JEF heeft eerst goed geluisterd naar welke doelen we tijdens het project willen bereiken. Dit was de basis om twee verschillende trajecten op maat uit te werken. JEF gaf aan om het project te starten met een vorming voor leerkrachten, daar hadden wij niet aan gedacht. Dit was een meerwaarde voor de onderwijzers.
De lesfiches van de vorming en de projectweken waren uitgebreid, overzichtelijk en goed gedocumenteerd.
Een logistiek medewerker van JEF kwam vooraf langs met al het nodige materiaal. Een goed geoliede organisatie.
Werkpunt: Wij hebben gemerkt dat er te weinig tijd was tussen de vorming en de projectweken om die opdrachten te voeren.
Review geschreven op 13 juni 2023
Voorbereiding:
M., van J.E.F. is met ons aan het project begonnen. Ze kende onze insteek en was enthousiast om dit met ons uit te werken. Ze heeft ook de offerte voor ons opgesteld o.b.v. onze doelen vanuit het Dynamoproject. We hadden dus al snel een concreet plan voor de projectweek, maar er dook al even vlug een probleem op: J.E.F. vond geen medewerker in de buurt van Tongeren die de workshop bij onze kleuters zou kunnen uitvoeren. Na lang zoeken heeft M. dan J. gevonden, die ook in Limburg woont. Zij was het echter nog niet gewoon om met kleuters te werken en moest dan op voorhand bij J.E.F. al eens een andere workshop gaan meevolgen. Verder heeft J.E.F., vanuit ons idee voor de film, een soort van basisscript en weekschema opgesteld. Wij hebben het basisscript dan verder uitgewerkt en telkens met M. besproken of dit technisch gezien allemaal wel mogelijk was... Zo doende hebben we dus samen het volledige script uitgebouwd. We merkten toen wel al op dat J., die uiteindelijk de workshops zou komen uitvoeren, zich weinig ondernemend opstelde. Het was M. die de kar trok en met ons zocht naar oplossingen en ideeën i.f.v. ons einddoel, althans zo kwam het over in het digitaal overleg. Wij hebben natuurlijk geen zicht op welke manier J. en M. achter de schermen hebben samengewerkt en besproken i.f.v. ons project. Maar we hadden aan het eind van de rit een duidelijk script en weekplanning met daarin uitvoerig beschreven wat er welke dag zou gedaan worden door wie, welke materialen ervoor nodig waren enz. Uiteindelijk hebben wij als school dus wel het grootste deel van het uitschrijven van het script voor onze rekening genomen, maar we vonden het belangrijk dat het eindresultaat ook de moeite waard zou zijn om ons publiek naar De Velinx te laten afzakken én dat het volledig aansloot op de voorbereidende activiteiten en thema's en een aanzet zou zijn voor de show achteraf, uiteraard bijkomend op de leerdoelen die we voor onze kleuters hadden vooropgesteld.
J. is ook op voorhand een keer langskomen om alles persoonlijk te kunnen doornemen en ook de locaties waar we zouden gaan fotograferen te bekijken, zodat zij hier alvast rekening mee kon houden tijdens de workshops zelf.
De activiteit zelf
J. van JEF was elke dag tijdig aanwezig. We hebben geholpen met het uitladen van alle materiaalboxen en het klaarzetten van de opstelling voor de workshops. We merkten wel snel dat - hoewel we op voorhand alles al vaak hadden doorlopen en het scenario het resultaat was van een samenwerking tussen de school en J.E.F. - dat J. toch niet echt mee was in de verhaallijn. Ze had bijvoorbeeld ook de uitgeprinte versie van het scenario niet bij. Dat hebben we haar de dag zelf dan nog gegeven, hoewel ze deze zelf ook op mail had. Ze heeft de oefeningen goed begeleid met de kleuters, maar voor haar was het best moeilijk om in te spelen op het niveau van de verschillende leeftijdsgroepen. Uiteraard wel normaal als je geen kleuters gewoon bent. Ze deed de moeite om de kleuters bij naam te kennen en bracht veel geduld op. Doorheen de dag/de week vroeg ze vaak opnieuw naar het scenario, terwijl alles dus volledig uitgeschreven stond. Ook vroeg ze ons bv. vaak dingen als 'Hoe willen jullie het nu doen bij het maken van de stop-motion?'. We hadden op dit vlak eigenlijk net méér input van J.E.F. verwacht: waar moesten we nu net op letten bij het maken van zo'n stopmotion? Hoewel we heel wat tips en dus knowhow hebben gekregen voor speelse opdrachten rond beeld, geluid, montage én we nu weten op welke manier je een stop-motionfilm kan maken, wat je ervoor nodig hebt en of en hoe het haalbaar is met kleuters, hadden we achteraf zeker geen 'full-time' begeleiding nodig gehad. De input die J. van J.E.F. uiteindelijk heeft gegeven was in feite te bundelen op één voormiddag. Hadden we dus bijvoorbeeld op voorhand zelf een soort van instructiemoment gehad over het hoe en wat dan hadden we de workshops in principe dus ook helemaal zelf kunnen begeleiden.
