Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweken
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Cultuurpartners
  3. NTGent schouwburg

NTGent schouwburg

Deel deze pagina
  • Aanbod
  • Contact
  • Praktijkvoorbeelden
  • Ondersteuningsmogelijkheden
  • Reviews

Agenda

Productieworkshop
12+

Productieworkshop

Cursus of workshop
Theaterworkshop
12+

Theaterworkshop

Cursus of workshop
Theatertekentaalles of -gesprek
12+

Theatertekentaalles of -gesprek

Cursus of workshop
Naar een voorstelling in groep

Naar een voorstelling in groep

Theatervoorstelling
Inleidingsles en nagesprek
12+

Inleidingsles en nagesprek

Cursus of workshop
Theater in de klas
12+

Theater in de klas

Theatervoorstelling
Rondleiding
12+

Rondleiding

Begeleide uitstap of rondleiding

Over ons

Wie zijn we?

Als stadstheater willen we een divers publiek bevragen, motiveren en in beweging brengen. We doen dit door spraakmakende producties te maken en te presenteren en theater in te zetten voor maatschappelijk debat. Als open en reizend gezelschap willen we met onze producties de wereld binnenbrengen (in Gent) en ze tonen (aan de wereld). We zijn een open huis, toegankelijk voor iedereen.

Wat doen we?

Wij komen op verplaatsing in deze regio's:

  • Provincie Limburg
  • Provincie Oost-Vlaanderen
  • Provincie West-Vlaanderen
  • Provincie Antwerpen
  • Brussels Hoofdstedelijk Gewest
  • Provincie Vlaams-Brabant
Adres
sint-baafsplein 17
9000 Gent
Meer info

09 225 01 01
info@ntgent.be
www.ntgent.be (opent in een nieuw tabblad)
http://www.ntgent.be (opent in een nieuw tabblad)

NTGent schouwburg

Onze praktijkvoorbeelden

Kinderen die dansen

De wilde zwanen: van hoorspel tot theatervoorstelling

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek / Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Woordkunst-drama

Met De Wilde Zwanen creëerde dé Academie van Ieper een indrukwekkende totaalvoorstelling op basis van het gelijknamige hoorspel van Het Geluidshuis. Daarvoor kwam er een overkoepelende samenwerking tussen de afdelingen Muziek, Woord en Beeld. Zowel kinderen, jongeren als volwassenen waren...
Op de coverfoto van het boekje van 'wij, mens' dansen een geblinddoekte man en geblinddoekte vrouw met elkaar. Achter hen staat een tekening van een geblinddoekte man.

Theaterstuk ‘Wij, Mens’ verenigt cursisten van alle leeftijden en culturen

 drama en theater, interculturaliteit, intergenerationeel, taal(bevordering) en taalstimulatie / Volwassenenonderwijs

Met ‘Wij Mens’ zette het Centrum voor Basiseducatie Leerpunt (Gent-Meetjesland-Leieland) samen met Victoria Deluxe een volwaardig theaterstuk neer. Meer dan dertig cursisten uit verschillende opleidingen vertelden met woord, beeld en geluid hun verhaal. Initieel lag de focus op taal, maar het...

Ondersteuningsmogelijkheden

dynamoOPWEG

Ga dankzij dynamoOPWEG gratis met De Lijn op klasuitstap naar een culturele bestemming.
Meld je aan om een aanvraag te doen
Aanmelden Ontdek bestemmingen

dynamoPROJECT

Ontvang financiële steun voor jouw creatieve schoolproject dankzij dynamoPROJECT.


Meld je aan om een aanvraag te doen
Aanmelden Bekijk voorbeelden

Kunstkuur

Versterk kunst en cultuur binnen je school door een samenwerking met de academie dankzij Kunstkuur.


Meld je aan om een aanvraag te doen
Aanmelden Bekijk voorbeelden

Reviews

dynamoPROJECT

In het kader van een dynamoPROJECT werkte Sint-Janscollege, samen met NTGent schouwburg:

