Deze workshop confronteert leerlingen uit het 5e en 6e leerjaar met hindernissen die vrede in de weg staan. In groepjes voeren ze opdrachten uit en gaan ze op zoek naar materialen om de weg naar vrede aan te leggen.
Bedenk een slogan en maak een korte vlog met impact.
Hoe kijken kinderen en jongeren naar de wereld waarin ze opgroeien? Wat willen ze graag verbeteren in hun omgeving?
Duik in de filmische stijl van de roadmovie Kiddo.
In Kiddo zitten talrijke visuele verwijzingen naar roadmovies en film noir. Tijdens de workshop ga je actief creëren met deze stijlkenmerken. Je experimenteert met beeldkaders, filmmuziek en splitscreen.
Wereldwijd zijn er bijna 90 miljoen mensen op de vlucht. In deze interactieve workshop krijgen leerlingen enkele basisbegrippen en feiten over de hedendaagse vluchtelingenproblematiek.
De Olympische vlag, voor het eerst gehesen in Antwerpen, dient als basis om sport en vrede onder de aandacht te brengen. In verschillende teams gaat een klas aan de slag met vijf fysieke en mentale proeven.
Zoals Yuku gaan we op een muzische zoektocht naar de lichtgevende Himalayabloem. De deelnemers vervullen allerlei filmwijze opdrachten. Ze laten Yuku en andere personages spreken, componeren muziek met apps, ontdekken stop-motion animatie, etc.
Omdat lezen, en dan vooral begrijpend lezen, vaker een struikelblok vormt voor leerlingen van de lagere school en ze hierdoor minder gemotiveerd zijn om zich hiermee bezig te houden, zetten meer en meer scholen specifiek in op dit vak.
In dit atelier dwalen we door een wereld van klanken. Van onomatopee tot alliteratie, van luide knallende woorden tot zachte fluisterzinnen. We laten de woorden van ons papier stuiteren!
Puzzel een scène in elkaar en draai je eigen minifilm.
Film je met de camera het liefst van superhoog of eerder laag bij de grond? Wat ontdek je als je van heel dichtbij filmt?
Tijdens dit atelier duiken we in de dierenwereld. Onder het motto ‘want dieren zijn precies als mensen’ gaan we in de dierenwereld op zoek naar gelijkenissen met menselijke gevoelens en eigenschappen.
In dit atelier werken we met de krant, het nieuws, het jeugdjournaal als inspiratiebron. We knippen, plakken en schrijven onze visie op de wereld bij elkaar.
Pol komt met zijn 4 boeken 'Pol durft!' naar jullie toe.
In de klas of de bib.
Met zijn verhaal over dromen, durven, doen!
Het zie-zo-zand-lied, een toverspreuk, magisch zand en nog zoveel meer.
In dit atelier dompelen we ons onder in klassieke sprookjes uit verschillende landen en verknippen we ze tot eigen, hedendaagse vertelsels. De boze stiefmoeder van de wolf, een Sultan met een zwavelstokje, een kikker in een toren opgesloten.
Tijdens een Workshop Kamishibai & Expressie gaat de docent aan de slag met deze traditionele Japanse vertelvorm. Een Kamishibai is een klein theatertje waarin grote prenten een verhaal illustreren.
Een theatervoorstelling boordevol muziek en acts rond het thema ‘klimaat’ voor kinderen van de lagere school.
Alles klaar Wouter?
Ja, Wim! Waarom?
De minister komt!
Vanuit een muzikaal zaadje ontstaat een KIEM vol ritmische, melodische en speelse elementen. Spontane muzikale gesprekjes groeien uit tot betoverende verhalen vol klanken.
In de interactieve lezing “Er was misschien eens” neem ik kinderen mee in een aantal van de meest waanzinnige verhalen uit de boeken "Er was misschien eens" en "Er was misschien eens 2". Ken je bijvoorbeeld de man die een vliegtuig at?