Begeleide uitstap of rondleiding | Komt op verplaatsing
Je kan met je OKAN-leerlingen het museum verkennen op een zeer actieve manier. We bieden zowel een voorbereiding in de klas aan als in een atelier in het GUM. Dit pakket werd samengesteld door het GUM i.s.m.
In de plantentuin worden plaagdieren zoals bladluizen en witte vliegen bestreden met roofinsecten. Deze duurzame aanpak vermindert de nood aan pesticiden. In deze workshop zoeken leerlingen plaagdieren in de botanische tuin.
We bekijken hoe wetenschap verbonden is met de samenleving, van geneeskunde tot topsport, van misdaad tot reclame. Weten wetenschappers beter wat goed is voor de samenleving? Zijn ze verantwoordelijk voor hun ontdekkingen of uitvindingen?
Je lichaam is opgebouwd uit miljarden cellen. Cellen vormen weefsels. Weefsels vormen op hun beurt organen. Elk orgaan heeft in ons lichaam een belangrijke taak te vervullen. Je hart klopt al van voor je geboren wordt.
In de Tuin zijn de bloemen uitgebloeid. De bloemblaadjes hebben hun werk gedaan en vallen af. In de plaats komen er een heleboel vruchten en zaden aan de planten. Maar hoe krijg je die als plant allemaal verspreid?
In 2014 voorzagen we de tentoonstelling In My head rond illustrator Carll Cneut van een originele - en voor veel bezoekers zelfs ontroerende - audiotour, geschreven...
Klasbezoek aan het Kasteel van Laarne voor de 2de en 3de graad secundair onderwijs.
Het Kasteel van Laarne is van oorsprong middeleeuws, maar kende een grote bloeiperiode in de 17de een 18de eeuw.
Maak kennis met de unieke plantentuin. Waan je in alle werelddelen. We maken een wereldreis door de verschillende biomen en maken kennis met hun kenmerkende plantengroei.
Je verkent er de vele manieren waarop mensen zoeken naar ‘waarheid’. Wie of wat vinden we betrouwbaar? En vinden anderen dat ook? Wat ervaren we als echt en welke rol spelen taal en beeld daarin? Is wat we weten over het verleden de (enige) waarheid?
Honingbijen zijn onze kleinste huisdieren. Op warme, zonnige dagen vliegen bijen onvermoeibaar van bloem naar bloem. Wat zoeken ze daar? En wat heeft een imker precies nodig om die heerlijke honing te oogsten?
Ontdek wat ‘systematiek’ betekent en hoe moleculair onderzoek invloed heeft op de indeling van de planten. Je ontdekt de evolutionaire verwantschappen tussen de verschillende plantengroepen en hun kenmerken.
Themaroute mens en maatschappij
Hoe was om op te groeien 50 of 100 jaar geleden? Wat deed je als er nog niets digitaal was? Welke verhalen werden er verteld over geboorte en relaties? Hoe gaan we om met rouwen en verdriet doorheen de tijd?
Themaroute met gids: zorg en welzijn:
Welke verzorgingsproducten gebruikten we vroeger? Hoe is de zorg voor ouderen geëvolueerd? Welke toestellen veranderden de huishoudelijke taken en hoe verloopt het vandaag?
In het laboratorium van de plantentuin onderzoeken leerlingen zelfstandig het fotosyntheseproces bij planten. Tijdens deze workshop ligt de klemtoon op het microscopisch onderzoek van huidmondjes.
Hoe ver kunnen en mogen we gaan? Tijdens deze rondleiding onderzoeken we welke grenzen wetenschap heeft. De leerlingen exploreren de wereld van proefdieren en brengen objecten in relatie tot thema’s als dekolonisatie.