Dirk is een kei in zijn vak. Hij mag dan wel geen jong veulen meer zijn toch kan hij moeiteloos jonge gasten begeesteren en warm maken voor zijn grootste passie: acteren. Met zijn onvermoeibare energie haalt hij het beste in hen naar boven en laat hij hen uitstijgen boven henzelf. Hij is erin geslaagd het toch wel complexe verhaal duidelijk, vlot en levendig over te brengen. Er was voortdurend actie, de scènes liepen vlekkeloos in elkaar over. Er zat vaart in het toneelspel. Dat zorgde voor een onderhoudend spektakel.
De voorbereiding: ik ken Dirk al jaren als publieksmedewerker van NTGent en ik zag hem ook al aan het werk als acteur. Het kostte me niet veel moeite om hem te overtuigen zijn medewerking te verlenen aan dit project. Ook voor mijn idee om Much Ado.. te brengen, was hij snel gewonnen. Het duurde even voor we het juiste script hadden: de versie die het dichtst bij Shakespeares oorspronkelijke tekst bleef, bleek te moeilijk voor onze acteurs, de tweede versie was te Hollands, de derde versie bleek perfect, mits enkele eigen aanpassingen. Dirk liet zich overtuigen om de voorstelling toch op onze eigen school te spelen. Onze zaal is verre van ideaal maar ik stelde voor om rondom zwarte doeken te hangen en om met professionele belichting te werken. Dirk opperde toen de opstelling van het publiek op twee tribunes en om te spelen in het midden van de zaal. Dit zorgde ervoor dat iedereen dichtbij zat en een goed zicht had. Hij heeft op een handige manier gebruik gemaakt van de beperkingen, maar ook van de mogelijkheden van die recreatiezaal (twee deuren aan beide kanten van de zaal, de pilaren in het midden van de zaal...). Dankzij de gordijnen en de lichtinstallatie werd die zaal met haar onmogelijke akoestiek omgetoverd in een heel knappe, sfeervolle toneelruimte. Ik vond het van bij het begin een voordeel om ons publiek op de eigen school te ontvangen: je kan het veel persoonlijker maken, je zet je eigen school in de kijker, ouders en leerlingen zien hun vertrouwde plek eens op een heel andere manier. Ook tijdens het project wek je makkelijker interesse omdat schoolgenoten het gedruis in de zaal (terwijl je aan het werk bent) gewoon opmerken, ze komen al eens piepen.
De toneelvoorstelling zelf: goed dat we eerst 2 keer een try-out hebben gespeeld. Ook goed dat we voor de tweede try-out onze derdes hebben gekozen. Als we dit project nog eens herhalen, zullen zij in het vijfde of zesde middelbaar zitten en herinneren ze zich wellicht nog wat het resultaat was. De 3 voorstellingen na elkaar was een prima idee. De hele ploeg werd een geoliede machine. We kregen hele mooie reacties van ons publiek! Mensen waren bijzonder positief over de acteerprestatie van onze leerlingen, hadden niet verwacht dat we zoiets konden organiseren op school.
De evaluatie: een zeer waardevol project waar we allemaal samen met fierheid op kunnen terugkijken. Ik zou het iedereen aanraden om met Dirk Crommelinck te werken. Hij heeft een heel groot hart zowel voor theater als voor de leerlingen, de leerkrachten met wie hij werkt. Een project met hem wordt gegarandeerd een feest om nog lang van na te genieten.

Review geschreven op 31 mei 2023

dynamoPROJECT

In het kader van een dynamoPROJECT werkte EDUGO campus De Toren, samen met NTGent:

Helaas verliep het traject met de eerste dramadocente niet zo goed. Er was geen echte klik met onze leerlingen. De gesprekken liepen moeilijk en we konden niet echt achterhalen of dit te maken had met de grootte van de groep, ons specifiek publiek of persoonlijke issues. We vermoedden dat het een combinatie van de drie was. We hebben het project in tussentijd zelf in handen genomen en daarna kregen we een nieuwe dramadocente toegewezen van NTGent. Die samenwerking verliep wel erg goed.

Het is echter zo dat dit de eerste keer is dat de samenwerking minder goed verliep. We begrijpen ook best dat een tso-publiek, een grote groep, en dat in combinatie met moeilijke coronamaatregelen echt niet evident is. We blijven de samenwerking van NTGent een absolute meerwaarde en aanrader vinden!

Review geschreven op 15 maart 2022

dynamoPROJECT

In het kader van een dynamoPROJECT werkte EDUGO campus De Toren, samen met NTGent:

We hebben de samenwerking met de publiekswerking van NTGent en onze theaterdocente als zeer positief ervaren. We kunnen niet ontkennen dat het soms moeilijk was om de kalenders van een schoolwerking te verzoenen met de kalender van een theaterhuis, maar een vlotte communicatie heeft hier een belangrijke rol in gespeeld. Als voorbereiding hebben we samengezeten met alle partijen om een voorlopige planning op te stellen van zowel de voorbereidende workshops als de repetitieweek zelf. De visie achter de voorstelling hebben we samen met de leerlingen ontwikkeld. De activiteit is eigenlijk het volledige project aangezien het proces centraler staat dan het product maar de voorstelling zelf was een succes en zowel leerlingen, ouders als toeschouwers waren aangedaan en onder de indruk van het eindproduct. Op een later moment volgt nog een evaluatie van het hele project met alle partijen.

Review geschreven op 10 mei 2019

Nieuws in de kijker

Je ziet een meisje met lange haren. In haar handen houdt zij een aantal penselen vast die zij voor haar mond houdt.

Kunstkuur 2025: 93 nieuwe samenwerkingen

Op 1 september 2025 starten in Vlaanderen 93 nieuwe Kunstkuursamenwerkingen tussen een academie en een school uit het...

Lees meer

Gratis openbaar vervoer met dynamoOPWEG

Met dynamoOPWEG reist je klas volgens de bestaande dienstregeling gratis met de bus of tram van De Lijn naar culturele...

Lees meer
veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Om jullie nog beter te ondersteunen, maakten we een overzichtelijke pagina met antwoorden op vaak gestelde vragen.

Lees meer
Schermafbeelding animatiefilmpje Cultuurkuur

Wegwijs op Cultuurkuur

Bekijk in dit animatiefilmpje alle troeven van Cultuurkuur. Ben je op zoek naar een geschikte activiteit voor jouw klas...

Lees meer
logo Poëziesterren

Poëziesterren secundair onderwijs 2025

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief elke drie weken in je mailbox verwachten.

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs