"The only war is the war against the imagination" - Diane di Prima
Woordkunstenaar Hanna Desmet en muzikanten Pieter Mortier (contrabas), Werend Van den Bossche (saxofoon, klarinet) en Cyriel Vandenabeele (elektrische gitaar) zoeken het experiment op tus...
Ahmad Ahmadyar schreef een boek over zijn ervaring als kindvluchteling uit Afghanistan. Met zijn vlot leesbare boek van 148 pagina's wil hij vooral jongeren bereiken en het anonieme gezicht van 'de vluchteling' doorbreken.
We vertellen verhalen met een kamishibai of Japans verteltheater. Aan de hand van vragen gaan we dieper in op het thema en maken we verbinding naar het eigen leven van de kinderen.
Pol komt met zijn 4 boeken 'Pol durft!' naar jullie toe.
In de klas of de bib.
Met zijn verhaal over dromen, durven, doen!
Het zie-zo-zand-lied, een toverspreuk, magisch zand en nog zoveel meer.
Joke leest voor en stelt de personages uit ‘Aroe’ voor. De kinderen sprokkelen vervolgens problemen en hindernissen uit hun eigen leven. Eén van die problemen vertaalt Joke naar een verhaalpremisse in het bos van Aroe.
In de interactieve lezing “Er was misschien eens” neem ik kinderen mee in een aantal van de meest waanzinnige verhalen uit de boeken "Er was misschien eens" en "Er was misschien eens 2". Ken je bijvoorbeeld de man die een vliegtuig at?
In de lezingen van Johan Vandevelde staat leesbevordering voorop. Met verhalen in al hun vormen (boek, strip, film, serie, game) als uitgangspunt maken de leerlingen kennis met de boeken die bij uitstek geschikt zijn voor hun leeftijd en die hen kunnen pr...
In deze speelse en interactieve lezing voor kinderen uit de lagere school leest Joke voor uit 'Aroe'. Vervolgens gaat ze in gesprek met de groep over bang zijn en piekeren en over vriendschap, troost en de kracht van verhalen.
KONGOKORSET: het unieke levensverhaal van Gabrielle Deman, de eerste blanke vrouw die te voet Kongo-Vrijstaat doorkruist (1904-1907).
Herlinde Leyssens studeerde Taal- en Letterkunde in Leuven.
Je ziet dat iemand gepest wordt, je hoort discriminerende uitspraken, je ontmoet mensen in nood... Je wil wel ingrijpen, maar iets houdt je tegen. Tijdens deze workshop maken leerlingen kennis met het beruchte ‘bystander-effect’.
Deze lezing haalt Cicero van onder het stof en toont hoe brandend actueel retorica is.
Na een korte inleiding over de klassieke retorica zoomen we in op actuele cases waarbij retorische elementen en technieken verder worden geduid.
De Syrische jongedame Baraa vertelt haar beklijvend verhaal, vergezeld door de auteur die dit verhaal optekende.
Deze presentatie kadert in het Europees project Change van JRS (met een complete lessenreeks rond het migratiethema).
Joke leest fragmenten voor uit 'De regen is warm' en gaat met jongeren in gesprek over thema’s als opgroeien, wortels, verlies, eenzaamheid, vertrouwen en troost. Ook op de setting van het boek, eenleefgroep in een instelling, kan dieper ingegaan worden.
Het publiek wordt door deze auteur van 5 boeken op een interactieve manier meegevoerd in de wereld van literatuur en verbeelding, Op het programma staan voorleesmomenten, verhalen en poëtische voordracht, afgewisseld met een stellingenspel, mogelijkheden...
Staan musea en bedrijven ver van elkaar of is een museum een bedrijf op zich? Doet een museum aan productontwikkeling en marktonderzoek? Heeft een museum kosten? Kan een museum überhaupt winst maken? Zijn de ticketprijzen nattevingerwerk?