Dirk is een kei in zijn vak. Hij mag dan wel geen jong veulen meer zijn toch kan hij moeiteloos jonge gasten begeesteren en warm maken voor zijn grootste passie: acteren. Met zijn onvermoeibare energie haalt hij het beste in hen naar boven en laat hij hen uitstijgen boven henzelf. Hij is erin geslaagd het toch wel complexe verhaal duidelijk, vlot en levendig over te brengen. Er was voortdurend actie, de scènes liepen vlekkeloos in elkaar over. Er zat vaart in het toneelspel. Dat zorgde voor een onderhoudend spektakel.
De voorbereiding: ik ken Dirk al jaren als publieksmedewerker van NTGent en ik zag hem ook al aan het werk als acteur. Het kostte me niet veel moeite om hem te overtuigen zijn medewerking te verlenen aan dit project. Ook voor mijn idee om Much Ado.. te brengen, was hij snel gewonnen. Het duurde even voor we het juiste script hadden: de versie die het dichtst bij Shakespeares oorspronkelijke tekst bleef, bleek te moeilijk voor onze acteurs, de tweede versie was te Hollands, de derde versie bleek perfect, mits enkele eigen aanpassingen. Dirk liet zich overtuigen om de voorstelling toch op onze eigen school te spelen. Onze zaal is verre van ideaal maar ik stelde voor om rondom zwarte doeken te hangen en om met professionele belichting te werken. Dirk opperde toen de opstelling van het publiek op twee tribunes en om te spelen in het midden van de zaal. Dit zorgde ervoor dat iedereen dichtbij zat en een goed zicht had. Hij heeft op een handige manier gebruik gemaakt van de beperkingen, maar ook van de mogelijkheden van die recreatiezaal (twee deuren aan beide kanten van de zaal, de pilaren in het midden van de zaal...). Dankzij de gordijnen en de lichtinstallatie werd die zaal met haar onmogelijke akoestiek omgetoverd in een heel knappe, sfeervolle toneelruimte. Ik vond het van bij het begin een voordeel om ons publiek op de eigen school te ontvangen: je kan het veel persoonlijker maken, je zet je eigen school in de kijker, ouders en leerlingen zien hun vertrouwde plek eens op een heel andere manier. Ook tijdens het project wek je makkelijker interesse omdat schoolgenoten het gedruis in de zaal (terwijl je aan het werk bent) gewoon opmerken, ze komen al eens piepen.
De toneelvoorstelling zelf: goed dat we eerst 2 keer een try-out hebben gespeeld. Ook goed dat we voor de tweede try-out onze derdes hebben gekozen. Als we dit project nog eens herhalen, zullen zij in het vijfde of zesde middelbaar zitten en herinneren ze zich wellicht nog wat het resultaat was. De 3 voorstellingen na elkaar was een prima idee. De hele ploeg werd een geoliede machine. We kregen hele mooie reacties van ons publiek! Mensen waren bijzonder positief over de acteerprestatie van onze leerlingen, hadden niet verwacht dat we zoiets konden organiseren op school.
De evaluatie: een zeer waardevol project waar we allemaal samen met fierheid op kunnen terugkijken. Ik zou het iedereen aanraden om met Dirk Crommelinck te werken. Hij heeft een heel groot hart zowel voor theater als voor de leerlingen, de leerkrachten met wie hij werkt. Een project met hem wordt gegarandeerd een feest om nog lang van na te genieten.
Review geschreven op 31 mei 2023
Helaas verliep het traject met de eerste dramadocente niet zo goed. Er was geen echte klik met onze leerlingen. De gesprekken liepen moeilijk en we konden niet echt achterhalen of dit te maken had met de grootte van de groep, ons specifiek publiek of persoonlijke issues. We vermoedden dat het een combinatie van de drie was. We hebben het project in tussentijd zelf in handen genomen en daarna kregen we een nieuwe dramadocente toegewezen van NTGent. Die samenwerking verliep wel erg goed.
Het is echter zo dat dit de eerste keer is dat de samenwerking minder goed verliep. We begrijpen ook best dat een tso-publiek, een grote groep, en dat in combinatie met moeilijke coronamaatregelen echt niet evident is. We blijven de samenwerking van NTGent een absolute meerwaarde en aanrader vinden!
Review geschreven op 15 maart 2022
We hebben de samenwerking met de publiekswerking van NTGent en onze theaterdocente als zeer positief ervaren. We kunnen niet ontkennen dat het soms moeilijk was om de kalenders van een schoolwerking te verzoenen met de kalender van een theaterhuis, maar een vlotte communicatie heeft hier een belangrijke rol in gespeeld. Als voorbereiding hebben we samengezeten met alle partijen om een voorlopige planning op te stellen van zowel de voorbereidende workshops als de repetitieweek zelf. De visie achter de voorstelling hebben we samen met de leerlingen ontwikkeld. De activiteit is eigenlijk het volledige project aangezien het proces centraler staat dan het product maar de voorstelling zelf was een succes en zowel leerlingen, ouders als toeschouwers waren aangedaan en onder de indruk van het eindproduct. Op een later moment volgt nog een evaluatie van het hele project met alle partijen.
Review geschreven op 10 mei 2019