POPPEN MAKEN
De instructie was voor onze leerlingen met ASS onvoldoende aangepast. (te lang, te veel)
De man die de workshop gaf, speelde wel vlot in op onze vraag om in de poppen een weerspiegeling van het kind te maken.
Hij was zeer aangenaam, warm, hulpvaardig en ondersteunend naar de leerlingen.
SPELWORKSHOP
Het was leuk en gezellig. Er werd te weinig gecoacht naar echte spelmethodieken, daardoor weinig vernieuwend.
De leerlingen vonden het fijn om te spelen met hun eigen pop.
Review geschreven op 4 juni 2024
Erik Bassier heeft een cruciale rol gespeeld in het hele traject. Hij was dan ook bij het begin van het proces betrokken en heeft een aantal voorbereidende momenten met de leerkrachten en de leerlingen gehad. Zijn voorstelling van Hamermans werkte zeer inspirerend. Hij heeft bovendien de leerlingen de knepen van het vak geleerd rond het hanteren van de poppen en het uitbeelden van gevoelens en contacten tussen de poppen. Het werken via een rotatiesysteem zorgde voor een grote dynamiek, maar had ook wat meer tijd mogen in beslag nemen. Op die manier hadden de verhalen van de leerlingen nog meer kunnen worden uitgewerkt.
Review geschreven op 4 juni 2024
Het creatieve traject dat de externe partner aflegde liep over 3 momenten. Vooraf werden de schetsen van de leerlingen besproken met de externe partner. Ter plekke, in het atelier werd er volgens het ontwerp gewerkt. De algemene uitleg rond poppen maken werd aangepast naar de kappen. Na het werken in het atelier gingen we in de klas aan de slag. De externe partner gaf tips om met de juiste materialen de kappen te bewerken (rubberlatex, talkpoeder, acrylverf). Na het schilderen kreeg de externe partner de resultaten te zien. Hij gaf hier een evaluatie op. Ik citeer: "De kappen zien er geweldig uit. De felle kleuren passen goed bij een kleding-modeshow. De vormen zoals ogen, tanden, voelsprieten, doen denken aan echte- en fantasie-dieren.
Het omzetten van papieren voorontwerpen naar een steviger en soepel materiaal, mousse, is geslaagd."
Eindevaluatie: het toonmoment op de modeshow, de leerlingen gaan de kappen dragen met een bijhorende broek in de stijl van Walter Van Beirendonck.
Sterke punten: volledig productie kunnen maken van een ontwerp (start van schets / nieuw materiaal of techniek / afwerking en presentatie kunnen ervaren)
Als leerkracht leer je nieuwe toepassingen en materialen kennen, bv. werken met mousse in de klas kan eenvoudig met mousse uit oude matrassen en contactlijm. Je hebt er niet zo specifieke gespecialiseerde materialen voor nodig.
Verrassend met onze leerlingen om ook ter plekke in het atelier de resultaten van echte theater poppen te zien. We hadden doelgericht een ontwerp voor ogen en konden dit makkelijk samen bespreken met de begeleider. Er zijn 2 klasgroepen (verschillende leeftijden) meegegaan naar deze workshop en beide hebben nieuwe ervaringen en technieken leren kennen. Positief was zeker de ervaring van de begeleider, deze was zowel poppenmaker, poppenspeler als regisseur van stukken uit het poppentheater. Hij gaf op een heel aangename en duidelijk manier zijn kennis door. Ook voor de afwerking in de klas kregen we verschillende tips. Geen negatieve punten, alles verliep vlot. Zowel organisatie als het verloop van de workshop.
Review geschreven op 31 mei 2023