De communicatie verliep zeer vlot, zo werd er snel gereageerd op onze mails. Hannes was stipt op tijd en stelde zich flexibel op. Zijn respectvolle en rustige houding was essentieel voor onze type 3 leerlingen. Ondanks de uitdagingen van de opbouwende aanpak, bleef Hannes elke leerling meerdere kansen geven. Hij speelde goed in op hun emoties en zocht met gevarieerde oefeningen naar manieren om hen hiervan los te koppelen. De opbouw verliep zeer vlot, waardoor de leerlingen elke week enthousiaster waren om de sessies te volgen. Hij gaf elke leerlingen het gevoel dat ze waardevol zijn en er mogen zijn. Zo werd zijn aanpak door zowel de leerlingen als collega's enorm gewaardeerd. Wij zouden Hannes zeker en vast aanraden. De oefeningen hebben een enorme meerwaarde in het sociaal functioneren van onze leerlingen. Dit werd door onze collega's snel opgemerkt. Ook de collega's van de OV1-werking waren enthousiast toen ze hem aan het werk zagen en hebben interesse in een bijscholing.
Review geschreven op 3 juli 2024
Tijdens de voorbereiding vonden zowel telefoongesprekken als communicatie via mail plaats. Hannes was zeer gemakkelijk te bereiken en speelde telkens in op onze vragen. Zo werkte hij een sessie uit op maat van de leerkrachten, zodat ze echt zelf konden ervaren wat het non-verbale gegeven met een persoon kan doen en welke emoties dat met zich mee kan brengen. De activiteiten waren uitermate sterk gebracht, we hadden met z'n allen bewondering voor de bakken energie die hij telkens had per sessie. We voelden dat het zowel bij de kinderen als bij ons team heel wat teweeg bracht en raden het zeker aan aan collega's.
De eerste sessie en tweede sessie vonden we het als leerkracht vaak heftig om met het storend gedrag los te laten van de oudste leerlingen uit onze school. De nood aan aandacht binnen de groep lag zeer groot, waardoor ze er vaak ‘over’ gingen. We hebben kinderen zien actief participeren waarvan we hadden verwacht dat ze terughoudend gingen zijn. Een andere leerkracht vond de eerste sessie met de kinderen het zwaarst, ze voelde dat heel veel kinderen blokkeerden en spiegelde dit naar hoe ze zichzelf had gevoeld tijdens de eerste sessie met leerkrachten. Daarna verschoot ze van de openheid van de kinderen. Hannes werd gezien als een ‘veilige haven’.
Tijdens de sessies werd een erg ‘samenhangend’ gevoel gecreëerd tussen de kinderen en de klasleerkrachten.
Kinderen voelden veel twijfel en vragen over het feit dat Hannes niet ‘sprak’, waardoor ze in gevecht gaan met zichzelf. Door de positieve atmosfeer probeert hij de kinderen warm te maken om hier rust in te vinden.
De kinderen toonden een groot respect naar Hannes toe. Van enkele kinderen zijn we dan ook echt verschoten dat ze uiteindelijk allemaal ‘keerden’ en zich open stelden.
Review geschreven op 31 mei 2023
De bedoeling van het traject was om aan de hand van een reeks improvisatiemomenten een eindproduct te creëren waarin leerlingen zelf tot een toneelvoorstelling kwamen gebaseerd op de verschillende kamers/planeten uit ander workshops. Uiteindelijk zijn we in de improvisatiefase blijven hangen en leek de stap naar een eigen toneelstukje te hoog gegrepen.
De externe partner trachtte het initiatief zoveel mogelijk vanuit de leerlingen te laten komen. “Alles” kon en niks moest. Er werd een heel vaag kader aangereikt waarmee de leerlingen alle kanten op konden. De samenstelling van de groep zorgde wel voor een aanzienlijke belemmering.
De eerste contacten verliepen vlot. Er was eerst telefonisch contact, dan hebben we live afgesproken om daarna via mail en telefoon de puntjes op de i te zetten. Jammer genoeg liep deze laatste fase nogal stroef wegens te drukke agenda's langs beide kanten. Ook was de contactpersoon niet ingeschakeld in de workshop zelf waardoor er in het begin geen duidelijk overzicht was.
Zowat alle onderdelen van “cultureel bewustzijn en culturele expressie” konden in dit project verwerkt worden. Ook doelen rond samenwerken en respect werden aangehaald.
Het project werd vrij snel bijgestuurd. Na de eerste dag kwam de externe partner tot de conclusie dat het stellen van een einddoel niet realistisch leek. De samenstelling van de groep (leerlingen van 1e tot en met 4e jaar) zorgde bij veel kinderen voor een belemmering. Forceren zou sowieso een nefaste werking gehad hebben. Ook de wisselende gemoedstoestand van het moment speelde bij veel leerlingen een belangrijke rol.
Uiteindelijk ging het veel meer om het proces in plaats van om het eindresultaat. Er zijn wel degelijk mooie stappen gezet (door de meeste leerlingen), maar onvoldoende om tot een volwaardig eindproduct te komen.
Het project verliep met 1 groep van 15 lln gedurende de hele week. De bedoeling was dat zij zich baseerden op de andere lopende workshops om een overkoepelend eindproduct te creëren (samen met de koning en muziek workshop) Jammer genoeg is dit niet gelukt.
Sterke punten : er werden sowieso grenzen verlegd… er zijn stappen gezet omtrent spreekdurf, zelfwaarde, zelfregulering, zoektocht naar gevoelens,…
Werkpunten : de samenstelling van de groepen was zeker niet ideaal. Het had misschien beter geweest om enkel groepen van dezelfde graad samen te stellen om de kloof tussen de leerlingen te verkleinen.
Er waren ups en downs. Dinsdag was de meest ‘productieve’ dag, maar op andere momenten liep de spanning binnen de groep soms te hoog op.
De meeste leerlingen hebben op dat vlak zeker stappen gezet. Er zijn grenzen verlegd inzake spreekdurf, uiten van emoties,… dit gebeurde vaak in niet evidente omstandigheden. Zeker onze leerlingen met een beperking en of stoornis hebben hier veel aan gehad. De drempel was echter extra hoog door de samenstelling van de groep (groot leeftijdsverschil).
Commentaar van de begeleidende leerkracht:
Dit was ook voor mij als leerkracht buiten mijn comfort-zone en bijgevolg niet evident. Toch zijn er improvisatiemomenten geweest die ik zeker in de toekomst nog wil gebruiken en uittesten om de leerlingen spreekdurf aan te leren. Dit project heeft er wel voor gezorgd dat ik meer vertrouwd ben geraakt met dit domein.
Ook gaan we zeker de tips en trics en bepaalde werkvormen gebruiken om volgende jaar als middag activiteit (in samenwerking met de crea en muziek activiteiten) een soort toneel workshop op te stellen (om dan hopelijk tegen einde van het jaar wel een eindproduct te bekomen)
Review geschreven op 13 maart 2023