Evaluatie
Bij het monteren van de film door J.E.F. bleek dat er bepaalde 'fragmenten' waren zoekgeraakt, en dus niet in de film verwerkt zijn kunnen worden. We vonden het geheel ook te snel achter elkaar gemonteerd waardoor de kleuters en ons publiek soms te weinig tijd hadden om het filmpje in zich op te nemen... Met onze andere bemerkingen rond de montage heeft J.E.F. wel goed rekening gehouden zodat we uiteindelijk toch een mooi - zij het wat snel - filmpje hadden. Zij hebben ons ook zelf gevraagd om een evaluatie, die we hen dus ook zullen bezorgen.
Wij, als school, hebben het gevoel dat we wat pech hebben gehad met de medewerker van J.E.F. die de workshops is komen uitvoeren. Zij was weinig ondernemend ingesteld en kwam best onzeker over. Ze had, ons inziens, ook nog niet voldoende ervaring/knowhow om zulke projecten met kleuters uit te voeren. Had nu bijvoorbeeld M. de workshops zelf komen doen, had de samenwerking waarschijnlijk meer vruchten afgeworpen. We hadden waarschijnlijk als leerkracht nóg meer kunnen leren uit de workshops, althans meer verdiepender, maar we zijn wel tevreden over de vooruitgang die we nu zelf hebben gemaakt op professioneel vlak. We voelen ons in elk geval veel vaardiger om met de kleuters hierrond aan de slag te gaan! Op voorhand hadden we nl. niet geweten hoe we zouden moeten beginnen aan het maken van een stopmotionfilm met kleuters, omdat we er zelf geen kaas van hadden gegeten. Als je dan echter de prijs van het hele project met J.E.F. in beschouwing neemt, is het té duur voor wat we uiteindelijk hebben gekregen. Zoals reeds vermeld hadden we de theoretische input (Hoe maak je een stopmotionfilm, wat heb je ervoor nodig aan hardware en software, welke oefeningen kan je doen om kinderen te laten kennismaken met audiovisuele mediatechnieken, enz.) kunnen vatten in de workshops voor één leeftijdsgroep om dan uiteindelijk zelf aan de slag te gaan met de andere leeftijdsgroepen, mits het huren van de materialen bij J.E.F. Eens je namelijk door had hoe het werkte, kon je als - een beetje handige - leerkracht in feite zelfstandig aan de slag. Voor de montage zelf waren we uiteraard wel heel blij met de professionele kennis van J.E.F.
We zijn ervan overtuigd dat J.E.F. heel wat mogelijkheden biedt om leerkrachten en kleuters theorie en knowhow bij te brengen over het maken van film, maar om hen dezelfde workshops te laten uitvoeren bij verschillende groepen, is zeker niet nodig.
Review geschreven op 31 mei 2023
De samenwerking met JEF vzw verliep heel vlot en professioneel.
De eerste verkennende gesprekken verliepen telefonisch, maar net zo goed kwamen ze daarna bij ons op school langs voor een grondige kennismaking en diepere voorbereiding.
Jacky, de artiest, heeft ons zijn kennis bijgebracht, maar nog belangrijker vonden wij zijn fijne omgang met kleuters. Dat is verre van evident. We kwamen samen tot de conclusie dat onze oorspronkelijke koudwatervrees om kleuters met audio-visueel materiaal te laten werken ongegrond bleek. Daar heeft de samenwerking met Jacky en JEF vzw ons echt in geholpen.
De feedback na iedere wordkshopdag zorgde er voor dat we de volgende workshopdag weer vlot en doelgericht aan het werk konden. Wat ons betreft had die samenwerking nog wat langer mogen duren.
Ook qua materiaal - ter beschikking gesteld, gebracht en opgehaald - een fijne samenwerking.
Review geschreven op 15 februari 2023