een perfecte match. De Figuranten investeerden veel tijd en middelen in het project (meer dan wat de subsidie voorzag) . Zo konden wij beroep doen op hun huisfotograaf en vormgever waardoor het boek op een hoger echelon geheven werd. Ook in dit proces waren veel leermomenten voor zowel de leerlingen als de leerkrachten aangezien we de kans kregen om bij de vormgever op kantoor te gaan en samen met hem het boek ineen te steken. Naast ondersteuning door de schrijver, de fotograaf en de vormgever konden we ook voor veel praktische zaken bij hen terecht. Zo schreven de Figuranten ook de perstekst en bezorgden deze aan de lokale pers. De communicatie verliep vooral via mail en telefoon maar een medewerker van de Figuranten kwam ook een aantal keren ter plekke om mee te volgen. De leerkracht was ook welkom bij de Figuranten om halfweg het proces de stand van zaken aan te geven. Ook bij de boekvoorstelling waren ze aanwezig en konden ze het netwerk met de leerlingen en de school versterken. Wij zijn zeker vragende partij om in de toekomst verder met de Figuranten te kunnen samen werken."
Review geschreven op 30 juni 2021
De voorbereiding verliep vlot op school waarbij de leerlingen de kans kregen kennis te maken met het begrip ‘theater’. Nadien bleven telkens 2 groepen over van leerlingen die binnen hun uren PAV/BGV deelnamen. Door ‘De Figuranten’ werd een locatie gezocht. De leerlingen werden door een begeleidende leerkracht telkens naar de locatie gebracht. Door persoonlijke problemen dreigden enkele leerlingen af te haken. De regisseur maakte tijd voor individuele gesprekken. Uit deze gesprekken werd er constructief naar een oplossing gezocht, o.a. een andere repetitieruimte. Er werd rekening gehouden met de leefwereld van de leerlingen. De laatste weken gingen de repetities door op de locatie van ‘De Figuranten’ te Menen. De leerlingen werden door de organisatie telkens opgehaald aan school en teruggebracht. Enkel bij het samen repeteren (van de 2 groepen) werd een leerkracht van school ingeschakeld. De voorstellingen met beide groepen samen was een succes en ging door in de theaterzaal van ‘De Figuranten’. Na de voorstelling werd de catering verzorgd door de afdeling Voeding van de school. Deze voorstellingen gingen door op dinsdag- en donderdagavond, voor leerlingen, ouders, leerkrachten en sympathisanten. Voor de leerlingen van het CLW werden 2 voorstellingen voorzien op vrijdag voor- en namiddag.
Review geschreven op 2 mei 2019