Aan de hand van de vondsten op de oude vuilnisbelt van de vroegere speelplaats van de abdijschool in Sint-Truiden reconstrueert een hobbyarcheoloog het dagelijkse schoolleven van meer dan honderd jaar geleden.
We vertellen verhalen met een kamishibai of Japans verteltheater. Aan de hand van vragen gaan we dieper in op het thema en maken we verbinding naar het eigen leven van de kinderen.
Driekoningen, Schijt je rijk, bermmonumenten,… Het zijn maar enkele voorbeelden van Limburgse tradities. Hoe beleefde men ze vroeger? Zijn ze doorheen de jaren veranderd? En komen er nieuwe bij?
In de lezingen van Johan Vandevelde staat leesbevordering voorop. Met verhalen in al hun vormen (boek, strip, film, serie, game) als uitgangspunt maken de leerlingen kennis met de boeken die bij uitstek geschikt zijn voor hun leeftijd en die hen kunnen pr...
KONGOKORSET: het unieke levensverhaal van Gabrielle Deman, de eerste blanke vrouw die te voet Kongo-Vrijstaat doorkruist (1904-1907).
Herlinde Leyssens studeerde Taal- en Letterkunde in Leuven.
Taal is ons ding, het gesproken woord ons instrument, al zolang de mens bestaat. Verhalen vertellen is een sociaal en cultureel gegeven. Storytelling is onmisbaar in de geschiedenis maar ook in de toekomst.
Van de vijftien eeuwen oude eenstemmige Gregoriaanse muziek in de kerk tot pop, rock, r&b, dance, electronic (en zoveel meer) op de radio, je smartphone, festivals vandaag: het muzieklandschap is enorm veranderd en nog steeds in beweging!
Een archeoloog gaat op zoek naar sporen en vondsten in de bodem en op het grondoppervlak, naar verkleuringen, vertekeningen in het landschap en naar steen en steenfragmenten. Want de mens uit de steentijd maakte gereedschappen uit steen.
Je ziet dat iemand gepest wordt, je hoort discriminerende uitspraken, je ontmoet mensen in nood... Je wil wel ingrijpen, maar iets houdt je tegen. Tijdens deze workshop maken leerlingen kennis met het beruchte ‘bystander-effect’.
Ontdek een schat aan historische filmpjes en audiofragmenten in thematische collecties en verken ze aan de hand van kijkfiches waarmee jouw leerlingen uitgedaagd worden om kritisch te kijken en te luisteren, om feiten van meningen te leren onderscheiden e...
Het publiek wordt door deze auteur van 5 boeken op een interactieve manier meegevoerd in de wereld van literatuur en verbeelding, Op het programma staan voorleesmomenten, verhalen en poëtische voordracht, afgewisseld met een stellingenspel, mogelijkheden...
Joke leest fragmenten voor uit 'De regen is warm' en gaat met jongeren in gesprek over thema’s als opgroeien, wortels, verlies, eenzaamheid, vertrouwen en troost. Ook op de setting van het boek, eenleefgroep in een instelling, kan dieper ingegaan worden.
De Syrische jongedame Baraa vertelt haar beklijvend verhaal, vergezeld door de auteur die dit verhaal optekende.
Deze presentatie kadert in het Europees project Change van JRS (met een complete lessenreeks rond het migratiethema).
Louis Boghe, een jonge boerenzoon, wordt gemobiliseerd vlak voor WO II. Tijdens die woelige eerste weken van de oorlog houdt hij een dagboek bij. Zoon Willy kijkt over zijn vaders schouder mee naar hoe het was om de oorlog als jonge kerel mee te maken.
Driekoningen, ‘schijt je rijk’, bermmonumenten,… Het zijn maar enkele voorbeelden van Limburgse tradities. Hoe beleefde men ze vroeger? Zijn ze doorheen de jaren veranderd? En komen er nieuwe bij?