U bent hier:

Oog op film (voor leerlingen)

Waarschuwingsbericht

cultuurkuur.be maakt gebruik van cookies. Meer weten.

14 +

Cursus of workshop



Puttend uit zijn ervaring als leerkracht gaat lesgever Gerrit Vosters (FilmStof) in je klas met film aan de slag om leerlingen attent te maken op de keuzes die filmmakers keer op keer maken. Het opzet is vakoverschrijdend en leert op een actieve en vooral bewuste manier naar een film te kijken. De nadruk ligt daarbij zowel op vormelijke aspecten van een film (geluid, montage, fotografie…) als op de basiskennis van de filmhistorische context waarbinnen deze aspecten zich ontwikkeld hebben. ‘Oog op film’ reikt zo leerlingen tools aan om kritisch te leren omgaan met film als beeldtaal. Doel is de mediawijsheid en de esthetische bekwaamheid van de leerlingen te ontwikkelen en hen te stimuleren actief om te gaan met de audiovisuele cultuur en kunst die hen omringt.
Elke sessie behandelt één aspect van de filmtaal. Zo’n sessie start steeds met een theoretisch gedeelte van ca. 75’ waarin aan de hand van een overzichtelijke powerpoint en sprekende fragmenten het specifieke onderwerp wordt gekaderd en de bijhorende terminologie aangebracht. Na een korte pauze volgt een interactiever deel waarbij de leerlingen willekeurig fragmenten kiezen die verborgen zitten achter een reeks icoontjes. Elk fragment vormt de aanleiding tot een korte bespreking en toetst de verworven kennis uit het eerste deel. De lengte van dit interactieve gedeelte kan perfect aangepast worden aan de beschikbare tijd.

Sessie 1
Goed begonnen

You never get a second chance to make a first impression: het belang van een goed begin kan moeilijk overschat worden. Om het publiek meteen bij de kraag te vatten, beschikken filmmakers over een uitgebreid gamma aan mogelijkheden, waarbinnen we desalniettemin een aantal vrij klassieke categorieën kunnen onderscheiden. Naast openingsscènes spelen ook logo’s en de zogenaamde credits een onderschatte rol in het oriënteren van de kijker. Hoe bereiden de eerste beelden van een film ons voor op de kijkervaring die volgt?

Sessie 2
Ongehoord

De complexiteit van de geluidsband wordt doorgaans stevig onderschat. Terwijl we als kijker eerder uitzonderlijk met meerdere beeldlagen tegelijkertijd worden geconfronteerd, is het gebruik van meerdere lagen schering en inslag voor wat de geluidsband betreft. Filmgeluid kan en zal bovendien steeds op verschillende manieren in relatie treden met de getoonde beelden. Welke geluidstypes kunnen we onderscheiden en wat zijn de belangrijkste aspecten van filmgeluid?

Sessie 3
Stof tot... vertellen!

Is het aantal verhalen echt oneindig of is het een kwestie van nieuwe ballen aan oude kerstbomen? Klassieke filmverhalen worden gedragen door een aantal steeds terugkerende basiscomponenten of narratieve bouwstenen. Uiteraard treffen we deze bouwstenen ook aan in andere narratieve kunsten, maar specifiek voor film is dat deze basiselementen voor een belangrijk deel op een visuele manier worden aangebracht. Maar wat zijn nu die bouwstenen precies? Wat als één of meerdere ontbreken?

Sessie 4
In het kader van...

Zowel voor de maker als voor de kijker is de blik op de verhaalwereld niet onbeperkt: de randen van het frame bepalen immers zowel bij de opname als bij de projectie wat al dan niet in beeld komt. Maar zoals vaak vormt het precies een uitdaging voor de creatieve kunstenaar om zo’n ogenschijnlijke beperking om te buigen tot een artistieke meerwaarde. Met andere woorden: hoe slaagt een filmmaker erin om - ter ondersteuning van zijn verhaal - de ruimte van het frame optimaal te benutten?

Sessie 5
Verhalen op maat ?
Over verhaalstructuren binnen de klassieke film

Net zoals een klassieke roman niet uit de losse pols geschreven wordt, is ook het schrijven van een filmscenario geen nattevingerwerk. Dat betekent dat wanneer we klassieke films ontleden, we in staat zijn herkenbare delen en zelfs steeds terugkerende structuren te ontdekken. Scènes, sequenties, acts, zijn dus woorden die deel uitmaken van de vaste terminologie van analytici en scenariogoeroes. De ene zweert bij de 3-actstructuur, de andere ontdekt in vaak dezelfde films 4 acts,... Welke structuur sleept de kijker het meest mee?

Sessie 6
Geknipt voor het vak
Over montage

Montage houdt veel meer in dan het wegknippen van overbodig materiaal en het samenvoegen van de bruikbare beelden. Ze is immers van cruciaal belang voor de wijze waarop de kijker het narratieve materiaal ontvangt, leest en interpreteert. De meest voorkomende vorm, de continuïteitsmontage, is al decennia lang een soort van ‘onzichtbare kunst’, precies omdat ze ernaar streeft de kijker zo min mogelijk op te vallen. Hoog tijd dus om de belangrijkste principes van deze, en andere vormen van montage zichtbaar te maken…
Lees meer

Gerrit Vosters
op afspraak
Op afspraak
11 onderwijsniveau's
  • › ASO - derde graad
  • › ASO - tweede graad
  • › BSO - derde graad
  • › BSO - tweede graad
  • › BSO - vierde graad
  • › KSO - derde graad
  • › KSO - tweede graad
  • › KSO - vierde graad
  • › TSO - derde graad
  • › TSO - tweede graad
  • › TSO - vierde graad

Wat anderen zeggen

Aangeraden door

Schrijf een reactie

Reacties

Heb je samengewerkt met deze organisator?
Deel zeker je ervaring om andere leerkrachten te inspireren.

Schrijf als eerste een reactie


Deel deze pagina